17.10.2024 illasta tikettijärjestelmäämme kolahti viesti. Kesällä 2023 rakentamamme latausjärjestelmä oli jättänyt pari autoa lataamatta. Liiketoiminta-alueesta vastaava työnjohtajamme Aimo Hyppönen ratkaisi murheen vielä saman illan aikana taloyhtiön edustajan kanssa. Latausjärjestelmään oli jostain syystä kytkeytynyt päälle PAC-toiminto. PAC tulee sanoista Price Adapative Charging eli kavereiden kesken ”pörssisähköohjaus”. Taloyhtiöihin rakentamissamme evlataa paikallisestiPLUS™– latausjärjestelmissä pörssisähköohjaus on valittavissa käyttöön latausjärjestelmän pääkäyttäjän toimesta. Suvilahdessa sitä ei kuitenkaan ollut tarkoituksella otettu käyttöön.
Hyviä kokemuksia Energiavahti Oy:stä
Suvilahden kanssa kävi, kuten monien muidenkin asiakkaidemme kanssa. Heti projektin jälkeen asiakkaalta ei julkiseen käyttöön kommenttia irtoa, vaikka palaute kahdenkeskisissä keskusteluissa onkin ollut pelkästään hyvää. Aimo kuitenkin huomasi kysyä uudestaan tässä vaiheessa, eikä turhaan:
Taloyhtiössämme toteutettiin sähköautojen latausinfraremontti toukokuussa 2023. Taloyhtiön teki urakasta laajat selvitykset sekä kilpailutukset, jonka perusteella valitsimme toimittajaksi Energiavahti Oy:n.
Perustelut yhtiön valinnalle oli selkeät; hyvä maine markkinoilla, asiantunteva ja asiakaspalveluhenkinen organisaatio, yhtiön edustamat laitteistot ovat laadukkaita ja tunnettuja brändejä, toimittaja pystyi tekemään projektin alusta loppuun itse ainoana alihankkijanaan asfalttiliike ja tarvittavat maisemoinnit hoidettiin projektin loputtua. Saimme heiltä ”avaimet käteen” kokonaisuuden, jonka kustannusarvio piti täysin paikkaansa. Mitään negatiivisia yllätyksiä ei tullut vaan kaikki tapahtui projektisuunnitelman mukaisesti.
Projektin loputtua toimittaja on myös auttanut taloyhtiötä erilaisissa käyttäjäongelmissa ja ohjeistanut osakkaita laitteiden käytössä.
Olemme olleet todella tyytyväisiä kokonaisuuteen, jonka hankimme ja voimme suositella tätä toimittajaa myös muille taloyhtiöille.-Miika Keränen, hallituksen jäsen As Oy Espoon Suvilahti
Latausjärjestelmän takuu
Takuun pituus vuosissa on vain sanahelinää, jos takuussa ei ole luvattu myös vasteaikaa. Meillä vanhan käytäntömme mukainen vasteaika on siksi viety nykyään ihan urakkasopimuksiin asti: ”Arkipäivänä, ennen klo 14 ilmoitettu lataamisen estävä vika on hoidettu kuntoon viimeistään seuraavan arkipäivän kuluessa”. No totuuden nimissä sopimuksessa on tähän muutama poikkeus. Siinä arkipäiväksi ei lasketa esimerkiksi juhannus- tai jouluaattoa. Joka tapuksessa sanon, että vasteaikamme on markkinoiden paras, kunnes joku toisin todistaa.
As Oy Espoon Suvilahden latausjärjestelmä
Latausvalmius rakennettiin 35 autopaikalle. Näistä 14:ta on myös latausasema, joista kymmenkunta on aktiivisessa latauskäytössä. Taloyhtiö on siis kantanut hienosti kortensa kekoon liikenteen sähköistymisessä. Sujuva kotilataus on siinä avainasemassa. Latausjärjestelmä mahdollistaa yhteensä 173,2 kW tehon jaettuna tasa-arvoisesti mille tahansa autopaikkayhdistelmälle. Taloyhtiön sähköliittymässä oli vuoden suurikulutuksisimman tunnin aikana vapaata kapasitettia 144 kW. Toistaiseksi latausjärjestelmää on vielä käytetty 3×63 A varokkeen rajoittamana, jolloin sähkönsiirto voidaan ostaa Caruna Espoo Oy:n alueella yleissiirtona. Siirron tehomaksut eivät siis vielä tässä vaiheessa ole rasitteena. ”Potkua” on kuitenkin saatavissa reilusti lisää, kun:
- Ladattavien autojen määrä kasvaa
- jos Plug-in-hybridit alkavat vaihtua täyssähköihin
- Jos lataamista halutaan optimoida pörssisähkön halvimmille tunneille
Asennuskohteena Suvilahden projekti oli monipuolinen, kuten työnaikaisista kuvista nähdään. Kiinnityksiä tehtiin sekä kiveen, että puuhun. Kohteessa oli useampi katos sekä taivasalla olevia paikkoja. Välit kaivettiin osin asfaltin ja osin nurmikon läpi. (Kuvissa asennukset ovat vielä käynnissä). Siitä huolimatta autopaikkakohtainen hinta saatiin pysymään alle kolmessa tuhannessa eurossa.
Latausjärjestelmä tulevaisuudessa
Latausjärjestelmää on käytetty tähän mennessä ilman latausoperaattoria. Apuna on ollut Garo Connect sovellus, josta pääkäyttäjä saa ulos kWh-raportit ja käyttäjät voivat pääkäyttäjän asettamissa rajoissa hallinnoida käytössä olevia latausasemiaan. Muun muassa kuormanhallinta toimii kuitenkin täysin paikallisesti, jopa ilman internetyhteyttä.
Nyt taloyhtiössä on kuitenkin alettu pohtimaan myös latausoperaattorin ”palkkaamista”. Latausoperaattorit ovat viime aikoina saaneet softansa sille tasolle, että heillä on tarjota pelkän laskutuspalvelun lisäksi jo muutakin lisäarvoa. Nyt esimerkiksi veloitus pörssisähkön hintaa mukaillen alkaa olla jo useimpien latausoperaattorien valikoimissa. Sellainen yhdistettynä evlataa paikallisestiPLUS™- latausjärjestelmän vakiovarustukseen, eli latausten ohjaamiseen pörssisähkön hinnan mukaan avaa taloyhtiölle todelliset mahdollisuudet käyttää pörssisähköä vaivattomasti osana latausjärjestelmäänsä.
Keskeisenä tekijänä on latausinfralle rakennettu tähtimäinen ethernet-tiedonsiirtoverkko. Sellainen monesta halvemmasta kyhäelmästä jää puuttumaan. Se on kuitenkin tärkeä tekijä sen osalta, että julkaisevatpa latausoperaattorit tulevaisuudessa millaisia lisäpalveluita tahansa, niin As Oy Espoon Suvilahden latausjärjestelmä on niihin valmis. Heillä on latausjärjestelmä, joka ei kahlitse taloyhtiötä.
Omasi pääset tilaamaan täältä.