Kerroimme aiemmin, kuinka rakensimme Asunto Oy Espoon Skanssille latausinfran pysäköintihalliin 80 autopaikalle alkuvuodesta 2024. Saman vuoden lopussa rakennettiin latausinfra myös Asunto Oy Espoon Naakkelille, jonka 29 autopaikkaa sijaitsevat samassa pysäköintihallissa.
Latausinfra on autopaikkaosakkaiden sijoitus
En ainakaan muista, että meillä olisi koskaan tullut toteutettavaksi vastaavaa kohdetta. Naakkelin autopaikkaosakkaat nimittäin päättivät hankkia latausinfran siitä huolimatta, että latausinfran rakentamisen yhteydessä pysäköintihallin ei asennettu yhdellekään autopaikalle varsinaista latausasemaa.
Nähdäkseni tämä päätös heijastaa voimakkaasti sitä, miten tärkeää kotilatausmahdollisuudesta on tullut etenkin tällaisella sijainnilla Espoossa. Alueella moneen taloyhtiöön on jo hankittu sähköautojen latausinfra tai vähintään järjestetty kotilatausmahdollisuus jollain siirtymävaiheen väliaikaisilla ratkaisuilla. Kotilatausmahdollisuuden puute alkaa näkyä konkreettisesti negatiivisena mm. asuntokauppatilanteessa.
Toki Naakkelin autopaikkaosakkaiden päätöksentekoa on varmasti helpottanut se, että he pääsivät katsomaan aitiopaikalta, kun sähköasentajamme rakensivat latausinfran naapuritaloyhtiölle. Latausjärjestelmän toimivuudestakin oli jo ehditty vaihtaa kokemuksia parkkihallissa.

Naakkelin latausinfra pähkinänkuoressa
Latausinfran sydämenä toimii latauskeskus, joka on liitetty Asunto Oy Espoon Naakkelin pääkeskukseen ja varustettu omalla sähköverkkoyhtiön mittarilla. Näin kulut voidaan kohdistaa tarkasti vain latausjärjestelmän käyttäjille eivätkä esimerkiksi tehomaksut pääse yllättämään autopaikattomia osakkaita tulevaisuudessa.
- Latausvalmiudet 29 autopaikalle
- Latausinfran enimmäisteho 173,2 kW (3×250 A)
- Käyttöönotettu 44 kW teholla (3×63 A), jolloin väistetään siirron tehomaksut noin. 10 lataajaan asti
- Latauskeskus
- Tähtimäinen tehokaapelointi
- Tähtimäinen Ethernetverkko
evlataa paikallisestiPLUS™ kestää aikaa
Naakkelin latausinfra on tehty tarkkojen standardiemme mukaan, koska taloyhtiö valitsi evlataa paikallisestiPLUS™ – latausjärjestelmän. Latausinfran eliniäksi on suunniteltu yli 30, jopa 50 vuotta. Tähtimäinen tehonjako ja etenkin tähtimäinen ethernetverkko mahdollistaa tulevaisuudessa joustavasti eri merkkisten natiivien OCPP-latausasemien asentamisen.
Kun ensimmäisten latausasemien aika koittaa, voi taloyhtiö palkata mm. laskutuksen hoitamiseksi latausoperaattorin. Jo nyt vaihtoehtoja löytyy hyvin: Wattery, eParking, KotiCharge ja Evenli.
Jos latausjärjestelmä olisi rakennettu jonkun yksittäisen laitevalmistajan pilvipalvelusta riippuvaisten latausasemien varaan, olisi suuri vaara, että latausinfra vanhenisi ennen ensimmäisenkään latausaseman hankkimista.
Ehkä luet tätä siksi, että olet aikeissa ostaa asunnon ja autopaikan Naakkelista ja selvittelet taustoja? Saatat olla yhtiön ensimmäinen osakas, joka tarvitsee latausinfraan varsinaisen latausaseman?
Minä takaan, että se kyllä onnistuu. Oli tästä kirjoituksesta sitten kulunut aikaa 10 päivää tai 10 vuotta. Koska Naakkelin latausinfra on evlataa paikallisestiPLUS™.
Se on latausjärjestelmä, joka ei sisällä kytkykauppaa eikä kahlitse taloyhtiötä.
Lue myös As Oy Espoon Suvilahden kokemuksia rakentamastamme latausjärjestelmästä. Mikäli tarvitset Espooseen sähköalan ammattilaista muihinkin töihin, kuin rakentamaan latausjärjestelmää, niin tutustu kaikkiin sähköasennuspalveluihimme täältä.