Sähköauton lataus kotona on paitsi kätevää, myös taloudellisesti järkevää. Kotona lataaminen varmistaa, että autosi on aina valmiina käyttöön. Kun lataat sähköautoasi kotona, säästät sekä aikaa että selvää rahaa. Samalla vältyt julkisille latauspisteille jonottamiselta ja niiden kiskurihinnoilta.
Kotilataaminen on mahdollista kohteissa, joissa on oma piha, autotalli tai muu sopiva latauspaikka.
On myös tärkeä muistaa, että kotilataamiseen tarvitaan sopiva latauslaite, joka täyttää kaikki turvallisuus- ja tehokkuusvaatimukset.
Älä siis lataa vanhasta pistorasiasta ellei ole aivan pakko.
Tämä opas auttaa sinua ymmärtämään eri latausvaihtoehdot, asennuksen vaatimukset ja käytännön vinkit, jotta voit tehdä fiksuja päätöksiä sähköautosi lataamisen suhteen.
Miksi oma latauspiste on fiksu hankinta?
- Voit unohtaa jonottelun kalliille yleisille latauspisteille
- Sähköautosi on aina valmiina matkaan
- Jätä vakuutusyhtiön painajaiset ja muut vaaralliset viritelmät kauas historiaan
- Täysi akku vain muutamassa tunnissa
- Latauspiste nostaa kotisi arvoa
- Mahdollisuus ladata aurinkopaneeleilla
Sähköauton lataamisen perusteet: Latausvaihtoehdot kotona
Tilapäinen lataus kotitalouspistorasiasta (vain hätätilanteissa!)
Tilapäinen lataus kotitalouspistorasiasta on mahdollista, mutta sitä ei suositella jatkuvaan käyttöön.
Tavallinen pistorasia tarjoaa vain hitaan latauksen, ja sen pitkäaikainen käyttö voi ylikuormittaa sähköjärjestelmää.
Älä käytä jatkojohtoja, äläkä kehittele omia ajastinviritelmiä. Latauksen aikana piuhan läpi kulkee tavanomaista enemmän virtaa, joten tällaiset MacGyver-ratkaisut aiheuttavat ainoastaan turhia riskejä.
Jos on aivan pakko ladata pistorasiasta, käytä ainoastaan auton mukana tullutta kaapelia.
- Latausteho: Yleensä 1,8 kW (8 A) tai alempi
- Latausaika: Hyvin hidas – täysi lataus voi kestää yli 24 tuntia. Aamulla on varsin nihkeä lähteä töihin, kun akku ei ole latautunut juuri lainkaan.
- Turvallisuus: Älä jätä latausviritelmääsi yksin ja varmista, että pistorasia ja johdot ovat hyvässä kunnossa. Jos epäröit vähänkin, aja lähimmälle julkiselle latauspisteelle.
Peruslataus
Peruslataus on suosituin vaihtoehto kotikäyttöön. Käytännössä se tarkoittaa kiinteän kotilatausaseman asentamista, joka tarjoaa nopeamman ja turvallisemman latauksen kuin tavallinen pistorasia.
Nämä asemat ovat usein varustettu älykkäillä ominaisuuksilla, kuten ajastimilla, kuormanhallinnalla ja etäohjauksella, mitkä tekevät kotilatauksesta entistä kustannustehokkaampaa, helpompaa sekä turvallisempaa.
Suurin osa sähköautoilijoista päätyykin hankkimaan Type-2 latausaseman kotiinsa juuri siksi, että sillä voidaan toteuttaa moninkertainen latausteho pistorasiasta lataamiseen verrattuna.
Kotilatausasema asennetaan useimmiten 11 kW tehoisena, jolla saa kahdessa tunnissa 100km latausta. Latausnopeuden tuplaaminen 22 kW latausasemalla on joissain kohteissa mahdollista.
- Latausteho: Yleensä 3,6 kW – 22 kW
- Latausaika: Riippuu valitun latausaseman tehosta, täysi lataus vie usein 3–10 tuntia
- Turvallisuus: Varustettu vikavirtasuojilla sekä kuormanohjauksella. Järjestelmä keskeyttää latauksen akun latauduttua täyteen. Ammattilaisen asentamana täysin riskitön vaihtoehto.
Pikalataus
Pikalataus tarjoaa erittäin nopean latauksen suurilla tehoilla. Pikalataus vaatii erityiset laitteet ja usein myös sähköverkon kapasiteetin huomattavan kasvattamisen.
Pikalatausasemia käytetään yleisemmin julkisilla latauspisteillä. Kotikäytössä näitä näkee harvemmin, sillä pikalataus vaatii peruslataukseen nähden moninkertaisen alkuinvestoinnin.
