Samu Peltonen
ev lataa

Älykäs latausjärjestelmä ilman kuukausimaksuja – As Oy Espoon Kuunkivi

Kaikki vapaa teho hyötykäyttöön

Rakensimme kymmenen rivitaloasunnon As Oy Espoon Kuunkivelle latausjärjestelmän 2022 syksyllä. Taloyhtiön yhtiöjärjestys mahdollisti latausjärjestelmän toteuttamisen asuntojen sähkömittareiden takaa, jolloin erillistä laskutuspalvelua tai mittareiden lukemista ei tarvita. Lataukseen käytetty sähkö maksetaan muun sähkönkulutuksen yhteydessä kunkin asunnon sähkölaskulla. Älykästä kuormanohjausta hyödyntämällä kaikki sähköliittymän vapaa kapasiteetti saadaan hyödynnettyä millä tahansa autopaikkayhdistelmällä. Tällä toteutuksella liittymässä vapaana oleva 50,7 kW teho mahdollistaa jokaiselle kymmenelle autopaikalle vähintään 250 km ajomäärää vastaavan latauksen yön (10 h) aikana, vaikka kaikilla autopaikoilla on auto samaan aikaan latauksessa. Latausasemiksi valittiin Garo GLBDC -latausasemat 11 kW teholla. Kaikki osakkaat valitsivat latausaseman asennuksen urakan yhteydessä, jolloin myös latausasemaan on mahdollista saada ARA:n latausinfra-avustus.

Haastattelin tätä blogia varten latausprojektin vetovastuussa ollutta taloyhtiön hallituksen edustajaa projektin eri vaiheista.

<em>Garo GLBDC asemat asennettuna seinälle Lämmitysrasiat jätettiin toimimaan ennallaan<em>

Mistä ajatus toteuttaa sähköautojen lataus taloyhtiöön lähti liikkeelle?

”Idea lähti puhtaasti omasta tarpeesta. Taloyhtiössä oli lupa asentaa 1 -vaiheinen hidaslatausrasia omakustanteisesti. Tällöin autona oli vielä ladattava hybridi, mutta päätös sähköauton hankinnasta sopivan löytyessä oli jo tehty. Perehtyminen erilaisiin latausjärjestelmiin oli jo tässä vaiheessa hyvässä vauhdissa.” Hallituksen jäsen

<em>Kaivuu urat kaapeloinnille tehdään omalla kalustolla ja miehityksellä Kyseessä on usein urakan työläin vaihe<em>

Miten päätöksenteko eteni taloyhtiössä?

”Pohjatöiden tekeminen alkoi jo pari vuotta ennen, kuin lopullinen päätös latausjärjestelmän rakentamisesta tehtiin. Hyvin aikaisessa vaiheessa pidettiin tiedotustilaisuus osakkaille latausjärjestelmiin liittyen. Tiedotustilaisuudessa käytiin läpi perusasiat sillä tasolla, että osakkaille jäi realistinen mielikuva lataushankkeeseen liittyvistä asioista.

Alun perin ajatuksena oli toteuttaa latausjärjestelmä olemassa olevalla lämmityskaapeloinnilla ja pilvipalveluna toteutetulla kuormanhallinnalla. Tämä järjestely olisi varmasti jonkin aikaa ollut ihan toimiva. Ideasta lopulta luovuttiin, koska lämmityskaapelointi ei kestäisi millään järjestelmällä ladattavien autojen lisääntyessä taloyhtiössä. Taustatyön tekeminen jatkui ja hallitus otti käsittelyyn useampia toteutustapoja ja toimittajia, joista oli päätetty esitellä taloyhtiön kokouksessa yksi, jota lähdetään ehdottamaan osakkaille.” Hallituksen jäsen

sähköt asuntojen mittareista
<em>Moduulikotelot sijoitettiin sähköpääkeskukseen ja kaapelointi tuotiin ulos kaapelihyllyn päällä Myös timanttiporaukset ja palokatkot tehtiin oman koulutetun ja sertifioidun henkilöstön toimesta<em>

Miksi Energiavahti Oy valittiin latausjärjestelmän toteuttajaksi?

”Erilaisia toimittajia ja toteutustapoja vertailtiin useasta eri näkökohdasta hyvin perusteellisesti ja ratkaisussa painoi eniten taloyhtiötä parhaiten palveleva toteutustapa ja riippumattomuus kuukausimaksuista ja latauksen mukaan perittävistä maksuista. Tietoa ja kokemuksia haettiin valmistajien ja toimittajien sivujen lisäksi mm. sosiaalisen median kotilatausryhmistä. Kuluissa otettiin lähtökohdaksi arvioida latausjärjestelmän kokonaiskustannuksia 10 vuoden aikajänteellä. Energiavahti Oy ei ollut vertailun halvin toimittaja, mutta valintaa puolsi mm. täysi riippumattomuus kolmansista osapuolista ja niihin liittyvistä kuluista sekä mahdollisuus jokaiselle saada päättää myös lataussähkön osalta sähkösopimuksesta.” Hallituksen jäsen

<em>Katosten välistä kaapelointi vietiin potkusuojakannella katetulla kaapelitiellä Kaapelien nousulle katokseen rakennettiin omalla kanttikoneella metallinen suoja<em>

Minkälaiset kokemukset urakasta ja järjestelmän toiminnasta on jäänyt?

”Toistaiseksi järjestelmä on toiminut moitteettomasti. Toki sitä ei ole vielä täydessä laajuudessaan päästy testaamaan, koska lataajia ei ole vielä niin montaa, että kuormanhallinnan toiminta olisi päästy tosissaan koeponnistamaan. Uusia sähköautoilijoita on yhtiöön kuitenkin tulossa ja autojakin on jo tilattu. Tällä hetkellä ladattavia autoja on kymmenestä paikasta jo neljällä.

Osakkailta tuli paljon kiitosta siitä, että työ eteni ripeästi ja suurimmaksi käytännön haitaksi jäi noin 4 tuntia kestänyt sähkökatko, joka oli kuitenkin tiedotettu hyvissä ajoin etukäteen.

Säästöä on syntynyt, kun on ajoittanut latauksen Gridio -sovelluksella pörssisähkön vuorokauden halvimpiin tunteihin. Lataussähkö maksetaan samalla laskulla, kuin muukin sähkönkulutus, mutta sovelluksesta on helppo seurata syntynyttä säästöä.” Hallituksen jäsen

Myyntipäällikön jälkisanat

Kohteeseen saatiin rakennettua paikallisessa älykkäässä kuormanohjauksessa toimiva latausjärjestelmä. Jatkossa jokainen maksaa sähköauton latauksesta ainoastaan käyttämänsä sähkön oman sähkösopimuksensa mukaan. Järjestelmä mahdollistaa myös oman pörssisähkösopimuksen halvimpien tuntien hyödyntämisen ajastamalla autosta tai esimerkiksi Gridio -sovelluksella.

Kustannukset jäivät koko projektille latausasemat sisältäen alle 3 000 € per asunto. Tätä voi pitää mielestäni melko kohtuullisena, sillä kohteessa oli kaapelin vedon ja kuormanhallinnan rakentamisen lisäksi työläät kaivuut, kaapelihyllyjen asennusta, useampia läpivientejä timantilla, palokatkoasennusta, kaapeloinnin viennin toteutus kahden katoksen välillä, kivetyksen purkua/kasausta yms.

Ota selvää minkälaisen latausjärjestelmän voisimme suunnitella sinun taloyhtiöösi ottamalla yhteyttä verkkosivujen kautta Sähköauton lataus taloyhtiössä – Ev Lataa .

Kirjoittaja: