evlataan asentama latausasema taloyhtiön pihassa
ev lataa

Paras latausjärjestelmä – Itsenäinen vs. Pilvipalvelu

  • Ymmärrä itsenäisen ja pilvipohjaisen järjestelmän eroavaisuudet
  • Itsenäinen latausjärjestelmä on varma valinta, joka toimii vaikka internet kaatuisi
  • Älä lankea lipevien myyntimiesten lupauksiin halvoista palvelumaksuista
  • Vaikka pilvipalvelu voi kuulostaa helpolta, piilee niissä valtavia riskejä
  • Valitse kokenut ja riippumaton kumppani, joka ymmärtää taloyhtiösi tarpeet ja vaatimukset
  • Älä osta sokkona halvinta, vaan tutki ja vertaile eri vaihtoehtoja elinkaarikustannuksineen

Viimeisen parin vuoden aikana sähköautoja on ilmestynyt kuin sieniä sateella. Jopa pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin aamuruuhkissa kököttää jo Tesla jos toinenkin.

Tämä kehitys näkyy hyvin vahvasti myös taloyhtiöissä. Yhä useamman asukkaan vaihtaessa Diesel-autonsa täyssähköautoon ja tarpeen latausvalmiudelle iskiessä päin näköä herääkin paljon pohdittavaa:

Millainen järjestelmä kannattaa hankkia? Millaisia järjestelmiä on tarjolla? Mikä niistä on sitten paras? Pitäisikö ulkoistaa hankinta konsultille?

Ennen kuin otatte riskin siitä, että palkkaattekin tämän aihepiirin pariin turbodieselin nimeen vannovan konsultin (joita on hämmentävän paljon), niin käydään yhdessä läpi, mitä olisi hyvä ottaa huomioon ennen taloyhtiön latausjärjestelmän valintaa.

Tiedämme itsekin, että päätös voi tuntua vaikealta. Tarjoajia on laidasta laitaan, jotka tottakai seisovat omien tuotteidensa takana.

Ennen kuin tilaat sokkona halvimman vaihtoehdon ja joudut määräaikaisen kytkykaupan vangiksi, anna meidän kertoa oma näkemyksemme asiasta.

YouTube video

Vaihtoehdot – Miten latausinfrastruktuuri voidaan toteuttaa?

Taloyhtiön latausjärjestelmät sekä latausasemat voidaan jakaa karkeasti kolmeen kategoriaan: täysin paikallisesti toimiviin, pilvipalveluriippuvaisiin sekä aitoihin OCPP-latausasemiin perustuviin järjestelmiin.

Käydään seuraavaksi läpi, miten ne toimivat.

Täysin paikallisesti toimiva latausjärjestelmä

Tärkein toiminto latausasemalta on se, että auton akkuun on latautunut haluttu määrä energiaa siihen mennessä kun autolla on tarkoitus lähteä ajamaan.

Se edellyttää sitä, että latausasema alkaa ylipäätään lataamaan, mutta taloyhtiön laajuudessa, useista samassa sähköjärjestelmässä olevista latausasemista koostuvassa latausjärjestelmässä vaaditaan myös kuormanohjausta.

Kuormanohjaus varmistaa sen, että latausasemat eivät kuormita liiaksi taloyhtiön sähköjärjestelmää, mikä johtaisi sulakkeiden palamiseen ja siten keskeyttäisi lataukset. 

Kutsumme paikallisesti toimiviksi latausjärjestelmiksi sellaisia kokonaisuuksia, jossa lataamisen aloittaminen ja latausjärjestelmän kuormanohjaus eivät vaadi mitään yhteyttä ulkomaailmaan, vaan lataaminen onnistuu, vaikka latausjärjestelmällä ei olisi edes internetyhteyttä.

  • Latauspisteet kytketään suoraan taloyhtiön sähköjärjestelmään, jolloin käyttö veloitetaan suoraan sähkönkulutuksen mukaan ilman kolmansia osapuolia lukemalla paikallisesti latausasemien kulutusmittareita.
  • Järjestelmä toimii omassa lähiverkossaan, tiedonsiirtoväylässä tai langattomasti.
  • Vaatii ainoastaan sähkösopimuksen

Aito OCPP-latausjärjestelmä

OCPP (Open Charge Point Protocol) on avoin protokolla, joka mahdollistaa sähköautojen latausasemien käytön ja hallinnan eri toimijoiden (latausoperaattori) taustajärjestelmien kanssa.

OCPP:n avulla voidaan varmistaa, että latausinfrastruktuuri on valmistajasta tai palveluntarjoajasta riippumaton, mikä tarjoaa taloyhtiöille merkittävää joustavuutta ja laajennettavuutta latausratkaisujen suunnittelussa ja ylläpidossa.

Protokolla tukee useita toimintoja, kuten kuormanohjauksen hallintaa, vianmääritystä, lataustapahtumien seurantaa ja monia muita älykkään latauksen toimintoja.

Koska kyseessä on avoin ja alalla vakiintunut useiden laitevalmistajien yleinen protokolla, on se paras keino varmistaa, että et jää yhden palveluntarjoajan loukkuun, mikäli tarvitset latausoperaattorien taustajärjestelmien mahdollistamia palveluita, kuten käyttäjien automaattista laskutusta. 

Usein OCPP-latausasemat toteutetaan siten, että ne edellyttävät mukaan jonkun latausoperaattorin. Oleellista on kuitenkin se, että voit halutessasi vaihtaa palveluntarjoajaa palvelun alkaessa tökkimään tai hinnoittelun karatessa käsistä.

Latausoperaattorin avulla voit myös liittää järjestelmään useiden laitevalmistajien erimerkkisiä OCPP-latausasemia.

Tällaisessa toteutuksessa OCPP-kontrolleri on aina fyysinen osa latausaseman sisällä, jolloin voidaan puhua aidosta OCPP-latausasemasta.

Pilvipalveluriippuvaiset latausjärjestelmät

Markkinoilla on tarjolla lukuisia tuoteperheitä, jotka näyttävät nopealla vilkaisulla tarjoavan samat edut ja toiminnot, kuin OCPP-latausjärjestelmät yhdistettynä latausoperaattoriin.

Lisäksi niiden ostaminen on tehty helpoksi, kun kaiken saa yhdeltä luukulta. 

Nämä latausjärjestelmät tarjoavat helpolta vaikuttavan tavan hallita sähköautojen latausinfrastruktuuria.

Nämä latausasemat hyödyntävät pilviteknologiaa toimintojen, kuten latausasemien seurannan, energianhallinnan, käyttäjien autentikoinnin ja laskutuksen automatisoimiseen. Yleensä näissä piilee kuitenkin merkittävä riski, koska lähes kaikki latausjärjestelmän äly on laitevalmistajan pilvipalvelussa, josta järjestelmä saattaakin jäädä täysin riippuvaiseksi.


Monissa järjestelmissä edes kuormanohjaus ei toimi, mikäli yhteys laitevalmistajan pilvipalveluun katoaa. Järjestelmästä riippuen lataukset ohjautuvat sitten täydelle teholle laukaisten päävarokkeen minimiteholle antaen tuskastuttavan hitaan latauksen. Pahimmassa tapauksessa lataukset eivät toimi lainkaan.

Tällaisille yhden toimijan “pilviorjajärjestelmille” tyypilistä on se, että mikäli laitevalmistajan toiminta ja sitä myöten myös heidän taustajärjestelmänsä toiminta loppuisi, jäisivät latausasematkin täysin hyödyttömiksi – sähkö- ja elektroniikkajätteeksi.

Tai voihan valmistaja vain päättää lopettaa koko touhun kannattamattomana liiketoimintana, kuten ollaan jo esimerkiksi kotiautomaatiojärjestelmien osalta nähty.

Pilvipalvelujärjestelmien keskeinen myyntivaltti on usein edullisempi alkuinvestointi – varsinkin sopimuksissa, jossa latausasemat hankitaan määräaikaisella kytkykaupalla.

Se, ovatko ne sitten lopulta halvempia, riippuu hyvin pitkälti palveluntarjoajan kuukausimaksuista.

  • Pilvipalveluun kytketty järjestelmä, jossa kaikki “äly” tapahtuu palveluntarjoajan servereillä.
  • Latausasemat rakennettu siten, että niitä ei voi hallita, kuin laitevalmistajan pilven kautta
  • Alkuun jopa ilmainen nettiyhteys, mutta paljonko palvelu maksaa 5 tai 10 vuoden kuluttua?
  • Vaatii usein määräaikaisen sopimuksen tai vastaavan kytkykaupan

Aito OCPP-järjestelmä on varma valinta

Koska OCPP on avoin tiedonsiirtostandardi, latausjärjestelmässä voidaan hyödyntää eri laitevalmistajien latausasemia ilman, että ne ovat lukittuja yhteen palveluntarjoajaan. Tämän huomaa viimeistään siinä vaiheessa, kun järjestelmää laajennetaan: joudut harvoin pohtimaan, ovatko uudet laitteet yhteensopivia vanhojen kanssa.

Taloyhtiöt voivat siis päivittää ja laajentaa järjestelmiään ilman, että koko järjestelmää tarvitsee uusia, mikä säästää sekä aikaa että taloyhtiön budjettia.

Samalla taloyhtiön asukkaat säästävät säästää selvää rahaa: Mahdollisuus vaihtaa latausoperaattoria takaa mahdollisuuden kilpailuttaa latausoperaattoripalvelut myös tulevaisuudessa.

Yhden toimijan pilvipalveluista riippuvaisissa latausasemissa piilee omat riskinsä

Vaikka pilvipohjaiset latausjärjestelmät voivat tarjota kattavia hallintatyökaluja ja käyttömukavuutta, niihin liittyy useita riskejä, jotka on hyvä ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa.

Investoinnin pitkäikäisyyden kannalta merkittävin huolenaihe on palveluiden jatkuvuus. Jos palveluntarjoaja kohtaa teknisiä ongelmia tai koko firma meneekin yhtäkkiä nurin, voi palvelu loppua kuin seinään – jättäen taloyhtiön sähköautoilijat tyhjän päälle.

Kaiken kukkuraksi pilvipohjaisten järjestelmien kustannusrakenne voi olla varsin monimutkainen ja muuttuva. Kaupantekohetkellä kustannukset saattavat vaikuttaa edullisilta, mutta jatkuvat käyttömaksut ja mahdolliset hintojen korotukset voivat ajan myötä tehdä järjestelmästä kalliimman kuin alun perin odotettiin.

Jos palveluntarjoaja lupaa esimerkiksi ilmaisen tiedonsiirron, voitko olla varma että sama tarjous on voimassa kun päätätkin laajentaa järjestelmääsi? Jonkunhan nekin täytyy maksaa…

Suurin riski on kuitenkin mahdollisuus siitä, että koko laitevalmistajan taustajärjestelmä katoaa tyystin. On vielä mahdotonta sanoa, miten yleistä tuo tulee olemaan, mutta tällaisia valmistajia on jo nyt paljon ja kilpailu kiristyy entisestään, joten joidenkin valmistajien kohdalle tämä osuu väistämättä jo lähivuosina. 

Varo näitä: OCPP-alkuiset hienolta kuulostavat termit

Markkinoilla on ”innovatiivisia” OCPP-etuliitteellä varustettuja järjestelmiä, joissa myydään mielikuvaa täysin itsenäisestä järjestelmästä, vaikka taustalla olisikin yhden laitevalmistajan pilviriippuvaisuus.

Järjestelmiä voidaan markkinoida esimerkiksi OCPP-Ready-, OCPP-Integraatio- tai OCPP-Rajapinta -nimillä. Aina maahantuojatkaan eivät oikein tiedä (tai sitten eivät vaan halua selittää) mistä siinä on kyse.

Kyse on siitä, että laitevalmistajan pilvessä on rajapinta, jonka kautta ulkopuolinen latausoperaattori pystyy hallinnoimaan latausasemia. Latausoperaattori keskustelee OCPP-protokollalla laitevalmistajan pilveen asti, mutta siitä eteenpäin pilvi kääntää keskustelun omaan, suljettuun muotoonsa.

Näin järjestelmään saadaan lisää ominaisuuksia ja voidaan luoda kuva hyvin yhteensopivasta järjestelmästä, mutta edelleen kaikki on kuitenkin riippuvaista sen yhden, ainoan laitevalmistajan pilvipalvelusta.

Vertaillessasi eri järjestelmiä onkin hyvä tarkistaa, löytyykö laitteista fyysinen OCPP-kontrolleri eli pääseekö ulkopuolinen latausoperaattori oikeasti suoraan sinne latausasemaan asti hoitamaan homman vai onko kyseessä myyntimiesten silmänkääntötemppu halvasta “OCPP-asemasta”. 

Mitä EV lataa?

Tarjoamme ainoastaan järjestelmiä, jotka kohteen ja tarpeen mukaan toimivat joko paikallisesti tai vapaavalintaisen latausoperaattorin kanssa aitojen OCPP-latausasemien kautta.

Esimerkiksi evlataa asunnoista™ on ratkaisu, jossa latausasemat liitetään kunkin asunnon sähkömittarien taakse, jolloin paikallinen järjestelmä riittää, kun kukin maksaa lataussähkön oman asuntonsa sähkölaskulla.

Latausoperaattoria tai mahdollisuutta sellaisen ottamiseksi mukaan tulevaisuudessa haluaville taas tarjoamme evlataa paikallisestiPLUS™ -järjestelmiä.

paikallisestiPLUS™ -järjestelmissä kuormanhallinta toimii täysin paikallisesti, mutta latausasemissa olevat OCPP-kontrollerit mahdollistavat latausoperaattorin mukaan ottamisen hoitamaan laskutusta. Latausoperaattorin avulla järjestelmään voidaan tulevaisuudessa lisätä myös useita eri merkkisiä latausasemia.

Kyltti tawastikallio. evlataa paikallisestiPLUS latausjärjestelmä

Mitä EV ei lataa?

Emme tarjoa lainkaan “pilviorjajärjestelmiä”, sillä haluamme varmistaa, että taloyhtiönne latausjärjestelmä toimii pitkälle tulevaisuuteen. Vaikka itsenäisen latausinfrastruktuurin hankinta voi aluksi tuntua kalliimmalta, on se huomattavasti halvempaa kuin lähteä pilvipalvelun kaaduttua purkamaan vanhaa järjestelmää ja asentamaan uutta tilalle.

Toki meidänkin rakentamissamme latausjärjestelmissä voi tapauksesta riippuen olla pilvipohjaisia lisäominaisuuksia, joita voidaan hyödyntää asiakkaan tarpeiden mukaan.

Emme kuitenkaan koskaan rakenna latausjärjestelmiä, joiden kriittiset toiminnot, kuten kuormanhallinta olisi riippuvaisia yhden, tietyn toimijan pilvipalveluista.

llmestyykö taloyhtiönne pihaan sähköautoja? Pyydä tarjous latausjärjestelmästä

Onko taloyhtiössänne tarve sähköautojen lataukselle? Ota rohkeasti yhteyttä, ja pyydä meidät ilmaiselle arviokäynnille.

Emme pyydä tarjouskatselmuksesta rahaa – vain tunnin aikaasi ja hieman pohjatietoja, joka helpottaa meitä suunnittelemaan teille sopivimman ratkaisun.

  • Itsenäiset järjestelmät ilman kytkykauppaa
  • Jouheva toimitus ja asennus ilman monimutkaisia alihankkijaketjuja
  • Tehokkaat ratkaisut sähköautoilevilta sähköalan asiantuntijoilta
Kirjoittaja: