Sähköautojen latauspisteiden rakentaminen taloyhtiöön ei ole vain kaapeleita, kaivinkoneita ja sähkökytkentöjä – Se on myös viestintää, suunnitelmallisuutta ja työn jälkien viimeistelyä.
”Päädyimme valitsemaan evlataan, koska he vastasivat tarjoukseemme nopeasti ja tulivat paikan päälle kartoittamaan tarpeemme. Tämä loi heti luottamusta ja antoi hyvän lähtökohdan projektille. Tilasimme sähkölatausratkaisun 15 asunnon taloyhtiöömme, ja projekti eteni suunnitellusti ja aikataulussa. Yritys tiedotti asukkaita selkeästi ja ajantasaisesti koko toteutuksen ajan. Loppusiivous hoidettiin huolellisesti – asfalttipinnat ja nurmialueet korjattiin siististi. Työn jälki oli ammattimaista ja koko toteutus osoitti, että evlataan tiimi osaa asiansa.
Voin lämpimästi suositella Evlataa vastaaviin projekteihin.”
Lena Salonen, hallituksen puheenjohtaja Asunto Oy Kirkkonummen Seppä
Työnjohtajamme Jarto Jiroutin välitettyä minulle taloyhtiöltä saadun palautteen ymmärsin, että olisi paikallaan avata projektin kulkua muustakin näkökulmasta kuin pelkästä tekniikasta.
Haastattelin Jartoa siitä, mitä kaikkea onnistunut latausprojekti edellyttää teknisten asioiden lisäksi.

Taloyhtiön latauspisteiden rakentamisen aikataulutus ja työnjohto
Taloyhtiön latausinfran rakentaminen on suhteellisen lyhytaikainen remontti. Kirkkonummen Sepässä rakennettiin latausinfra 15 asunnon hallinnassa olevalle autopaikalle siten, että kutakin autopaikkaa syötettiin asuntokohtaisten sähkömittarien takaa. Varsinaiset, näkyvät, työmaalla tehtävät asennustyöt kestivät tasan kolme viikkoa. Pohja projektin onnistumiselle kuitenkin luodaan jo ennen asentajien saapumista työmaalle työnjohtajan sekä taloyhtiön edustajan yhteistoiminnalla.
Latauspisteiden rakentamisen aikataulutus
Meillä oli valmius aloittaa taloyhtiön latauspisteiden rakentaminen noin kuukauden kuluttua sopimuksen allekirjoittamisesta. Työjono on vaihdellut parista viikosta jopa puoleen vuoteen suhdanteiden ja vuodenaikojen mukaan. Työnjohtajan työ alkoi silti heti sopimuksen solmimisen jälkeen:
”Kaiken muun, maanrakennustyöt mukaanlukien teemme omalla porukalla, joten heti varmistettuani aikataulun asiakkaan kanssa, varasin asfalttiliikkeen työmaalle. Sehän näissä projekteissa on yleisin murhe; että asfaltit saadaan ennallistettua joskus vasta viikkojenkin päästä siitä, kun muut työt ovat täysin valmiina. Eihän siitä kovin isoa, konkreettista haittaa tule, mutta kaikille osapuolille selkeämpi ja parempi näin, että saadaan asfaltit heti, kun olemme saaneet kaapelikaivannot umpeen ja siihen tietenkin aina pyritään” Kertoo Energiavahti Oy:n projektista vastannut työnjohtaja Jarto Jirout.
Oman haasteensa toki tuo useiden eri työmaiden aikataulujen sovittaminen yhteen. Latausinfran rakentamisprojektit kestävät yleensä viikosta enintään pariin kuukauteen kohteen autopaikkamäärästä ja erityispiirteistä riippuen. Se edellyttää työnjohdolta kokemusta ja ammattitaitoa. Pitää osata arvioida, milloin toinen työmaa on valmis, että voi asettaa aloitusaikataulun seuraavalle. Meillä asiaa toki helpottaa se, että ”omavaraisuusaste” on niin suuri. Kirkkonummen Sepässä ainut alihankkija oli asfalttiliike.
Latauspisteiden rakentamisen viestintä ja tiedottaminen
Sopimuksen solmisen jälkeen tärkein osa projektiin liittyvää viestintää on työnjohtajan ja taloyhtiön edustajan (tai edustajien) kanssa paikan päällä tehtävä aloituskatselmus.
”Siinä tulee vielä kertaalleen varmistettua, että molemmat osapuolet ovat ymmärtäneet sopimuksen samalla tavalla ja käydään läpi sellaisia hyvin pieniäkin käytännön asioita ja niiden vaikutusta projektille. Meidän näkökulmastamme yksi tärkeä asia on maanrakennuskaluston kontin sijoitus. Se pitää saada sujuvaan paikkaan, mutta paikalla on aina oltava taloyhtiön edustajan hyväksyntä. Näin varmistetaan, että se ei aiheuta kohtuutonta haittaa taloyhtiön väelle.” Jarto kertoo.

Aloitustiedote
Seuraava vaihe on sitten aloitustiedotteen jakaminen. Yleensä se jaetaan paperisena postiluukkuihin tai postilaatikoihin, joka on valitettavasti vielä tänäkin päivänä ainut keino varmistaa tiedotteen kulkeutuminen jokaisen asukkaan nähtäville aivan pienimpiä taloyhtiöitä lukuunottamatta.
Aloitustiedotteessa annetaan riittävän tarkat tiedot työalueista sekä milloin mistäkin osasta parkkipaikkaa autojen tulisi olla poissa. Lisäksi tiedotteessa annetaan ytimekkäitä neuvoja asukkaiden oman turvallisuuden varmistamiseksi liikuttaessa työkohteen lähellä.
Voit katsoa Sepänrinteen aloitustiedotteen pdf. muotoisena tästä.
Tiedote sähkökatkosta ja muut tiedotteet
Aloitustiedotteen lisäksi ”laputustiedottamista” jatketaan tarpeen mukaan. evlataa asunnoista™- kohteissa yksi tällainen tarve on käytännössä aina sähkökatkosta tiedottaminen. Latauspisteiden kytkeminen asuntojen sähkömittarien taakse edellyttää nimittäin lähes poikkeuksetta sähkökatkoa kaikkiin asuntoihin. Tiedotteessa kerrotaan sähkökatkon tarkka aika ja annetaan neuvoja sähkökatkon varalle.
Kokemuksemme mukaan paras hetki tiedottamiselle on noin viikkoa ennen sähkökatkoa. Lyhyempi aika aiheuttaa ihmisille ikävyyksiä esimerkiksi etätöiden järjestelyssä lyhyellä varoitusajalla. Pidempi, kahden tai jopa kolmen viikon varoaika on kuitenkin vuosien kokemuksella osoittautunut osaltaan hieman ongelmalliseksi – uskokaa tai älkää, niin moni ihminen on ehtinyt unohtaa koko tiedotteen.
Voit katsoa Sepänrinteen tiedotteen sähkökatkosta pdf. muotoisena tästä.
Viestintä taloyhtiön latausinfraprojektille nimeämän vastuuhenkilön kanssa
Kaikkia asukkaita koskevan tiedottamisen lisäksi yhteydenpito taloyhtiön nimittämän vastuuhenkilön kanssa on usein tiiviimpää ja myös käytännöt vaihtelevat enemmän soittelusta whatsappiin. Meille on tärkeää, että voimme tarvittaessa kysyä pikaisellakin aikataululla jotain eteen tulevaa yksityiskohtaa, kuten kaivuureitin pientä siirtämistä, jos reitillä tulisi eteen suuria kivenjärkäleitä, kuten joskus on käynyt.
Myös taloyhtiön vastuuhenkilölle on tärkeää tavoittaa työnjohtajamme nopeasti. Joskus vastuuhenkilöt saavat asukkailta tai muuallakin asuvilta osakkailta kysymyksiä, joihin vastaaminen on paljon helpompaa työnjohtajamme tuella.
Yleensä vastuuhenkilöä kiinnostaa muutenkin projektin eteneminen ja tilanne aivan eri tavalla, kuin suurinta osaa asukkaista.
”Jos ei muuten ole nähty työmaalla tai soiteltu, niin minimissään pyrimme raportoimaan kerran viikossa sähköpostitse tilanteesta. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun töitä tehdään vaikkapa sähköpääkeskushuoneessa tai muuten sillä tavalla, että töiden etenemistä ei välttämättä maallikon silmällä edes huomaa.” Jarto huomauttaa.
Työmaan viimeistely – Milloin taloyhtiön latausinfra on oikeasti valmis?
Jälkensä siivoavaa sähköasentajaa pidetään myyttinä. Valitettavasti tälle myytille löytyy todisteita, ja usein työmaan alkaessa valmistua seuraava projekti jo odottaa vuoroaan.
Kyse ei silti ole vain siisteydestä – työmaan viimeistely on viimeinen vaihe, jolla taloyhtiö saa sen, mistä on maksanut: oikeasti valmiin ja käyttökelpoisen latausjärjestelmän.
Usein kyse ei ole suurista asioista, vaan huolellisuudesta ja siitä, miten prosessi on suunniteltu.
Sepänrinteen kohteessa huomioitiin yksityiskohdat: työmaavarusteet, varastointikontti ja merkintäaidat poistettiin heti, ja nurmialueet tasattiin kaapelireittien kohdalla.
Asfaltointi tehtiin samana viikkona – piha palautui käyttöön ilman viiveitä.
”Tämä viimeinen vaihe näkyy ulospäin eniten – asukkaiden mielestä juuri siisti lopputulos vahvistaa kuvaa koko projektin laadusta.” Jarto summaa.

Mikäli sinua kiinnostaa evlataa asunnoista™ teknisemmästä näkökulmasta, niin lue myös referenssikertomuksemme Asunto Oy Lansatie 7 evlataa asunnoista™ -latausjärjestelmän toteuttamisesta.
Täältä löydät kattavan oppaan alkuun pääsemiseksi, kohti taloyhtiön sähköautojen latauspisteiden toteuttamista.
Tai pyydä heti tarjous taloyhtiöllesi sähköautojen latauspisteistä.