15 rivitaloasuntoa hyvin hoidetussa taloyhtiössä sai arvoisensa sähköautojen latausjärjestelmän syksyllä 2024. Kukin asuntokohtainen pysäköintipaikka sähköistettiin ko. asunnon sähköverkkoyhtiön mittarin takaa. Latausjärjestelmässä otettiin kuitenkin huomioon myös taloyhtiön sähköliittymän kuormituksen hallinta sekä varauduttiin tulevaisuuden mahdollisesti tuomiin mahdollisuuksiin.
”Se on sitten sama ratkaisu kaikille”
Me olimme taas kerran viilanneet tapaamme tarjota latausinfran tarjoamista. Nykyään tarjoamme evlataa asunnoista™ projekteihin pääsääntöisesti asuntokohtaisen kuormanhallinnan optiona, kuten itse latausasemankin. Olemme joutuneet tähän malliin siksi, että markkinalla on paljon tarjoajia, jotka tarjoavat ratkaisuja laitteilla, joilla 2-portainen kuormanhallinta ei ole edes mahdollista. Tarjous johon on sisällytettynä myös asuntokohtainen kuormanhallinta, näyttää sellaiseen verrattuna aika kalliilta jos kumppanina on taloyhtiön hallitus, joka katsoo vain euroja eikä sisältöä kokonaisuudessaan.
Lansatie 7:ssä sen sijaan kiinnostusta sisältöön riitti. Jo tarjouskatselmuksella käytiin asiaa tarkasti läpi. Laskimme, että asuntokohtaisen 3×25 A varokkeen teho on 17,3 kW eli vapaata jäisi 11 kW latauksen jäljiltä nippa nappa 6 kW sähkökiukaalle. Tosiasiassahan asunnossa on muutakin kuormaa päällä. Vaihtoehtona on rajoittaa latausaseman tehoa kiinteästi hieman alaspäin, mutta siinä jätettäisiin sitten osa kapasiteetista hyödyntämättä.
”Mitä sitten tapahtuu, jos se teho ylittyy?” kysyttiin. Vastasin, että ”Tuosta laukeaa sitten varoke ja asunnosta pimenee sähköt, kunnes joku vaihtaa varokkeen”. Hetki miettimistä ja mm. toteaminen, että eihän sähköpääkeskukseen ole edes avaimia kaikilla. ”Kyllä meille tehdään samanlainen ratkaisu kaikille ja asuntokohtainen kuormanhallinta otetaan mukaan. Järjestelmän pitää olla toimintavarma ja helppohoitoinen”. Eipä voi muuta sanoa, kuin että: tehokasta hallitustyöskentelyä.
Kuormanhallinta tarkemmin
Lansatie 7 sähköliittymä on kooltaan 3×250 A eli 173,2 kW. Suurin tuntikulutushuippu on ollut 72,91 kW. Sähköautojen latauksille olisi siis käytettävissä n. 100 kW vapaata kapasiteettia ilman muutoksia nykyiseen sähköliittymään. (Ei ihme, että tämä projekti ei mennyt kilpailijalle, joka tarjosi ratkaisuksi uutta sähköliittymää tienposkeen).
Koko sähköliittymään asennettiin kuormanohjauksen mittaus, joka huolehtii sen, että taloyhtiön sähköliittymän tehoa ei missään tilanteessa ylitetä. Latausasemat alkavat rajoittamaan tasa-arvoisesti tehoa, mikäli sähköliittymän kokonaiskuorma nousee liiaksi. Lisäksi tuli sitten edellä mainittu asuntokohtainen kuormanohjaus. Asukas voi tulla kotiin, kytkeä auton lataukseen ja laittaa huoletta saunan päälle ja alkaa valmistamaan ruokaa. Asunnon latausasema himmaa tehoa, vaikuttamatta millään tavalla muihin asuntoihin. Kun sapuskat ovat valmiina ja saunassakin käyty, nostaa latausasema taas tehot täysille, mikäli se vaan on koko taloyhtiön sähköliittymän puolesta mahdollista. Eli toimintavarma ja helppohoitoinen.
Yhtäaikaisten lataajien määrä | Latausteho (kW) | Kilometrejä tunnissa |
9 | 11 | 55 |
11 | 9 | 45 |
13 | 7,7 | 38 |
15 | 6,7 | 33 |
Latausasemat ovat valmiina myös tulevaisuuteen
evlataa asunnoista™ – konseptin mukaisesti latausasemat on kytketty kunkin asunnon sähköverkkoyhtiön mittarin taakse, joten tässä kohtaa ulkopuoliselle operaattorille ei ole mitään käyttöä. Kukin maksaa latauksensa asuntonsa sähkölaskulla. Auton lataaminen ei siis kustannusten kohdistumisen mielessä poikkea mitenkään kahvinkeittimestä tai silitysraudasta. Jokainen saa itse päättää haluaako ostaa sähkönsä kiinteällä hinnalla vai hyödyntää pörssisähkösopimusta.
Toimivan kuormanohjauksen varmistamiseksi ja tulevaisuuteen varautumiseksi latausjärjestelmälle rakennettiin kuitenkin ethernet-tiedonsiirtoverkko ja latausasemiksi valittiin aidot OCPP-latausasemat. Näin järjestelmä on helposti liitettävissä mahdollisiin tulevaisuuden operaattoripalveluihin, joita voisivat olla esimerkiksi kysyntäjousto, missä saataisiin korvausta latausten sammuttamisesta lyhyeksi ajaksi ulkopuolisen tahon ohjaamana. Aika näyttää ja taloyhtiö itse päättää. Joidenkin pilviorjalatausjärjestelmien käyttöehtoihin on muuten pienellä präntillä kirjattu osallistuminen kysyntäjoustoon laitevalmistajan tai palveluntarjoajan hyväksi. Lansatie 7:llä ei tällaista pikkupränttiä ole. Heidän latausjärjestelmänsä ei ole pakko olla edes liitettynä internettiin ja perustoiminnot toimivat silti.
Asunto Oy Lansatie 7 kokemuksia Energivahti Oy:stä ja evlataa.fi – palvelusta
”Tässä muutamia syitä miksi päädyttiin teihin:
-Kokonaisratkaisu oli järkevä. Kilpailijoilla saattoi olla kuukausimaksuja per latauslaite, osa olisi ottanut käytetystä lataussähköstä komission ja yhtiö olisi ollut sidottu tiettyyn toimijaan ja kyseisen toimijan kuormanhallintajärjestelmään. Teidän ratkaisussa kuormanhallinta ja systeemi toimii ilman mitään kytkyjä sitten jatkossakin. Sen lisäksi järjestelmän/latauslaitteet sai jokaisen omaan sähkömittariin vs. taloyhtiön sähkö, joten jokainen osakas voi käyttää mitä sähkösopimusta haluakaan ja maksaa oman tarpeen mukaan sitten latauksesta. Kokonaishinta projektilla oli saman kaltainen kuin seuraavaksi halvin hinta, mutta nopea reagointi, joustavuus, nopea aikataulu ja järkevän kuuloinen kokonaisuus ratkaisi homman.
Varsinaiseen urakkaan liittyen ei valittamista, homma meni melko nopeasti ja suunnitelman mukaisesti eikä yllätyksiä tullut. Infoja tuli sopivasti eikä se haitannut päivittäistä elämistä tai pysäköintiä paljoakaan”
-Tuomas Haapasalo, hallituksen jäsen Asunto Oy Lansatie 7
Ladattaisiinko teilläkin?
Latausjärjestelmät yleistyvät kovaa vauhtia taloyhtiössä, mutta vielä teidänkin taloyhtiönne ehtii Asunto Oy Lansatie 7 kaltaiseksi edelläkävijäksi. Aloita taloyhtiösi arvon kohottaminen pyytämällä meiltä maksuton tarjouskatselmus. Yhteydenotto/tarjouspyyntölomakkeen löydät palvelusivultamme:
https://evlataa.fi/sahkoauton-lataus-taloyhtiossa/asunnoista/