Kaksi sähköautoa latauksessa taloyhtiön parkkipaikalla
ev lataa

Sähköautojen lataus taloyhtiössä 2025–2030 – Mikä muuttuu?

Talouden heikko suhdanne yhdistettynä kohonneeseen korkotasoon sekä ARA-tukien loppumiseen on jarruttanut etenkin isompien taloyhtiöiden sähköautojen latausjärjestelmien hankintaa. 

Luottamus on nyt hiljalleen alkanut palautua ja taloyhtiöt aktivoitua.

Uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat laahanneet 1990-luvun lamavuosien tasolla. Siinä yhteydessä monelta on jäänyt huomaammatta, että ladattavien autojen osuus uusien henkilöautojen rekisteröinneistä on noussut jo yli 50 %:iin

Talouden piristyessä paine kotilatausmahdollisuuden järjestämisestä taloyhtiöiden hallitusten suuntaan tuleekin kasvamaan voimakkaasti. 

Silloin täytyy pitää pää kylmänä. Hätiköinti voi aiheuttaa turhia maksuja ja murheita jo aivan lähivuosina. Nyt säästetty euro voi maksaa kaksi euroa jo ensi vuonna.

Siksi kokosimme tähän artikkeliin viisi asiaa, joita taloyhtiön ei kannata sivuuttaa päätöksiä tehdessä.

1. Sähköauton lataus tavallisesta pistorasiasta jää historiaan kasvaneiden riskien myötä

Halvin tapa aloittaa sähköauton lataus taloyhtiössä on vaihtaa autolämmitysrasian tilalle sukolatausrasia. Tai halvin se on vain siinä tapauksessa, että lataajalla olisi sukolatauskaapeli jo valmiina.

Muutos sukolatauskaapelien markkinassa

Ladattavien autojen mukana ei pääsääntöisesti enää toimiteta lainkaan sukolatauskaapelia eli kaapelia, jolla sähköautoa voidaan ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Autoilija joutuu ostamaan sellaisen erikseen ja markkinoilla on paljon heikkolaatuisia, jopa turvallisuudelle vaarallisia laitteita. Taloyhtiön hallituksella ei ole tosiasiallisia keinoja valvoa millaista latausjohtoa asukas käyttää.

Tuleva säätely on riski lataamiselle tavallisesta pistorasiasta

Jo nyt laki pakottaa tiettyjä ei-asuinkäytössä olevia kiinteistöjä (ei siis koske ainakaan vielä taloyhtiöitä!) asennuttamaan sähköauton latauspisteen.

Vaatimuksen voi täyttää vain Type-2-koskettimella varustetulla latausasemalla. ARA-tuen viimeisinä vuosina sukolatausrasiat rajattiin tyystin tuen ulkopuolelle. Näiden perusteella vaikuttaa melko varmalta, että jos taloyhtiöihin kohdistettu sääntely asian suhteen kiristyy ja taloyhtiöitä aletaan pakottamaan latauspisteiden hankkimiseen, niin säätelyn mukaiseksi latauspisteeksi tuskin tulee kelpaamaan tavallinen kotitalouspistorasia.

"Kuormanohjaus" ja keskustelu auton kanssa

Markkinoilla on ”älykkäitä” sukorasioita, joissa on alkeellinen kuormanhallintatoiminto. Koska sukolatausrasian ja auton välillä ei ole tiedonsiirtomahdollisuutta (kuten Type-2 latausasemassa), on sukolatausrasioiden kuormanhallinta väistämättä on-off-tyyppistä. Yhdistettynä hitaaseen lataukseen, lataajien määrän kasvaessa voi tulla tilanne, jossa viimeisenä illalla lataukseen saapuneet autot ovat jonossa aamuun asti saamatta lainkaan energiaa akkuunsa. 

Muista huolellinen kartoitus ennen laitekauppaa

Sukolatausrasiat voivat olla taloyhtiöllesi edullinen ja ihan riittävä keino mahdollistaa kotilataus. Pystyt tekemään asiasta rationaalisen päätöksen esittämieni seikkojen avulla, kunhan tarkastutat lisäksi; miten moni lataaja voi ladata samaan aikaan, ennen kuin ostat parkkipaikan täyteen ”älysukoja”. Mitä useampi taloyhtiö kartoittaa tilanteensa huolella, sitä pienemmäksi sukolatausrasioiden tai ainakin ”älysukojen” menekki kääntyy.


Me lopetimme tavallisten kotitalouspistorasioiden myymisen ja asentamisen latausratkaisuiksi vuonna 2024.

Lue tästä kattavat perustelut päätöksellemme lopettaa satojen asennettujen sukolatausrasioiden jälkeen.

2. "Pilviorjalatausasemat" alkavat jäädä kauppojen hyllyyn - Tietoisuus lisääntyy nopeasti

OCPP (Open Charge Point Protocol) on avoin standardoitu (IEC 63584) tiedonsiirtoprotokolla latausaseman ja taustajärjestelmän väliseen tietoliikenteeseen. Se on täysin avoin tapa toteuttaa latausasemien ja latausoperaattorin välinen tiedonsiirto, kunhan kyse on natiivista OCPP-latausasemasta. Eli latausasemasta, jossa OCPP-kontrolleri eli OCPP-yhteysyksikkö on fyysisesti latausaseman sisällä eikä laitevalmistaja kontrolloi mitenkään sitä, mihin latausaseman voi asettaa ottamaan yhteyttä.

Viime aikoina yleistyneet laitevalmistajien konkurssit ja latauslaitteisiin liittyvien liiketoimintaosa-alueiden lopettamiset ovat viimeinkin konkretisoineet laitevalmistajansa olemassa olemista riippuvaisten latausjärjestelmien merkittävät riskit, joista me olemme varoitelleet jo vuosia.

Toistaiseksi suosittujenkin latausasemamallien, kuten DEFA Powerin (laitevalmistaja kontrolloi mihin latausasema voi olla yhteydessä) sekä Zaptec Pro:n (OCPP-tiedonsiirto pysähtyy laitevalmistajan pilvipalveluun) menekki tulee laskemaan merkittävästi elleivät niiden valmistajat halua tai kykene muuttamaan latausasemiaan natiiveiksi OCPP-latausasemiksi. 

Yksikään taloyhtiö ei halua joutua laitevalmistajan panttivangiksi – Tätä riskiä ei vain ole aina ymmärretty. Jatkossa yhä useampi päättäjä kuitenkin ymmärtää, että panttivankitilannetta seuraa aina lunnasvaatimus.

Artikkelimme ”Latausasema vai SER-jätettä – ja suuri OCPP-väärinkäsitys” kaivelee pilviorjalatausjärjestelmien riskit esiin pohjamutia myöden.

Huom! Myös Sähkö- ja telurakoitsijat STUL ry varoittaa pilviorjajärjestelmistä tiedotteessaan.

3. Natiivit OCPP-latausasemat yleistyvät - Hinta ei ole enää este järkiratkaisulle

Natiivi OCPP-latausasema, johon voit vapaasti valita latausoperaattorin. Eikä sisällä eSIM:iä antamassa laitevalmistajalle takaporttia muuttaa asetuksia mielensä mukaan. Ja hinta noin 800 € asennettuna latausinfran rakentamisen yhteydessä. Varustettuna tietysti taloyhtiön laskutuskäyttöön vaaditulla MID-hyväksytyllä mittarilla.

Tuon toteuttaa jo esimerkiksi natiivi OCPP-latauasema: Vestel Smart EVC04-22S MID

Ei ole kauaa, kuin natiivista OCPP-latausasemasta sai maksaa tuplasti ja pilviorjajärjestelmät pääsivät houkuttelemaan olemalla halvempia. Tuota hintaeroa ei enää ole.

Ja kaiken lisäksi, jos parin vuoden päästä onkin tarjolla natiivi OCPP-latausasema vaikkapa 600 € hintaan, niin se sopii nykyisten kaveriksi samaan latausjärjestelmään. Latausoperaattorit voivat toteuttaa kuormanhallinnan, joka komentaa useita eri merkkisiä natiiveja OCPP-latausasemia.

Kuvassa on latausasema VESTEL SMART EVC04-22S MID
VESTEL SMART EVC04-22S MID

On vain ajan kysymys kun ensimmäiset vastaavat tapaukset juuri latausasemien suhteen tulevat julki. Lähiverkon kautta internettiin liitetyltä natiivilta OCPP-latausasemalta voidaan estää kaikki muu paitsi latausaseman ja valitun latausoperaattorin välinen, tarvittava tietoliikenne.

4. Latausoperaattorivalikoima laajenee - Taloyhtiöille enemmän valtaa

Millaista palautetta taloyhtiön hallitus saisi tehtyään sopimuksen, jonka perusteella se ei voisi vaihtaa kiinteistönhuoltoliikettä, vaikka piha olisi toistuvasti hiekoittamatta kelin sahatessa nollan molemmin puolin?

Niinpä, koko tilanne kuulostaa absurdilta.

Niin tulee jo lähivuosien kuluessa kuulostamaan myös se, että taloyhtiöllä ei olisi täyttä valtaa omaan latausjärjestelmäänsä ja että se ei voisi vaihtaa latausoperaattoria.

Jo nyt markkinoilla on useita latausoperaattoreita ja ne on saatavissa latausasemiesi tueksi mm. hoitamaan käyttäjien laskutusta sekä latausasemien kuormanhallintaa ilman minkäänlaista kytkykauppaa.

Kun latausinfra on suunniteltu ja rakennettu huolellisesti ja valittu natiivit OCPP-latausasemat, on latausoperaattorin vaihto melko simppeli toimenpide. Latausasemat vain asetetaan osoittamaan yhteys valitun latausoperaattorin palvelimelle. Latausoperaattori hoitaa loput. 

Kytkykaupat ovat jo vähentyneet ja tietoisuus pilviorjalatausasemien riskeistä kasvaa. Taloyhtiöt tulevat siirtymään lähivuosina enemmän ja enemmän kohti tilannetta, jossa ne voivat kilpailuttaa latausjärjestelmänsä hallintaan liittyvät palvelut tavalla, jolla muutkin palvelut on totuttu kilpailuttamaan.

Olemme määritelleet kriteerit latausoperaattorin turvalliselle valinnalle ja ylläpidämme listaa auditoimistamme latausoperaattoreista. Listalta löydät useita vaihtoehtoja latausoperaattoriksesi ja lisää on tulossa.

5. Latausjärjestelmät alkavat huomioida tehomaksut ja palvelevat osana kysyntäjoustoa

Tehomaksut, sähköenergian tuntihinnat, kysyntäjousto – Uhka vai mahdollisuus? Se riippuu tulevaisuudessa siitä, miten olet huomioinut aiemmin esittämäni neljä kohtaa.

Hyvin säädettävissä olevalla kuormanhallinnalla sähkönsiirron tehomaksujen hallinnoiminen on helppoa jo nyt. Olemme rakentaneet käyttöösi maksuttomat laskurit, joilla voit tutkia, miten latausjärjestelmän yhteistehon rajoittaminen kuormanhallinnan avulla lataajien määrän mukaan vaikuttaa suoraan tehomaskujen määrään neljän eri sähköverkkoyhtiön alueella.

Tulevaisuudessa latausoperaattori saattaa tarjota esimerkiksi tällaista palvelua:

  • Latausjärjestelmän antamaa yhteistehoa säädetään useamman kerran vuorokaudessa optimoiden latauksen hintaa energian varttihintojen ja tehomaksun optimoinnin suhteen.
  • Latausoperaattori on linkittänyt taloyhtiön osaksi joustomarkkinakokonaisuuttaan tekemällä siitä taloyhtiön kanssa erillisen sopimuksen. Lataukset saatetaan katkaista tai tehoa rajoittaa aika-ajoin ja taloyhtiö saa siitä korvausta; ehkä hyvitystä operaattorin palvelumaksuihin, ehkä jopa rahaa.

Päätä viisaasti tänään - Ota rennosti tulevaisuudessa

Mekään emme vielä tiedä, mitä kaikkia mahdollisuuksia ja uhkia sähköautojen lataus tulevaisuudessa tuo. Me kuitenkin tiedämme millaisilla latausasemilla täysin ilmeiset uhat voidaan ehkäistä ja iso osa kuviteltavissa olevista mahdollisuuksista hyödyntää.

Me tiedämme myös miten latausinfra tulee rakentaa siten, että hyödynnät siinä myös tulevaisuuden latausasemia vielä kymmenienkin vuosien päästä. 

Emme voi ehkä luvata 100 %:ti etteikö tulevaisuudessa tulisi jotain sellaisiakin haasteita, joita emme osanneet ennakoida. Sen voimme kuitenkin luvata, että jos et huomioi päätöksenteossa näitä viittä esitettyä seikkaa, taloyhtiösi tulee varmasti päätymään ongelmiin.

Jos olet vasta perehtymässä sähköautojen lataukseen taloyhtiössä, niin tässä olisi kattava opas luettavaksesi. Se on tarjolla ilman, että vaadimme sinulta mitään, emme edes henkilötietojasi.

Kun koet, että olisi aika siirtyä sanoista tekoihin, niin pyydä tarjous taloyhtiösi latausjärjestelmästä.

Kirjoittaja: