Tuoreen referenssiluvan myötä esittelemmme Asunto Oy Valkomäki Bostads Ab:lle toteuttamamme sähköautojen latausratkaisun Kauniaisissa.
Kohteessa on 12 asuntoa palveleva autokatos, jossa on jokaiselle asunnolle kiinteästi kuuluva autopaikka sekä 4 paritaloa, joiden edessä on autopaikat ko. asunnoille.
Yhteensä siis latauspisteet kaikille 20:lle asunnolle.

Ratkaisussamme jokainen latausasema saa sähkönsä asuntokohtaisten sähkömittarien kautta
Näin jokainen asukas maksaa lataussähkönsä aivan, kuten asunnossaankin kuluttamansa sähkön ilman, että kukaan lukee mittareita tai veloittaa laskuttamisesta.
Latausasemat antavat enimmillään 11kW lataustehon ja viime kädessä kuormanohjaus huolehtii, että pääsulakkeen teho ei ylity.
(22kW toteutuksessa olisi tullut vastaan asuntokohtaisten nousuvarokkeiden koko).
Myös kuormanohjaus perustuu täysin paikallisesti toimivaan tekniikkaan. Se ei ole riippuvainen internetyhteydestä tai pilvipalveluista.
Paritalojen latausasemien sähköistys on syötetty asuntojen ryhmäkeskuksista ja autokatospaikkojen sähköt on syötetty monimittarikeskuksesta, kunkin asunnon mittarin takaa. Kuvasta näkyy monimittarikeskukseen lisätyt johdonsuojat sekä vikavirtasuojat sekä se, että sähköasentajat taipuvat tarvittaessa myös peltisepiksi.

Hyvät tekniset lähtökohdat sähköautojen latauksen toteuttamiselle
Tässä taloyhtiössä sähköliittymän ja pääkeskuksen kapasiteetissa oli reilusti varaa. Kulutushuipunkin aikana vielä jopa 9kW per asunto eli vähintään sillä teholla voidaan jokaisella autopaikalla aina ladata.
Alle puolellakin tuosta suurin osa autoilijoista tulisi toki toimeen jo erinomaisesti.
Kaivuutöitä kohteessa ei tarvinnut tehdä, koska autokatos sijaitsi aivan sähköpääkeskuksen vieressä.
Näinpä kustannukset autopaikkaa kohti jäivät alle tuhanteen euroon ARA:n myöntämän 55%:n avustuksen jälkeen ja mitään juoksevia kuluja tämä ratkaisu ei taloyhtiölle tai asukkaille jatkossakaan kerrytä.
Mihin taloyhtiöihin tämä ratkaisu sopii?
Tällainen ratkaisu on mahdollinen (lue taloudellisesti järkevä) silloin, kun monimittarikeskus tai asuntojen ryhmäkeskukset sijaitsevat kohtuullisen lähellä autopaikkoja. Esimerkiksi isommissa kerrostaloissa asuntojen sähkömittarit voivat sijaita hajautetusti eri puolilla taloa tai jopa ylemmissä kerroksissa. Silloin sähkön saaminen parkkipaikalle jokaisen asunnon mittarilta muodostuu jo hyvin massiiviseksi projektiksi.
Oleellista on myös se, että autopaikkojen tulee hallinnollisesti kuulua kiinteästi asunnoille.
Esimerkiksi erillisten autopaikkaosakkeiden tai taloyhtiön vuokraamien paikkojen syöttäminen asuntojen mittareista ei ole hallinnollisesti mahdollista.
Helpoin tapa selvittää olisiko tämä käyttökelpoinen ratkaisu sähköautojen lataamiseksi teidänkin taloyhtiössä on täyttää esitietolomakkeemme ja varata meidät tarjouskatselmukselle.