Yhden auton lataustarpeeseen nähden investointi on usein kohtuuttoman suuri, varsinkin jos päivittäiset ajot koostuvat lähinnä lyhyistä työmatkoista ja kauppareissuista.
- Latausteho: Yleensä 50 kW tai enemmän
- Latausaika: 30 minuutista muutamaan tuntiin
- Turvallisuus: Edellyttää ammattilaisen asennusta ja säännöllistä huoltoa.
Mitä eroa on AC- ja DC-latauksella?
Vaihtovirtalataus on yleisempi kotilatauksessa ja julkisissa latauspisteissä. AC-latausasemilla sähkö toimitetaan autoon vaihtovirtana (AC), jonka auton sisäinen laturi muuntaa tasavirraksi (DC) akun lataamista varten.
Tasavirtalataus syöttää virtaa suoraan akkuun, ohittaen auton sisäisen laturin ja mahdollistaen nopeamman latauksen. DC-latausasemat ovat yleensä huomattavasti tehokkaampia, ja ne voivat tarjota yli 300 kilowatin lataustehoa.
DC-latausasemat ovat kuitenkin kalliimpia ja vaativat monimutkaisempaa infrastruktuuria, minkä vuoksi niitä käytetään yleensä pikalatauspisteissä moottoriteiden varsilla ja muissa julkisissa paikoissa, missä tarvitaan nopeaa latausta.
Vinkit tehokkaaseen ja turvalliseen kotilataukseen
Unohda “lataa aina tyhjästä täyteen” muistisäännöt
Mantrat kuten “akku tulisi ladata aina täyteen” eivät päde sähköautoissa. Nyt ei kuitenkaan puhuta vanhoista Nokian kännyköistä tai aataminaikaisista läppäreistä.
Akkua ei aina tarvitse ladata täyteen, eikä sinun tarvitse odottaa, että akku on tyhjä ennen latauksen aloittamista. Modernit akut on suunniteltu kestämään.
Vajaa lataus voi tietyissä tapauksissa olla jopa parempi vaihtoehto, sillä tiettyjen mallien kohdalla akun on havaittu kuluvan nopeammin, jos sen lataa joka kerta täyteen.
Ylilataaminen herättää myös jonkin verran huolta. Kuitenkin, moderneissa latauspisteissä on oletuksena ominaisuus, joka katkaisee virransyötön akun ladatessa täyteen.
Seuraa sähkönkulutusta
Älykkäät latausasemat tarjoavat mahdollisuuden seurata sähkönkulutusta ja optimoida latauksen ajankohdan sähkön hinnan mukaan. Monet älykkäät latausasemat tarjoavat mobiilisovelluksia, joilla voit seurata ja hallita latausta reaaliajassa.
Hyödynnä yösähköä
Jos et ole naimisissa määräaikaisen kiinteähintaisen sähkösopimuksen kanssa, vaihda pörssisähköön. Sähkö on useimmiten yöaikaan puoli-ilmaista, jolloin saat sähköautosi täyteen vain muutamalla eurolla. Sadalle ajetulle kilometrille ei jää paljoa hintaa, varsinkin kun vertaa kustannuksia tämän päivän bensan hintoihin.
Pidä latausasema puhtaana
Puhdista latauskaapelit ja liittimet säännöllisesti pölystä ja liasta. Pöly ja muu lika voivat johtaa heikentyneeseen lataustehoon ja pahimmassa tapauksessa jopa paloturvallisuusriskeihin.
Käytä oikeanlaista kaapelia
Käytä ainoastaan valmistajan suosittelemia kaapeleita. Löysällä tarvikekaapelilla aiheutat ainoastaan jännitehäviötä sekä turhia riskejä.
Käytä oikeita latausliittimiä
Varmista, että käytät autosi ja latausasemasi kanssa yhteensopivia latausliittimiä. Tänä päivänä yleisin liitin on Type 2, joka on standardi yleisillä latausasemilla. Tarkista valmistajan suositukset ja varmista, että kotilatausasemasi tukee näitä liittimiä.
Vääränlainen liitin on harvinainen ongelma, sillä suurin osa latausasemista tukee nimenomaan Type 2 -liittimiä. Type 1 -liittimet ovat jäämässä pikkuhiljaa historiaan, eikä niitä juurikaan valmisteta.
Paljonko kotilataus maksaa?
Kotilatauksen hinta muodostuu kahdesta tekijästä: alkuinvestoinnista ja käytetystä sähköstä.
Kotilatausasemien hinnat vaihtelevat (asennettuna) 1299 – 2150 välillä. Hintaan vaikuttaa tietenkin itse laturi sekä asennuksen monimutkaisuus. Haastavammissa kohteissa, kuten vanhemmissa rakennuksissa asennuksen hinta voi olla korkeampi.
