Sähkönsiirron tehomaksut etenkin osanana taloyhtiöiden sähköautojen latausjärjestelmiä puhuttavat edelleen. Rakensin laskurit, joiden avulla voit ihan itse simuloida tehomaksun määrää ja tarkastella, miten tehomaksut rajataan kohtuullisiksi kuormanhallinnan avulla.
Jos tehomaksut ovat sinulle aivan vieras asia, niin kannattaa tutustua ensin helmikuussa kirjoittamaani artikkeliin tehomaksuista, niin tiedät mitä niistä nyt pöhistään, mitä ne ylipäätään ovat ja miten ne liittyvät taloyhtiön sähköjärjestelmään.
Latausjärjestelmä pitää olla rakennettu tehomaksut huomioiden
Sähköautojen latauksesta koituvia tehomaksuja on liki mahdotonta hallinnoida saati kohdistaa oikein, jos latauspisteet ovat saman sähköverkkoyhtiön mittarin takana, kuin vaikkapa taloyhtiön maalämpöpumppu tai muu kiinteistösähkö. Silloin on hankalaa tietää onko tehomaksu määräytynyt juuri sähköautojen latauksesta, taloyhtiön yhteisösaunojen päällä olosta tai maalämpöpumppua tukevan sähkökattilan kuormituksesta.
Taloyhtiön latausinfra tulisikin lähes aina rakentaa siten, että sille otetaan oma, muusta kiinteistösähköstä erillinen sähköverkkoyhtiön mittari eli käyttöpaikka (jonka siis saa kyllä niiden olemassa olevien mittareiden lisäksi taloyhtiön olemassa olevaan sähköliittymään)
Poikkeukset erilliseen sähköverkkoyhtiön mittariin
- Jos taloyhtiöllä on yleissiirto (josta ei tule tehomaksuja) ja kiinteistömittarin varokkeessa on vapaata kapasiteettia, niin muutama ensimmäinen latauspiste voi olla mielekästä kytkeä kiinteistömittauksen perään ja valmistautua siirtämään ne oman mittarinsa taakse esim. uuteen latauskeskukseen myöhemmin lisättäessä latauspisteitä.
- Mikäli autopaikat kuuluvat asunto-osakkeen hallintaan, niin ne kannattaa pyrkiä sähköistämään asuntokohtaisten sähkömittarien takaa. Tällöin jokainen asunto vastaa mahdollisista tehomaksuistaan itse vaikuttamatta muihin asuntoihin tai taloyhtiöön.
Tehomaksulaskuriemme toimintaperiaatteet
Laskurit on laadittu siitä lähtökohdasta, että latausinfra on rakennettu järkevästi. Tehomaksujen määräytymisperusteen kohteena olevan sähköverkkoyhtiön mittarin takana ei siis ole muuta kuin sähköautojen latauspisteet.
Näin latausjärjestelmän ottamaa yhteistehoa voidaan rajoittaa tarkasti kuormanhallinnan avulla ja lataajien määrä on tiedossa. Näin voitte halutessanne jakaa käyttöpaikan perusmaksun ja siitä koituvat tehomaksut tasan lataajien määrän kesken. Mikään ei tietenkään kiellä vaikkapa jyvittämästä perus- ja tehomaksuja latauksesta perittävään kulutusperusteiseen (kWh) hintaan. Siinäkin tapauksessa laskuri auttaa budjetoimaan ja ennen kaikkea asettelemaan kuormanhallinnasta järjestelmän enimmäistehon järkevälle tasolle lataajien määrän perusteella.
Laskurin antamat suositukset ovat suuntaa-antavia. Tosielämässä kokonaistehon ja lataajien määrän suhde vaihtelee kohde- ja tapauskohtaisesti. Laskurit ottavat huomioon sen, että latauspaikkamäärän kasvaessa, pienempi autopaikkakohtainen teho riittää. Kaikki eivät lataa joka päivä ja kaikilla ei ole yhtä suuri energian tarve kuin toisilla. Pienemmällä latauspaikkamäärällä puhuttaisiin enemmän tuurista, kun suurempaan määrään mentäessä voidaan alkaa puhua ”tilastosta”.
Erityisesti laskurin valintojen ääripäissä saisi olla tiheämpiportainen skaalaus suositusten antamiseksi. Koodin vääntäminen ”täydelliseksi” olisi kuitenkin mennyt minulle jo liian vaikeaksi. Halusin siitä huolimatta mukaan havainnollistavan elementin, vaikka tiedänkin jo ennakkoon raja-arvojen aiheuttavan saivartelua.
Laskurin ilmoittamat lataajan osuus perus- ja tehomaksusta sekä lataajakohtainen latausteho (jos kaikki lataavat samaan aikaan tehomaksun määräytymishetkellä) ovat kuitenkin absoluuttisia lukuja, joiden perusteella voit huoletta päätellä itsekin johtopäätöksiä.
Laskurin avulla pystyt esimerkiksi kertomaan asukkaille, paljonko tulisi säästöä, jos himmataan hieman tehoja. Pystyt myös ennakoimaan, missä vaiheessa tehoa pitäisi millekin tasolle nostaa lataajien määrän kasvaessa.
Laskurilistaus
Tarjoamme tällä hetkellä laskurit neljän eri sähköverkkoyhtiön alueelle:
Ennen tehomaksulaskuriin hyppäämistä kannattaa kuitenkin tarkastella ensimmäistä laskuriamme, jolla voit tutkia, miten pitkälle pärjäisitte yleissiirrolla. Yleissiirtotariffi ei sisällä tehomaksukomponenttia ja se voidaan yleensä (käytännöt vaihtelevat hieman verkkoyhtiöittäin) valita vähintään 3×63 A varokekokoon eli 43,65 kW yhteistehoon asti. Laskuri simuloi tilannetta 3×63 A varokekoon mukaan:
Kuinka monta autoa voi ladata yleissiirrolla?
Latausteho per auto: 10,91 kW
Ladattu ajomatka tunnin latauksella per auto: 54,55 km/h
Caruna Espoo Oy - Sähköautojen latauskentän tehomaksu
- Siirtotuote: Tehosiirto 1 PJ
- Tehosiirron perusmaksu: 59,61 € / kk
- Tehomaksu 1,62 € / kW, kk
- Peruste: Hinnasto 1.9.2024
Caruna Espoo Oy:llä tehomaksu määräytyy kuukauden suurimman tuntikulutuksen mukaan. Tehomaksu määrätään kuitenkin aina vähintään 40 kW perusteella, vaikka toteutunut suurin tuntikulutus olisikin tätä pienempi.
Tehomaksun laskuri – Caruna Espoo Oy
40 kpl
120 kW
Tehomaksu per lataaja:
Latausteho per auto: kW
Latausta tunnissa per auto: km/h
Arvio:
Latausteho per auto: kW
Latausta tunnissa per auto: km/h
Arvio:
Laskuri käyttää oletuksena bruttokulutusta 20 kWh / 100 km, joka kattaa myös lataushäviöt.
Vantaan Energia Sähköverkot Oy - Sähköautojen latauskentän tehomaksu
- Siirtotuote: Pienjännitetehosiirto
- Tehosiirron perusmaksu: 43,93 € / kk
- Tehomaksu 2,76 € / kW, kk
- Peruste: Hinnasto 1.11.2024
Huom! Vantaan Energia Sähköverkot Oy:n hinnaston mukaan tehomaksu perustuu viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana mitattuun suurimpaan tuntitehoon. Suomeksi tämä tarkoittanee sitä, että maksat yksittäisen ison tuntitehon perusteella seuraavat 12 kk tehomaksuja. Ole siis erityisen tarkkana kuormanhallinnan asetusten kanssa.
Tehomaksun laskuri – Vantaan Energia Sähköverkot Oy
40 kpl
120 kW
Tehomaksu per lataaja:
Latausteho per auto: kW
Latausta tunnissa per auto: km/h
Arvio:
Latausteho per auto: kW
Latausta tunnissa per auto: km/h
Arvio:
Laskuri käyttää oletuksena bruttokulutusta 20 kWh / 100 km, joka kattaa myös lataushäviöt.
HELEN (Helsingin Energia) Sähköverkko Oy - Sähköautojen latauskentän tehomaksu
- Siirtotuote: Pienjännitetehosiirto
- Tehosiirron perusmaksu: 32,63 € / kk
- Tehomaksu 5,65 € / kW, kk
- Peruste: Hinnasto 1.9.2024
HELEN Sähköverkko Oy:n pienjännitetehosiirto poikkeaa muista laskureissa esitellyistä verkkoyhtiöistä merkittävästi siten, että tehomaksu määräytyy vain arkisin klo 7-21 välillä otetun tehon mukaan.
Tehomaksun laskuri – Helen Sähköverkko Oy
40 kpl
120 kW
Tehomaksu per lataaja:
Latausteho per auto: kW
Latausta tunnissa per auto: km/h
Latausteho per auto: kW
Latausta tunnissa per auto: km/h
Laskuri käyttää oletuksena bruttokulutusta 20 kWh / 100 km, joka kattaa myös lataushäviöt.
Iltaisin, öisin ja viikonloppuisin teholla ei ole kustannusvaikutusta.
Harkitse tarkkaan paljonko lataustarvetta (esim. vuorotyöläisten todellinen tarve) todella on arkipäivisin klo 7-21 välillä ja säädä kuormanhallinta tiukasti sen perusteella. Muina aikoina voit huoletta tarjoilla latauskentälle koko latausinfran mahdollistaman täyden tehon.
Caruna Oy - Sähköautojen latauskentän tehomaksu
- Siirtotuote: Tehosiirto 1 PJ
- Tehosiirron perusmaksu: 73,67 € / kk
- Tehomaksu 4,48 € / kW, kk
- Peruste: Hinnasto 1.9.2024
Caruna Oy:llä tehomaksu määräytyy kuukauden suurimman tuntikulutuksen mukaan. Tehomaksu määrätään kuitenkin aina vähintään 40 kW perusteella, vaikka toteutunut suurin tuntikulutus olisikin tätä pienempi.
Tehomaksun laskuri – Caruna Oy
40 kpl
120 kW
Tehomaksu per lataaja:
Latausteho per auto: kW
Latausta tunnissa per auto: km/h
Arvio:
Latausteho per auto: kW
Latausta tunnissa per auto: km/h
Arvio:
Laskuri käyttää oletuksena bruttokulutusta 20 kWh / 100 km, joka kattaa myös lataushäviöt.
Johtopäätökset - tekeekö tehomaksu sähköautoilun taloudellisesti kannattamattomaksi?
Jos kävit kaikki laskurit läpi, niin huomaat itsekin, että sekavaahan tämä on. Toivottavasti sähkömarkkinalain uudistuksen valuessa muiden säädösten kautta sähköverkkoyhtiöiden hinnastoihin asti, voisin heittää nämä museoon ja laittaa tilalle vain yhden laskurin, jossa enintään eurot muuttuvat.
Mutta tekevätkö tehomaksut sitten sähköautoilun taloudellisesti kannattamattomaksi? Eivät tee, yhdenkään sähköverkkoyhtiön alueella. Tietysti esimerkiksi Caruna Oy:n alueella kustannukset tuntuvat aika kovilta. Carunan verkon alueella kuitenkin myös vaikkapa yleinen omakotitalon yleissiirron 3×25 A varokkeen perusmaksukin on jo 29,71 € / kk, kun vastaava Helsingissä, Espoossa tai Vantaalla on kaikissa lähemmäs vitosta, kuin kymppiä kuussa.
Eli kalliimman verkkoyhtiön alueella tästäkin maksetaan kalliimmin. Toisaalta voisi kuvitella, että mitä pidemmälle kehyskuntiin mennään, sitä enemmän ihmisille tulee myös ajettuja kilometrejä? Kuitenkin ne ovat juuri sitä, mistä sähköautoilun rahallinen säästö syntyy – mitä enemmän ajat, sen kannattavammaksi sähköauto tulee.
Vältä vaaranpaikat - Kuormanhallinta haltuun
Kerrataampa vielä vaaranpaikat:
- HELEN Sähköverkko Oy: Säädä kuormanhallinta päivällä antamaan latausjärjestelmään niin pieni kokonaisteho, kuin mahdollista. Suurin osa voi kuitenkin ladata autonsa öisin, jolloin tehomaksua ei määräydy
- Vantaan Energia Sähköverkot Oy: Vuoden määräytymisjakso. Ole tarkkana asetteluiden kanssa. Poikkeuksellisen korkeasta yksittäisestä tuntikulutuksesta kärsitään seuraava vuosi.
- Yleensä latausvalmius tehdään kerralla useammalle autopaikalle, kuin juuri sillä hetkellä on tarvetta. Usein jopa kerralla kaikille taloyhtiön autopaikoille. Tällöin latausjärjestelmän yhteisteho mitoitetaan sen mukaan, että kaikilla autopaikoilla olisi ladattava auto. Silloin on tärkeää, että kuormanhallinta asetellaan vastaamaan todellista tarvetta eikä anneta harvojen lataajien jaettavaksi latausjärjestelmän suurinta mahdollista yhteistehoa (ja siitä koituvia tehomaksuja).
Suurin vaaranpaikka syntyy toki jo latausjärjestelmää suunnitellessa ja rakentaessa! Valitse evlataa paikallisestiPLUS™ – Latausjärjestelmä, joka ei kahlitse taloyhtiötä.
Tai lue lisää muista vaaranpaikoista artikkelistamme: Latausasema vai SER-jätettä? – ja suuri OCPP-väärinkäsitys