Kolohonka on Vantaalla sijaitseva asuinalue, jonka kaavoitukselle näyttää olevan tyypillistä, että taloyhtiöiden asuinrakennukset sijaitsevat omilla tonteillaan ja pysäköintipaikat omillaan. Osoitteesta Merkkipuuntie 10 löytyy iso pysäköintialue, joka jakautuu useiden eri taloyhtiöiden omistamiin parkkipaikkatontteihin. Kokonaisuus näyttää nopeasti katsottuna yhdeltä, isolta parkkipaikalta. Silmä kiinnittää kuitenkin heti huomion yhteen parkkipaikan riveistä. Harmaiden, osin jo sammaloituneiden autolämmitysrasioiden ”koristamasta” pysäköintialueesta nimittäin pilkistää yksi rivi modernia maailmaa. Yksi taloyhtiö, joka ei jäänyt odottelemaan porkkanan muuttumista kepiksi liikenteen käyttövoimamurroksen kiihtyessä. Rivin omistaa Asunto Oy Paalumäki, jolle rakensimme nykyaikaisen sähköautojen kotilatausjärjestelmän 32 autopaikalle syksyllä 2023.
Tehokas kotilatauspiste – 11 kW kuormanohjauksella
Lähtötilanteena oli Asunto Oy Paalumäen parkkipaikan 3×50 Ampeerinen sähköliittymä sekä pysäköintipaikan vanha autolämmitysrasioita sekä ulkovalaistusta syöttävä sähkökeskus, joka olisi jäänyt turhan hinteläksi ladattavien autojen yleistyessä parkkipaikalla. Ne saivat väistyä ja tilalle asennettiin uusi sähkökeskus, joka mahdollistaa järjestelmän syöttämisen aina 3×200 A koossa eli 138,56 kW:n teholla.
Tässäkin tapauksessa haluttiin kuitenkin välttää sähkönsiirron tehomaksut ainakin alkuvaiheessa. ”Vantaan Energia Sähköverkot Oy:n alueella on sellainen hieno erityispiirre, että se mahdollistaa yleissiirtosopimuksen aina 3×100 A käyttöpaikan kokoon asti, kun se suurimmalla osalla muita sähköverkkoyhtiöitä on enintään 3×63 A.” – Toteaa Energiavahti Oy:n toimitusjohtaja Tomi Peltonen. Niinpä latausjärjestelmä otettiin käyttöön 3×100 A koossa, mikä tekee yhteistehona 69,28 kW. Kohteessa käytetyn Garo Entity Pro:n uusimman sukupolven kuormanohjausjärjestelmän ansiosta tuo varokekoko voi hyvin riittää jopa silloinkin, kun lähes kaikki autot olisivat ladattavia, mutta sitä on täysin mahdotonta ennustaa, joten olisi ollut hullua olla jättämättä ”kasvuvaraa”. Sen rakentaminen olisi erittäin kallista sitten myöhemmin. Lisäksi suuremman varokekoon käyttöönottamiselle voi tulla tarvetta aiemminkin, jos latauksia halutaan vaikkapa optimoida pörssisähkön hinnan mukaisesti. EVlataa paikallisestiPLUS™ latausjärjestelmään kuuluva Garo Connect antaa nimittäin jo nyt mahdollisuuden myös latausten ohjaamiseksi pörssisähkön hinnan mukaan.
3×100 A yleissiirto (käyttöönotto) | 3×100 A yleissiirto (käyttöönotto) | 3×200 A tehosiirto (enimmäisteho) | 3×200 A tehosiirto (enimmäisteho) | |
Yhtäaikaisten lataajien määrä | Latausteho (kW) | Kilometrejä latausta tunnissa | Latausteho (kW) | Kilometrejä latausta tunnissa |
6 | 11 | 55 | 11 | 55 |
12 | 5,75 | 28 | 11 | 55 |
24 | 2,8 | 14 | 5,75 | 28 |
32 | 2,2 | 10 | 4,3 | 22 |
Kotilatausmahdollisuus taloyhtiössä – arvon kehitystä ja arvokasta kehitystä
Asunto Oy Paalumäen hallitus osasi nähdä kotilatausmahdollisuuden vaikutuksen nykyajan asumisen arvoon, puhumattakaan lähitulevaisuudesta (lue jo lähivuosista). Parkkipaikalla on jo nyt useampi ladattava auto. Ihmisten on helppo siirtyä edulliseen, sähköiseen käyttövoimaan, kun arjen sujuvuuden turvana on kotilatauspiste. Aamulla liikkeelle pääsee lähtemään täydellä latauksella ja sähköauto alkaa maksamaan itseään takaisin (polttomoottoriautoon verrattuna) toden teolla vasta edullisen kotilatauksen myötä. Julkisilla latauspisteillä sähköinen ”menovesi” tulee yleensä vähintään tuplasti, hyvin usein jopa kolmekin kertaa kotilatausta kalliimmaksi.
Sähköautojen latausjärjestelmän hankkiminen on selvä signaali siitä, että taloyhtiön arvosta halutaan pitää huolta. Yhä useampi ihminen edellyttää kodiltaan mahdollisuutta ladata siellä autoa. Nyt nykyisille asukkaille tie ladattavan auton hankintaan on tasoitettu ja lienee selvää mihin taloyhtiöön alueelta asuntoja ostoaikeissa katselevat sähköautoilijat tai sähköauton hankintaa harkitsevat ensimmäisenä kiinnittävät huomionsa. Paalumäestä poiketen, jotkut taloyhtiöt jahkailevat onko vielä oikea aika hankkia latausjärjestelmää. Minä puolestani takaan, että tämä latausjärjestelmä kestää mm. oikean mitoituksen, aitojen OCPP-latausasemien sekä tähtimäisen ethernetverkon ansiosta erinomaisesti aikaa. Rahaa menettää varmasti enemmän toteuttaessa latausjärjestelmän vasta hieman liian myöhään, kuin ”liian aikaisin”.
Lisää sähköautojen latauspisteitä naapurustoon?
Olemme toki tehneet tähän mennessä latausjärjestelmän jo yli 200 taloyhtiölle ja myönnän tuntevani ylpeyttä jokaisesta rakentamastamme järjestelmästä. Tuntuu kuitenkin erityisen hienolta päästä rakentamaan tällaisen isomman pysäköintikeskittymän ensimmäinen latausjärjestelmä. Jos sinunkin taloyhtiösi haluaa edelläkävijäksi, niin lähesty meitä tarjouspyynnöllä ja tehdään siitä yhdessä mahdollista.