Itse lataamisen hinta muodostuu pelkästään käytetystä sähköstä. Toisin kuin julkisilla latauspisteillä tai pilvipalvelupohjaisissa järjestelmissä, kukaan ei ole ottamassa välistä.
Esimerkki: Jos maksat sähköstä 7,5 senttiä kilowatilta, 50 kWh akun lataaminen maksaa noin 3,75 euroa. Yösähköllä täyden latauksen hinta jää vielä matalammaksi.
Käytännössä: Maksat polttoaineista saman verran vuodessa mitä vanhalla Corollalla huristeleva naapurisi maksaa parissa kuukaudessa.
Asennus ja turvallisuus
Latausaseman asennus on ammattilaisen hommaa. Vaikka olisit kuinka tee-se-itse -mies, älä yritä asentaa latausasemaa itse.
Oikein asennettu latauslaite varmistaa turvallisuuden ja tehokkuuden, sekä suojaa niin sinua, sähköautoasi kuin kotisi sähköverkkoa mahdollisilta ongelmilta.
Ammattilainen varmistaa, että kaikki sähköasennukset täyttävät vaadittavat standardit ja määräykset, sekä että latauslaite toimii turvallisesti ja luotettavasti.
Asennusprosessiin kuuluu myös järjestelmän testaus ja käyttöönottotarkastus, joka varmistaa, että kaikki niin kuin pitääkin. Viimeistään tässä vaiheessa on hyvä heti avata suunsa, jos herää kysyttävää järjestelmän käytöstä. Neuvomme mielellämme latausjärjestelmän tehokkaassa ja turvallisessa käytössä.
Sähköverkon kapasiteetti ja kuormanohjaus
Ennen latauslaitteen asennusta arvioidaan talon sähköverkon kapasiteetti. Tarkastuksessa huomioidaan myös sähköpääkeskus ja sulakkeet. Jos kapasiteetti ei riitä latauslaitteen vaatimalle teholle, voi olla tarpeen päivittää sähköjärjestelmää.
Vaikka kapasiteettia on yllin kyllin vapaana, on dynaamisen kuormanohjauksen hyödyntäminen fiksua. Kuormanohjaus varmistaa, että sähköjärjestelmä ei ylikuormitu.
Dynaaminen kuormanhallinta on iso apu myös silloin, jos talossasi on suuria hetkellisiä kulutuspiikkejä tai haluat ladata sähkölämmitteisessä talossa nopeammin lämmityskauden ulkopuolella.
Usein lataaja joutuu myös huolehtimaan, että lataus ja sähkökiuas eivät ole samaan aikaan päällä. Kuormanhallinta huolehtii puolestasi siitä, että lataus hidastuu, kun alat lämmittämään saunaa.
Sijainti ja suojaus
Laadukas ja oikein asennettu latausasema ei sadetta säikähdä, joten älä valitse sitä halvinta vaihtoehtoa hämärän oloiselta asennusfirmalta.
Säältä suojassa oleva latausasema on mukavampi käyttää, kun ei tarvitse itse kastua, vaikka laadukas latausasema ei itsessään sadetta säikähdä
Viime vuosituhannella rakennetuissa taloissa on hyvin yleistä, että sähkökaapelit kulkevat rakenteiden eristeissä tai niiden päälle on asennettu myöhemmin lämmöneristeitä.
Kovin usein siitä ei onneksi ole koitunut ongelmia, koska ulkopistorasioita käytetään harvoin pitkiä aikoja suurilla tehoilla. Sähköauton lataaminen on verrattavissa esimerkiksi siihen, että ulkopistorasiasta käyttäisi putkeen 12 tuntia sähkösavustinta.
Sellaista harva jättäisi yksikseen, ellei tiedä tarkalleen, että sähköasennukset ovat varmasti kunnossa.
Kuinka tehokas latauspiste omakotitaloon voidaan asentaa?
Omakotitaloon on ostettu sähköverkkoyhtiöltä tietyn kokoinen sähköliittymä, joka määrittelee suurimman mahdollisen tehon.
Liittymäkoot kerrotaan muodossa montako vaihetta ja kuinka paljon virtaa per vaihe.
Nykyään sähköliittymät ovat lähes poikkeuksetta kolmivaiheisia. Sähköliittymäsi koon näet sähkönsiirtolaskultasi.
Päävaroke | Enimmäisteho kolmivaiheisena | Enimmäisteho yhdestä vaiheesta |
3×25 A | 17,3 kW | 5,7 kW |
3×35 A | 24,2 kW | 8 kW |
3×50 A | 34,6 kW | 11,5 kW |
3×63 A | 43,6 kW | 14,5 kW |
Sähköverkkoyhtiösi kertoo pyynnöstäsi paljonko sähköliittymäsi huipputeho on ollut. Saat heiltä yleensä myös tuntikohtaiset tehotiedot esimerkiksi vuoden ajalta joko taulukkona tai graafisessa muodossa.
