Voiko sähköautoa ladata turvallisesti ukkosella, vai onko fiksumpaa irrottaa kaapelit ja odottaa myrskyn tyyntymistä?
Hyvä uutinen on, että nykyaikaiset latausjärjestelmät on suunniteltu turvallisiksi myös haastavissa olosuhteissa, mutta muutama asia on silti hyvä pitää mielessä.
Sähköautojen latausasemien turvallisuusominaisuudet, kuten sisäiset suojalaitteet ja maadoitus, tarjoavat suojaa ukkosen mahdollisesti aiheuttamilta virtapiikeiltä. Samalla latausympäristön ja omien laitteiden kunto vaikuttavat siihen, kuinka riskit voidaan minimoida.
Voiko ukkosella ladata sähköautoa?
Vastaushan riippuu hyvin pitkälti siitä, keneltä kysyy. Jos latausasema ja kodin sähköverkko on asianmukaisesti suojattu eikä sähkö tule ilmakaapelilla, ei lataaminen ukkosella ole lähtökohtaisesti vaarallista.
Suojaamattomassa tai vanhemmassa sähköjärjestelmässä lataus voi kuitenkin lisätä riskiä laitevaurioille. Siksi monet asiantuntijat suosittelevat latauksen keskeyttämistä voimakkaan ukkosen aikana, erityisesti, jos järjestelmässä ei ole riittäviä ylijännitesuojia.
Sähkölaitteiston ukkosherkkyyteen vaikuttaa paljon sijainti. Mikäli rakennus on pitkien ilmalinjojen päässä maaseudulla, on riski ukkosen aiheuttamille tuhoille suuri. Sen sijaan asemakaava-alueella, jossa sähköverkko on sijoitettu pääsääntöisesti kokonaan maan alle, on riksi ukkosen aiheuttamista vahingoista paljon pienempi. – Antti Helén.
Milloin ukkosella lataaminen on turvallista?
- Ylijännitesuojaus: Jos latausasema ja kotisi sähköverkko on varustettu ylijännitesuojilla, virtapiikkien aiheuttamat riskit pienenevät merkittävästi. Nämä suojat hajauttavat salamaniskun aiheuttamat virtapiikit turvallisesti maahan.
- Oikein asennettu ja maadoitettu latausasema: Kiinteä, maadoitettu latausasema suojaa sähköauton latausjärjestelmää ja auttaa estämään jännitepiikeistä johtuvia vaurioita.
- Sisätiloissa tapahtuva lataus: Autotallissa tai katoksen alla lataaminen vähentää suoraa altistumista sääolosuhteille, mikä tekee latauksesta turvallisempaa.
- Laadukas latausasema: Ammattilaisen asentama ja valmistajan suositusten mukaan käytetty latausasema toimii luotettavasti myös ukkosella.
Mitä autovalmistajat sanovat?
- Ole varovainen ukkosilmalla. (Kia EV6)
- Älä kosketa autoa tai latausvälineitä ukkosen aikana. Seurauksena voi olla sähköisku. (Nissan Ariya)
- Älkää koskaan yhdistäkö latausjohdinta, kun on olemassa ukkosen tai salamaniskun vaara. (Polestar 2)
- Autossa on sähköverkon ylijännitteeltä suojaava sulake. Sulake voi reagoida esim. voimakkaalla ukonilmalla ja aiheuttaa rakennuksen sulakkeen laukeamisen ja latauskatkoksen. Nämä toiminnot suojaavat autoa. (MB C300e)
- Välttäkää kytkemästä latausjohdinta, jos on olemassa ukkosen tai salamaniskujen vaara. (Volvo C40 Recharge)
Mitä tapahtuu, jos salama iskee latauksen aikana?
Ukkosella salamaniskut voivat aiheuttaa sähköverkkoon ylijännitepiikkejä, jotka voivat vahingoittaa kodin sähköjärjestelmää ja latauslaitteita. Vaikka sähköverkot ovat varustettu suojauksilla, äkilliset virtapiikit voivat silti päästä läpi ja aiheuttaa haittaa.
- Latauslaitteet: Voimakas virtapiikki voi vahingoittaa latausaseman sisäistä elektroniikkaa tai ohjelmistoja, mikä voi johtaa toimintahäiriöihin.
- Auto: Suora virtapiikki voi myös vahingoittaa auton akustoa tai sen latausjärjestelmää, vaikka useimmat sähköautot on varustettu omilla suojamekanismeillaan.
Voiko sähköautolla ajaa ukkosella?
Sähköautolla ajaminen ukkosella on aivan yhtä turvallista kuin polttomoottoriautolla, kiitos auton metallirungon. Auton kori toimii niin sanottuna Faradayn häkkinä, joka johtaa sähkövirran auton pinnalta ympäröivään maahan, suojaten matkustajia.
Vaikka sähköauton rakenne suojaa matkustajia, on hyvä tiedostaa, että suora salamanisku voi joissakin harvinaisissa tapauksissa vahingoittaa auton sähköjärjestelmää. Salaman aiheuttama hetkellinen jännitepiikki voi vaikuttaa herkkiin sähkökomponentteihin, kuten akustoon, latausjärjestelmään ja ajoneuvon elektroniikkaan.
- Älä pysähdy avoimille alueille, joissa auto on alueen korkein kohta.
- Pysäköi turvalliseen paikkaan, kuten pysäköintihalliin tai autoa korkeampien rakennusten sekaan.
- Vältä autosta nousemista ukonilmalla – sisällä on turvallisempaa kuin ulkona.

Vaikuttaako lumi- tai vesisade lataukseen?
Sähköauton latausjärjestelmät on suunniteltu kestämään vaihtelevia sääolosuhteita, kuten sadetta ja lunta. Useimmat nykyaikaiset latausasemat ovat säänkestäviä, mutta tietyt käytännön asiat kannattaa huomioida, jotta lataaminen pysyy turvallisena ja laitteisto säilyy hyvässä kunnossa.
- Kunnon latausasema toimii sateella: Kaikki asentamamme latausasemat kestävät vesisateen. Suomessa sataa vettä ympäri vuoden, minkä vuoksi myymme ja asennamme ainoastaan säänkestäviä laitteita.
- Kuivaa liitännät: Vaikka latausaseman rakenne on säänkestävä, on hyvä tarkistaa, että kaapelin liitin ja auton latausportti ovat kuivia ennen latauksen aloittamista.
Lumen ja pakkasen vaikutus lataukseen
- Jäätyvät kaapelit: Kylmissä olosuhteissa latauskaapelit voivat jäykistyä, mikä voi tehdä niiden käsittelystä hankalampaa.
- Lumesta puhdistaminen: Puhdista latausasema ja auton latausportti lumesta ja jäästä ennen latauksen aloittamista. Jää tai lumi latausportissa voi aiheuttaa toimintahäiriöitä.
- Akun lämmitys: Monet sähköautot lämmittävät akkua automaattisesti ennen latauksen aloittamista, mikä voi lisätä latausaikaa talvella, kun ladataan pienemmillä tehoilla (3,7 kW tai alle). Tämä on normaali osa latausprosessia, joka optimoi akun turvallisuuden ja suorituskyvyn.

Loppusanat
Sähköauton lataaminen ukkosella on pääsääntöisesti turvallista, jos käytössä on asianmukaisesti suojattu latausasema ja kiinteistön sähköverkko on varustettu ylijännitesuojilla. Silti voimakkaan ukkosen aikana latauksen keskeyttäminen voi olla varotoimena järkevää.
Tarkasta oman autosi käyttöohjeet sekä takuuehdot ja vakuutusyhtiösi suojeluehdot asiaan liittyen. Ne ovat sinulle käytännössä tärkeämpiä kuin parhaidenkaan asiantuntijoiden kommentit.
Luitko uusimman artikkelimme: Sähköauton kaksisuuntainen lataus