Monella uudella sähköauton omistajalla tai sellaista harkitsevalla herää usein kysymys: Miten sähköauton lataus maksetaan?
Latauksen maksutapahan riippuu hyvin pitkälti lataustavasta. Kotona lataus maksetaan suoraan sähkölaskulla, kun taas julkisilla latauspisteillä tai taloyhtiössä maksu on hieman monimutkaisempaa.
Tässä artikkelissa käymme läpi paitsi lataamisen eri maksutavat, myös tärkeitä vinkkejä, joilla vältyt maksamasta liikaa.
Kotilataus maksetaan sähkölaskulla
Oma latausasema omalla pihalla on sähköautoilijan paras kaveri. Se on edullinen, helppo ja aina valmiina käyttöön. Auto latautuu seistessään parkissa ja säästät selvää rahaa verrattuna julkisiin latauspisteisiin.
Kun lataat kotona, kulutus näkyy suoraan sähkölaskussa. Sähkösopimuksesta riippuen täyden akun hinta pyörii noin muutaman euron paikkeilla.
Kotilatausasema on investointi, joka maksaa itsensä takaisin
Vaikka oma latauspiste vaatii alkuinvestoinnin, säästää se riihikuivaa käteistä pitkällä aikavälillä. Omalla laturilla akkukäytöinen menopelisi ei ole kalliiden julkisten latauspisteiden varassa, joiden kilowattihinnat voivat olla jopa kymmenkertaisia kotilataukseen verrattuna.
Näin säästät:
- Hanki latausasema, joka seuraa pörssisähkön hintaa reaaliajassa ja ajoittaa latauksen edullisimmille tunneille.
- Päivitä sähkösopimus latausaseman hankinnan yhteydessä
- Halvin latausasema ei ole isossa kuvassa halvin – panosta kerralla kunnon latausasemaan joka kestää vuosia ongelmitta

Julkiset latauspisteet – Mobiilisovellusten loputon viidakko
Julkisilla latauspisteillä maksutapa riippuu palveluntarjoajasta. Yleisimmät maksutavat ovat:
- Mobiilisovellukset: Suosituimpien latausoperaattorien sovellukset mahdollistavat latauksen käynnistämisen ja maksamisen suoraan puhelimesta. Sovellukset tarjoavat myös tietoa lataushinnoista ja vapaista paikoista.
- RFID-tunnisteet: Joillain palveluntarjoajilla on omat RFID-kortit tai -lätkät, joilla latauksen voi käynnistää yhdellä napautuksella. Kortti toimii ikään kuin latauksen avaimena ja veloitus tapahtuu suoraan korttiin liitetyltä maksutavalta.
- Luotto- ja maksukortit: Osa asemista mahdollistaa korttimaksun suoraan latauslaitteesta. EU:n AFIR-asetuksen mukaan 13.4.2024 jälkeen asennetuissa yli 50 kW tehoisissa julkisissa latausasemissa on ollut pakko olla luottokorttimaksumahdollisuus.
- Kuukausimaksut: Osa palveluntarjoajista veloittaa kilowattihinnan lisäksi kiinteää kuukausimaksua.
Mitä tämä lysti maksaa?
Julkisten latauspisteiden hinnat vaihtelevat omistajasta, operaattorista ja latausnopeudesta riippuen. Hinta on kotilatausta suurempi, sillä palveluntarjoaja lyö luonnollisesti oman katteensa kilowattihinnan päälle.
Hintahaitari on yleensä:
- Peruslataus (11–22 kW): 0,20–0,50 €/kWh.
- Pikalataus (50 kW+): 0,30–0,80 €/kWh.
- Suurteholataus (50 kW+): 0,50–1,00 €/kWh.
Lisäksi joillakin asemilla on seisontamaksuja, jotka veloittavat ylimääräistä, jos auto jää latauksen jälkeen turhaan paikalle. Tämä kannattaa ottaa huomioon, erityisesti kaupunkialueilla.
Näin säästät:
- Käytä julkisia latausasemia vain tarpeen vaatiessa. Huvikseen latailu tekee hyvin äkkiä loven lompakkoon
- Rekisteröidy useampaan palveluun ja kilpailuta hinnat
- Valmistaudu pidempiin matkoihin: Laita auto laturiin hyvissä ajoin
Taloyhtiössä vaihtoehtoja on useampi
Taloyhtiölataus tapahtuu joko keskitetyn latausinfran tai osakasmuutoksena asennetun latausaseman kautta. Tällöin taloyhtiössä maksutapoja on käytännössä kolme:
Oma latausasema omalla parkkipaikalla (Osakaslataus)
Jos taloyhtiö ei ole valmis investoimaan suurempaan latausinfraan, mutta jos pysäköintipaikka kuuluu asunnon hallintaa, voi osakas asentaa oman latauspisteensä, joka liitetään asunnon sähkömittariin. Tällöin maksaminen tapahtuu normaalisti sähkölaskulla.
Lataus voidaan periaatteessa toteuttaa myös taloyhtiön sähkömittarin takaa, jolloin taloyhtiö laskuttaa käyttäjää toteutuneen kulutuksen mukaan.
Keskitetty taloyhtiön latausjärjestelmä
Vaihtoehto 1: Taloyhtiö hoitaa laskutuksen itse
Sekä taloyhtiön että latausasemien käyttäjien kannalta halvin vaihtoehto on toteuttaa laskutus itse. Tämän mahdollistaa täysin itsenäinen latausjärjestelmä, joka toimii paikallisesti omassa lähiverkossaan.
Jokaiselle latauspisteelle on oma mittarinsa, jonka mukaan taloyhtiö laskuttaa käyttäjiä toteutuneen kulutuksen mukaan. Näin laskutus on tasapuolista ja läpinäkyvää.
Vaihtoehto 2: Latausoperaattori hoitaa laskutuksen
Jos taloyhtiöllä ei ole aikaa tai resursseja hallinnoida laskutusta, on mahdollista valita latausoperaattori hoitamaan laskutusta.
Kun käytössä on täysin itsenäinen latausinfra, voi taloyhtiö itse valita latausoperaattorinsa ja potkaista sen tarvittaessa pellolle, jos hinnat karkaavat käsistä.
Latausoperaattori hoitaa latauksen hallinnoinnin ja lähettää käyttäjäkohtaiset laskut kuukauden kulutuksen mukaan.
Operaattorin hyödyntäminen säästää työtunteja ja päänvaivaa, mutta voi tuoda pienen piikin latauskustannuksiin. Palveluntarjoaja ottaa pienen siivun välistä joko kuukausimaksuna tai korkeampana kilowattihintana.

Sähköauton hankinta edessä?
Oletko vaihtamassa sähköautoon, mutta mietit, mikä olisi fiksuin tapa ladata sitä?
Älä huoli – me teemme sähköauton lataamisesta vaivatonta.
Asennamme laadukkaat latausasemat ilman turhaa säätöä ja varmistamme, että saat parhaan mahdollisen latauskokemuksen ilman piilokuluja tai turhia kuukausimaksuja.
Voit tilata latauslaitteet suoraan verkkokaupastamme. Tilauksen jälkeen sinun ei tarvitse kuin valita asennusajankohta – me hoidamme loput.
Miksi valita EV Lataa?
- Täyden palvelun ratkaisu: Laitteet, asennus ja käyttöönotto – kaikki yhdellä kertaostoksella.
- Todistetusti parhaat latauslaitteet Suomen olosuhteisiin
- Reilu hinnoittelu ilman ylimääräisiä piilokuluja.
- Kotitalousvähennys hyödynnettävissä – säästä asennuskuluissa.
- Yksilölliset ratkaisut jokaiseen kohteeseen
Tutustu verkkokauppaamme ja löydä itsellesi sopivin latausasema.