Sähköautoilevien asiantuntijoiden suositukset latauksen toteuttamiseen
Sähköauton lataushan on helppoa; kytketään auto lämmitysrasiaan ja aamulla akku on täynnä, eikö vain?
Niin yksinkertaiselta kuin se kuulostaakin, helpoin purkkaratkaisu ei ole se paras…
Kunnon latausasemalla sähköisen menopelin akku täyttyy paitsi nopeasti, myös turvallisesti.
Mikä sitten on “kunnon latausasema”? Tässä artikkelissa otamme siitä selvää.
Pitkän linjan sähköautoilijoina olemme nähneet kaiken, joten tiedämme tasan tarkkaan mikä toimii, ja mikä ei. Suosituksemme perustuu sekä omiin että asiakkaidemme kokemuksiin.
Keskeiset nostot:
- Kunnon latausasema on sekä turvallinen että tehokas
- Paras latausasema on aina tapauskohtainen – kysy rohkeasti asiantuntijamme näkemystä!
- Älä lataa lämmitysrasiasta – investoi kunnon latausasemaan ja unohda vaaralliset viritelmät ja vakuutusyhtiöiden painajaiset
- Älä lankea konsulttirulettiin – säästä taloyhtiön eurot ja tilaa kartoitus ja asennus suoraan toimittajalta
Parhaat latausasemat taloyhtiöön – Millä EV Lataa?
Entity OCPP Latausasema (3,7 – 22kW)
Nopein ja tehokkain latausasema. Täydellä teholla sähköauton akku on täynnä vain muutamassa tunnissa.
Entity OCPP -latausasema on monipuolinen ja tehokas latausasema taloyhtiöille. Latausteho on säädettävissä välillä 3,7 kW – 22 kW, mikä mahdollistaa nopean ja joustavan latauksen erilaisiin tarpeisiin. Latausasema on varustettu DC-tasavirtavalvonnalla ja A-tyypin vikavirtasuojalla, mikä takaa turvallisuuden.
Sisäänrakennettu MID-hyväksytty sähköenergian kulutusmittari ja RFID-lukija tekevät käytöstä ja hallinnasta helppoa. Latausasema voidaan asentaa joko seinälle tai pylvääseen.
Ruotsalaisen Garon valmistama latausasema on suunniteltu kestämään kylmät talvet – lataus onnistuu myös pakkaslukeman alkaessa kolmosella.
Garo Latausasema (3,7 kW)
Hieman edullisempi vaihtoehto, jolla lataa akun täyteen yön yli. Erinomainen valinta pienempään lataustarpeeseen.
Garo-latausasema tarjoaaa turvallinen ja helppokäyttöisen ratkaisu taloyhtiöiden sähköautojen lataukseen. Sen latausteho on 3,7 kW, mikä lataa akun täyteen yön yli.
Asema sisältää DC-tasavirtavalvonnan ja A-tyypin vikavirtasuojan, mikä takaa turvallisen käytön. Sisäänrakennettu MID-hyväksytty sähköenergian kulutusmittari mahdollistaa tarkan kulutuksen seurannan. Latausasema liitetään autolämmityskaapelointiryhmään ja se asennetaan seinälle.
WALLe 64 (3,7 – 11 kW)
Pieni ja pippurinen latausasema, joka asennetaan vanhan lämmitysrasian tilalle. Skaalattava latausteho tekee tästä monipuolisen ratkaisun kaikenkokoisiin kohteisiin.
WALLe 64 on tehokas ja joustava latausasema, joka on suunniteltu erityisesti taloyhtiöiden tarpeisiin. Latausteho on säädettävissä 3,7 kW ja 11 kW välillä, mikä mahdollistaa nopean ja tehokkaan latauksen.
Latausasema korvaa vanhan lämmitysrasian, tarjoten samalla normaalin sukopistorasian 2 tunnin ajastimella lämmityskäyttöä varten.
Asema sisältää MID-hyväksytyn sähköenergian kulutusmittarin ja valmiuden langattomalle kuormanhallinnalle, joka voidaan hankkia myöhemmin taloyhtiön tarpeiden mukaan.
EVPIKE PRO HYBRID (2 x 1,8 kW) – Asennettuna taloyhtiöön
Edullisempi hybridirasia, joka kytketään vanhan lämmitysrasian tilalle. Mahdollistaa sekä lämmityksen että hidaslatauksen.
EVPIKE PRO HYBRID on innovatiivinen latausasema, joka yhdistää lataus- ja lämmitystoiminnot samassa kotelossa kahdelle autopaikalle. Latausteho on 2 x 1,8 kW, ja laitteessa on digitaalinen kellokytkin sekä vaihtokytkimet molemmilla lähdöillä, joiden avulla voidaan valita latauksen tai lämmityksen välillä.
Kotelo on valmistettu lasikuituvahvisteisesta polykarbonaatista, joka kestää suuria lämpötilan vaihteluita.
Hidaslatauspistorasia 1,8 kW
Edullinen ratkaisu, kun halutaan mahdollistaa turvallinen lataus ilman suurempia investointeja.
Hidaslatauspistorasia on suunniteltu tarjoamaan edullinen ja turvallinen lataus ratkaisu taloyhtiöiden sähköauton omistajille. Hidaslatausrasia asennetaan seinälle – pylvään nokkaan se ei sovi.
Latausteho on 1,8 kW, mikä riittää mainiosti pienempään lataustarpeeseen. Pistorasia sisältää MID-hyväksytyn kWh-mittarin ja lukittavan schuko-pistorasian, joka kestää jatkuvaa 8A virtaa.
Sähköautojen lataus taloyhtiössä vaatii huolellisen suunnittelun
Sähköauton latausjärjestelmän toteuttaminen taloyhtiössä on monimutkaisempaa kuin omakotitalossa.
Toisin kuin omakotitalossa – jossa yksi latauspiste kytketään suoraan sähköjärjestelmään – taloyhtiön laajempi latausinfra vaatii tarkempaa suunnittelua, jotta useamman auton yhtäaikainen lataus voidaan suorittaa sekä tehokkaasti että turvallisesti.
Projekti lähtee aina liikkeelle laajalla latauskartoituksella.
Kartoituksessa arvioidaan taloyhtiön sähköjärjestelmän kapasiteetti ja mahdollisuudet toteuttaa latausinfrastruktuuri.
Usein nykyinen kapasiteetti ei riitä kaikkien autopaikkojen tarpeisiin, joten on tärkeää, että järjestelmä suunnitellaan niin, että käytettävissä oleva kapasiteetti jakautuu tasaisesti. Toimiva kuormanhallinta on avainasemassa, sillä se varmistaa tehokkaan ja tasapainoisen energianjaon kaikille käyttäjille ilman riskiä järjestelmän ylikuumentumisesta.
Kuormanhallinta yhdistää kaikki saman sulakkeen takana olevat laitteet, estäen ylikuormituksen ja varmistamalla kaikkien laitteiden turvallisen toiminnan. Useimmissa taloyhtiöille suunnatuissa latauslaitteissa on dynaaminen kuormanhallinta.
Toinen merkittävä tekijä on latausenergian jakaminen käyttäjille. Kaikissa taloyhtiöissä tämä ei ole yhtä yksinkertaista kuin omakotitaloissa, joissa latauslaitteet voidaan kytkeä suoraan asunnon energiamittariin. Sen sijaan tarvitaan järjestelmä, joka mahdollistaa latausenergian laskutuksen suoraan käyttäjältä.
Tähän suosittelemme järjestelmiä, joissa on avoin OCPP-rajapinta, mikä mahdollistaa ulkopuolisen operaattorin käytön tai taloyhtiön oman laskutuksen. Älä lankea järjestelmiiin, jotka ovat riippuvaisia kolmannen osapuolen pilvipalvelun elinkelposiuudesta.
Voiko sähköautoa ladata suoraan lämmitysrasiasta?
Sähköauton lataaminen suoraan lämmitysrasioista ei ole suositeltavaa, sillä ne eivät ole suunniteltu kestämään pitkäaikaista suurta virrankulutusta, mikä voi johtaa ylikuormitukseen ja jopa paloturvallisuusriskeihin.
Lisäksi lämmitysrasioista lataaminen ei tarjoa kuormanhallintaa tai käyttäjän tunnistusta, mikä voi aiheuttaa epätasapainoa sähköverkossa ja vaikeuttaa kulutuksen kohdentamista oikeille käyttäjille. Turvallisuuden ja tehokkuuden vuoksi on suositeltavaa käyttää tarkoitukseen suunniteltuja latausasemia.
Ja onhan se kieltämättä epäreilua, jos joku lataa sähköautoaan ilmaiseksi taloyhtiöön piikkiin. Hälytyskellojen tulisi soida, jos taloyhtiön sähköautot tuntuvat roikkuvan lämmityslaatikoiden nokassa ympäri vuoden.
Koska lämmitysrasioista lataamisesta riittää enemmänkin tietoa, kirjoitimme aiheesta oman artikkelin! Voit lukea sen täältä.
Miten lataus kannattaa toteuttaa?
Kaksi vaihtoehtoa: Osakaslataus vs latausinfra
Osakaslataus
Osakaslataus tarkoittaa, että yksittäiset asukkaat hankkivat ja asennuttavat omat latauspisteensä omille autopaikoilleen. Osakaslataus ei yleensä vaadi muutoksia taloyhtiön sähköjärjestelmään.
Osakaslataus on hyvä ratkaisu erityisesti pienemmissä taloyhtiöissä tai silloin, kun lataustarve on vähäinen. Haittapuolena on, että ilman keskitettyä kuormanhallintaa sähköverkon kapasiteetti voi ylikuormittua, ja yksittäisten asennusten koordinointi voi olla haastavaa.
Keskitetty latausinfra
Latausinfra tarkoittaa koko taloyhtiön kattavaa keskitettyä latausjärjestelmää, jossa latauspisteet on integroitu yhteiseen sähköverkkoon. Tämä malli tarjoaa tehokkaan kuormanhallinnan ja varmistaa, että latauskapasiteetti jakautuu tasaisesti kaikille käyttäjille.
Latausinfra on kestävä ja pitkän aikavälin ratkaisu, joka sopii parhaiten suurempiin taloyhtiöihin ja tilanteisiin, joissa sähköautojen määrä on kasvussa.
EV Lataa intohimosta sähköautoiluun – Räätälöidyt ratkaisut taloyhtiöille
Ilmestyykö taloyhtiöön pihalle tai parkkihalliin tasaiseen tahtiin sähköautoja? Varmista tehokas lataus ja turvaa taloyhtiö tulevaisuuden EU-direktiiveiltä asentamalla asianmukaiset latauspisteet.
EV Lataan taustalla on aito halu tukea ja edistää sähköautoilua Suomessa. Älä lankea provisiot mielessä Turbo-Saabilla pihaan kolistevaan myyntitykkiin – kutsu paikalle sähköautoilevat asiantuntijamme.
Luottaisitko itse latauspistemyyjään, joka ei edes itse aja sähköautolla?
Pyydä tarjous taloyhtiön latausratkaisusta, ja ota askel kohti vihreää tulevaisuutta!
Luitko jo nämä artikkelit?
Paljonko maksaa sähköauton latausasema taloyhtiöön?
Sähköauton latausasema taloyhtiöön – Näin hankintaprosessi etenee
Paras latausjärjestelmä – Itsenäinen vs. Pilvipalvelu
Taloyhtiön sähköauton latauspisteet: Latauskartoitus ja suunnittelu
Paljonko sähköauton lataus maksaa?