Tiedot on myös saatavilla vahvan tunnustautumisen kautta Suomen kantaverkkoyhtiön, Fingrid:n datahub- palvelusta.
Niitä tarkastellessa tulee kuitenkin huomata, että sähkömittarit keräävät dataa tunneittain eli huipputeho on tehonkulutus tunnin keskiarvona. Esimerkiksi työkoneet tai kodinkoneet saattavat aiheuttaa lyhyempiä, mutta huomattavasti korkeampia tehopiikkejä.
Yksinkertaistetusti kuitenkin liittymän enimmäisteho vähennettynä liittymän huipputeholla kertoo miten tehokkaan latausaseman kanssa ei tule ongelmia etkä joudu miettimään sähkönkäyttöäsi.
Entä voimavirtalataus, onko se mahdollista?
Markkinoilla on useita Type-2 latausasemia, jotka voidaan liittää voimavirtapistokkeeseen.
Pienjännitesähköasennusten standardi SFS-6000-7-722.55.101.2 kuitenkin toteaa latauslaiteasennuksista, että siirrettävät pistorasiat (mukaan lukien Type-2) eivät ole sallittuja.
Näin ollen latausasema tulisi liittää kiintästi kiinteistön sähköverkkoon ellei kyse ole selvästi laitestandardin mukaisesta latauskaapelista eikä kiinteästä latausasemasta.
Voimavirtapistokkeessa on kuitenkin yksi iso riski. Siinä missä Type-2 pistoke ei kytke sähköjä päälle ennnen kuin liitokset ovat kunnolla pohjassa asti, ei voimavirtapistokkeessa tällaista ominaisuutta ole.
Moni onkin käräyttänyt jo voimavirtapistorasiansa sillä, että pistoke ei ole ollut aivan pistorasian pohjaan asti painettuna. Heikko kontakti voi johtua lian kertymisestä pistokkeeseen tai ihan inhimmillisen syyn vuoksi, kun huomio kiinnittyy johonkin muuhun, vaikkapa taskussa pirisevään puhelimeen kesken kytkennän.
Moni perustelee voimavirtapistorasian käyttämistä sillä, että niitä käytetään suurilla kuormilla rakennustyömaillakin.
Me olemme kuitenkin nähneet sähkötöistä senkin puolen millaista liukuhihnatyötä noiden voimavirtakoskettimien huoltaminen ja uusiminen rakennustyömaillakin oikeasti on.
Oman latauspisteen hankinta taloyhtiössä
Taloyhtiössä kotilatauksen toteuttaminen voikin osoittautua hieman mutkikkaammaksi. Jos taloyhtiö ei ole valmis investoimaan laajaan keskitettyyn latausinfraan, voit hankkia oman latauspisteen osakasmuutoksena.
Vaikka osakasmuutos käsittää vain yksittäisen latauspisteen asennuksen, vaatii se muutostyöilmoituksen, taloyhtiön luvan sekä laajan latauskartoituksen.
Näin se tapahtuu:
- Latauskartoitus: Asiantuntija selvittää, onko latauksen järjestäminen mahdollista nykyisellä sähköliittymällä. Jos sähköliittymässä on vapaata kapasiteettia ja sähköjärjestelmä on riittävän hyvässä kunnossa, voidaan lataus toteuttaa turvallisesti.
- Taloyhtiön lupa: Latauspisteen hakeminen vaatii vihreää valoa taloyhtiön hallitukselta sekä yksityiskohtaisen muutostyöilmoituksen.
- Asennus: Osakas vastaa itse latauspisteen hankinnasta ja asennuksen järjestämisestä.
Ennen kuin säikähdät paperitöitä, vilkaise tänne! Sieltä löydät valmiit pohjat muutostyöilmoituksille. Kaikki tekninen jargon on täytetty puolestasi.
Lue myös: Paras sähköauton latausasema kotiin
Yhteenveto – Kotilatauksen muistilista
- Älä lataa vanhasta pistorasiasta (ellei ole aivan pakko)
- Kotilataus on moninkertaisesti halvempaa kuin julkisilla latauspisteillä
- Lataa yösähköllä aina kun mahdollista
- Älä stressaa ylilatauksesta tai “vääristä” lataustavoista. Akkua ei ole pakko ladata täyteen eikä antaa kulua loppuun.
- Jos mahdollista, sijoita laturi katokseen tai autotalliin suojaan sateelta ja lumelta
- Pidä latausasema (ja kaapeli) puhtaana
- Seuraa pörssisähkön hintoja ja pyri lataamaan hinnan ollessa alimmillaan
- Panosta laadukkaaseen latausasemaan
- Älä yritä asentaa latausasemaa itse – se on tilanteesta riippumatta ammattilaisen hommaa