ev lataa

Sähköautojen latausjärjestelmä As Oy Espoon Klovinmäki 6-8 – Asuntojen mittareista

Lähtötilanne

Taloyhtiössä oli tahtotila rakentaa sähköautojen latausjärjestelmä siten, että lataussähkö syötetään latausasemille asuntokohtaisten sähkömittareiden takaa ja jokaisella on tasavertainen mahdollisuus ladata autoa 11 kW maksimiteholla. Sähköpääkeskuksen ja pysäköintipaikkojen välissä on väestönsuoja, jonka läpi kaapelointia ei ollut viisasta viedä, vaan syöttökaapelointia jouduttiin kuljettamaan näkyvillä. Tässä artikkelissa esittelen järjestelmän toteutuksen ja esimerkin ratkaisusta tilanteessa, jossa kaapelointia ei saada täysin piilotettua pois silmistä rakenteisiin.

Väestönsuojan läpäiseminen kaapeloinnin läpiviemiseksi on harvoin kustannustehokas ratkaisu

Sähköpääkeskuksen laajennus ja kaapelointi jätekatoksessa

Sähköpääkeskuksen yhteyteen rakennettiin latausasemakohtaiset moduulikotelot, joihin asennettiin vikavirtasuojatut johdonsuojalähdöt syöttämään virtaa latausasemille asuntokohtaisten sähkömittarien takaa. Moduulikotelot jäävät sähköpääkeskukseen piiloon. Jokaista latausasemaa kohden tuotiin oma syöttökaapeli kaapelihyllyllä jätekatoksessa. Seinällä kaapelihylly suojattiin tilaan neutraalin värisellä paneelilla.

Moduulikotelot sähköpääkeskuksessa mahtuivat hyvin sivuseinälle

Kaapelointi jätekatoksen sisällä ei häiritse tilan normaalia käyttöä

Kaapelointi julkisivulla ja autokatoksessa

Kaapelointi tuotiin jätekatoksesta rakennuksen julkisivulle, jossa kaapelointi kuljetettiin autopaikoille sävytetyssä alumiinikotelossa.

Kaapelikotelo sävytettiin, jotta se ei pistä silmään katoksen tienpuoleisella sivulla

Autokatoksessa kaapelointi nostettiin kaapelihyllylle autokatoksen kattoon ja syöttökaapelit tuotiin kaapelihyllyltä asemille alumiiniputkessa.

Katoksessa kaapelointi nostettiin pois silmien korkeudelta kaapelihyllylle

Kaapelihyllyltä kaapelointi tuotiin asemalle alumiiniputkessa. Tällä paikalla Garo GLBDC -asema odottaa vielä käyttöönottoa latausvalmiina

Latausjärjestelmän teho

Taloyhtiössä asennettiin seitsemälle paikalle latausvalmius ja kuudelle autopaikalle lisäksi Garo GLBDC latausasema. Taloyhtiön sähköliittymää korotettiin urakan yhteydessä 3×100 A -> 3×160 A kokoon. Tällä ratkaisulla saatiin autopaikkaa kohden noin 500 € investoinnilla saatiin lisää kapasiteettia jokaiselle paikalle noin 6 KW. Liittymän korotuksen jälkeen järjestelmässä riittää tehot ladata jokaista autoa 11 kW teholla samaan aikaan vaikka ajastamalla autot lataamaan halvimpien tuntien aikana yöllä. Tämä on merkittävä hyöty, kun jokainen maksaa lataussähkön omalla sähkölaskulla oman sopimuksensa mukaisesti.

Voisiko tämänkaltainen ratkaisu olla teidän taloyhtiölle juuri se oikea? Löydät lisätietoa ja tarjouspyyntölomakkeen osoitteesta https://evlataa.fi/sahkoauton-lataus-taloyhtiossa/

Kirjoittaja: