Sähköautojen lataus kustannustehokkaasti pienessä taloyhtiössä
Viiden asunnon taloyhtiö Espoossa halusi jokaiselle osakkaalle mahdollisuuden ladata autoa omalla katospaikalla 11 kW teholla. Toteutettavaksi järjestelmäksi valikoitui Garo GLBDC -asemiin perustuva paikallisesti toimivalla kuormanhallinnalla varustettu järjestelmä. Pienemmässä taloyhtiössä, jossa jokaisella osakkaalla on oma paikka ja järjestelmä rakennetaan latausasemia myöten kerralla valmiiksi, tämä on erittäin toimiva ratkaisu. Järjestelmä toimii ilman latausoperaattoria, eikä järjestelmässä ole muitakaan juoksevia kuluja. Sähköt latausasemille syötetään asuntokohtaisten sähkömittarien kautta, jolloin jokainen maksaa lataussähkön omalla sähkölaskullaan oman sähkösopimuksensa mukaisesti. Järjestelmä on erittäin toimintavarma, eikä se vaadi varsinaista ylläpitoa tai huoltoa.
Huolellinen valmistelu ja suunnittelu on avainasemassa projektin kitkattoman läpiviennin kannalta. Toteutusvaiheessa onnistumisen takeena on kuitenkin toteutus ilman aliurakoitsijoita omalla palkatulla henkilökunnalla. Tämä näkyy positiivisena asiana myös asiakkaan suuntaan: ”Iso kiitos, oikein hienosti hoidettu työt, porukka pihalla ollut hyväkäytöksistä ja siihen mitä tarjouksessa luvattiin, on voinut luottaa” Anssi / As Oy Espoon Pajupilli
Toteutus
Latausjärjestelmä toteutettiin rakentamalla sähköpääkeskukseen kaksiportainen dynaaminen kuormanhallinta, joka valvoo sekä sähköliittymän, että asuntojen kulutusta ylikuormittumisen estämiseksi. Sähköpääkeskuksesta tuotiin latausasemille 11 kW tehon mahdollistavat syöttökaapelit sekä tiedonsiirtokaapelit. Latausasemat asennettiin jokaiselle autopaikalle, joten kaikki osakkaat pääsivät hyödyntämään ARA:n 35 % tuen myös latausasemista.
Sähköpääkeskuksessa oli sopivasti tilaa suojalaitteille ja kuormanhallinnan mittareille
Kaapeloinnit kuljetettiin teknisestä tilasta ulos lyhyen matkaa teräsputkessa, jonka läpiviennit tiivistettiin palokatkomassalla
Loppumatkan kaapelointi kuljetettiin katokseen suojaputkessa maan alla.
Kaapelointi latausasemille tuotiin mahdollisimman huomaamattomasti alumiiniputkessa katoksen alareunassa
Järjestelmän suorituskyky
Vaikka järjestelmää syötetään vain 3×63 A kokoisesta liittymästä, mahdollistaa kaksiportainen kuormanhallinta 6,33 kW lataustehon jokaisella autopaikalla samaan aikaan liittymän kulutushuipun aikana. Vaikka jokaisella paikalla olisi auto latauksessa koko yön liittymän muun kulutushuipun aikana, saisi jokainen auto noin 320 km ajosuoritetta vastaavan latauksen yön (10h) aikana. Kaikki liittymän vapaa kapasiteetti on jaettavissa millä tahansa autopaikkayhdistelmällä.
Latausnopeudet yhtäaikaisten lataajien mukaan liittymän muun kulutushuipun aikana
Sopiiko evlataa asunnoista™ -järjestelmä teille?
Suunnittelemme ja tarjoamme latausjärjestelmät aina kohdekohtaisesti räätälöitynä. Jos haluat tietää voisiko tämänkaltainen ratkaisu olla juuri sinun taloyhtiöösi sopiva, niin ota yhteyttä ja me selvitämme asian. Löydät tietoa erilaisista latausjärjestelmistä ja tarjouspyyntölomakkeen osoitteessa https://evlataa.fi/sahkoauton-lataus-taloyhtiossa/ .