Sähköauton lataus lämmitystolpasta voi äkkiseltään kuulostaa loogiselta ratkaisulta, jos suurempaa latausinfraa tai varsinaisia latauspisteitä ei löydy.
Ennen kuin alat ylikuormittamaan taloyhtiön lämmityskaapelointia, käydään läpi muutamia seikkoja, joita olisi hyvä ottaa huomioon.
Sähköautojen yleistyessä myös tarve latausratkaisuille kasvaa. Taloyhtiöissä asuvat sähköautojen omistajat ovat saattaneet kokeilla lataamista lämmitystolpista: Sehän vaikuttaa kieltämättä fiksulta, kun lämmityslaatikkoon saa näppärästi laturin kiinni.
Lämmitystolpan käyttäminen sähköauton lataamiseen voi kuitenkin tuoda mukanaan merkittäviä riskejä ja haasteita, jotka voivat pahimmillaan vaarantaa käyttäjän sähköturvallisuuden, taloyhtiön sähköjärjestelmän toimivuuden ja vähimmillään ainakin naapurisovun.
Onko siis ylipäätään fiksua ladata sähköautoa lämmitystolpasta? Tässä artikkelissa tarkastelemme syitä, miksi tämä ei ole suositeltavaa, ja mitä vaihtoehtoja on tarjolla.
Aiheeseen liittyvää:
Sähköauton lataus kerrostalossa
Sähköauton lataus kotona – Suuri opas
Paras sähköauton latausasema taloyhtiöön
Paras sähköauton latausasema kotiin
Sähköauton lataus aurinkopaneeleilla
Lämmitystolpasta lataamisen riskit ja haasteet
Sähköauton lataaminen taloyhtiön lämmitystolpasta voi vaikuttaa houkuttelevalta vaihtoehdolta, mutta siihen liittyy merkittäviä riskejä.
Lämmitysrasioita ei ole suunniteltu sähköautojen lataukseen
Varsinkin vanhemmissa taloyhtiöissä lämmitysrasiat ovat ajalta ennen sähköautoja.
Lämmitysrasioita ei ole suunniteltu kestämään sähköauton vaatimuksia. Lämmitystolpat on tarkoitettu autolämmittimien ja lohkolämmittimien käyttöön, jotka kuluttavat huomattavasti vähemmän sähköä kuin sähköauton lataaminen.
Lämmitysrasioissa on yleensä kahden tunnin ajastin lämmityskäyttöä varten. Tuo kahden tunnin aika on aivan riittämätön minkäänlaiseen tarpeeseen sähköauton lataamiseksi. Se johtaakin siihen, että lataaja usein ohittaa jollain tavalla tuon ajastimen eikä lämmitysrasia siten ole enää valmistajan määrittelemässä käyttötarkoituksessa, johon se on suunniteltu.
Tämä johtaakin usein siihen, että lataaja ohittaa ajastimen tee-se-itse poppakonstilla eikä lämmitysrasia siten ole enää valmistajan määrittelemässä käyttötarkoituksessa, johon se on alun perin suunniteltu.
Vaikka uudesta, ehjästä pistorasiasta voikin yleensä huoletta ladata pienellä, 8 ampeerin virralla, ovat lämmitysrasioiden jopa vuosikymmeniä vanhat pistorasiat aivan eri juttu.
Ne ovat usein mekaanisesti kuluneita ja hapettuneita ja saattavat kärähtää helposti kuormituksen kasvaessa aiheuttaen ikäviä ja kalliitakin yllätyksiä. Pahimmillaan lopputulos voi olla jopa käyttäjän saama sähköisku.
Lämmitysrasiossa ei ole kuormanohjausta
Kaiken kukkuraksi pelkistä lämmitysrasioista puuttuu kokonaan kuormanohjaus. Taloyhtiön sähköjärjestelmä voi ylikuormittua, jos useampi asukas lataa autoaan samanaikaisesti ilman asianmukaista kuormanohjausta.Tämä voi aiheuttaa sähkökatkoksia jättäen sekä ladattavien autojen akut tyhjäksi, että lämmitettävät autot kylmiksi.
Vanha sähköjärjestelmä ja kaapelointi kestää hallitsemattomia lataamisia hyvällä tuurilla ehkä jonkun vuoden…
Vaikka naapuri kertoo että kyllä se kestää, emme suosittele ottamaan riskejä.
Ja onhan se kieltämättä epäreilua…
Turvallisuusriskien lisäksi on todennäköistä, että lämmitystolpasta lataaminen aiheuttaa närää taloyhtiön sisällä. Onhan se kieltämättä epäreilua, jos yksi asukkaista lataa sähköautoaan taloyhtiön piikkiin.
Jotta tilanne olisi kaikkien kannalta reilu ja toimiva, veloitetaan sähköautojen lataajia yleensä toteutuneen kWh-perusteisen kulutuksen mukaisesti. Se edellyttää latauspisteisiin MID-hyväksyttyjä kilowattituntimittareita, joita vanhoissa lämmitysrasioissa ei ole.
Mitkä ovat sitten parempia vaihtoehtoja?
Sähköautojen latausjärjestelmä voidaan toteuttaa olemassa olevaan lämmityskaapelointiin. Käydään seuraavaksi läpi miten.
Suurempi tarve: Kokonaisvaltainen latausinfra vanhaan sähköjärjestelmään
Jos taloyhtiössä on useampi sähköautoilija (tai useampi asukas harkitsee sähköauton hankkimista), on laajemman latausinfran asennus usein kustannustehokkain ratkaisu.
Uuden latausjärjestelmän asennus taloyhtiöön alkaa sähköjärjestelmän tarkastuksella ja kapasiteetin selvittämisellä. Latauskartoitus varmistaa, että taloyhtiön sähköjärjestelmä pystyy käsittelemään latauspisteiden aiheuttaman lisäkuorman turvallisesti.
Tarkastuksen jälkeen suunnitellaan ja asennetaan älykäs kuormanhallintajärjestelmä, joka jakaa lataustehoa tasaisesti ja estää ylikuormitustilanteet. Kun vanha sähköjärjestelmä on päivitetty, asennetetaan varsinaiset autopaikkakohtaiset latauspisteet. Latauspisteet voidaan kytkeä jo olemassa olevaan lämmityskaapelointiin
Kokonaisvaltainen latausjärjestelmä tarjoaa monia etuja, kuten turvallisen ja nopean latauksen sekä mahdollisuuden skaalata järjestelmää tarpeiden kasvaessa.
Pienempi tarve: Osakaslataus
Toinen vaihtoehto on, että halukkaat osakkaat hankkivat omat latauspisteensä. Tämä edellyttää taloyhtiön lupaa ja sähköjärjestelmän kapasiteetin tarkistamista.
Osakasmuutoksena toteutettu latauspiste voi olla kustannustehokas tapa saada latausmahdollisuus nopeasti, mutta se edellyttää, että asennettavat laitteet ovat yhteensopivia taloyhtiön järjestelmän kanssa ja sisältävät tarvittavat turvatoiminnot, kuten ylikuormitussuojan.
Huomioi, että osakaslataus vaatii aina muutostyöilmoituksen. Voit ladata valmiit asiakirjapohjat täältä.
Myös osakaslataus vaatii huolellisen latauskartoituksen. Latauskartoituksessa selvää, montako latauspistettä vanha sähköjärjestelmä kesää. Taloyhtiön päättäjänä haluat varmasti tietää, onko lataaminen turvallista.
Case-esimerkki: As Oy Saarninportti
Asunto-osakeyhtiö Saarniportissa heräsi tarve sähköautojen lataukselle. Taloyhtiössä ymmärrettiin heti alkutekijöissä, että lataus kannattaa toteuttaa kunnon laitteilla eikä lähteä ylikuormittamaan vanhoja järjestelmillä.
Asunto Oy Saarniportti on erinomainen esimerkki tilanteesta, jossa latausinfra rakennettiin olemassa olevan sähköjärjestelmän sekä lämmityskaapeloinnin ympärille.
Saarniportissa lähtökohtana oli tarve ratkaista sähköautojen lataamisen haasteet turvallisesti ja tehokkaasti. Ensimmäinen askel oli perusteellinen latauskartoitus, jossa selvitettiin kiinteistön sähköjärjestelmän nykytila ja kapasiteetti. Tämän pohjalta suunniteltiin ja asennettiin älykäs latausjärjestelmä, joka vastaa nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin.
Asennuksen aikana varmistettiin, että olemassa olevan sähköjärjestelmän kuormitus pysyy hallinnassa kuormanohjausjärjestelmän avulla. Tämä mahdollisti useiden sähköautojen samanaikaisen lataamisen ilman sähköverkon ylikuormittumista.
Lisäksi latausjärjestelmä varustettiin tulevaisuuden laajennusmahdollisuuksilla, mikä tarkoittaa, että tehoja voidaan tarvittaessa nostaa myöhemmin uusimalla autopaikkojen kaapeloinnit ilman, että nyt tehty investointi menee hukkaan.
Kohteeseen asennettiin evlataa lämmityskaapeleista™ -järjestelmä, joka hyödyntää olemassa olemaa lämmityskaapelointia.
Yhteenveto – Johtopäätökset ja suositukset
Lämmitystolpasta lataaminen voi aluksi vaikuttaa helpolta ratkaisulta, mutta siihen liittyvät riskit ja rajoitukset tekevät siitä epäkäytännöllisen ja jopa vaarallisen. Lämmitystolpat eivät ole suunniteltu kestämään sähköautojen latauksen vaatimuksia, mikä voi johtaa ylikuormitukseen ja palovaaran. Lisäksi kuormanohjauksen puute voi aiheuttaa sähköjärjestelmän ylikuormittumisen ja vakavia vaurioita.
Sen sijaan taloyhtiöiden (tai yksittäisten osakkaiden) kannattaa investoida kunnon latausjärjstelmiin. Tämä voi tarkoittaa joko kokonaan uuden latausjärjestelmän asentamista tai osakkaiden omien latauspisteiden hankkimista.
Molemmissa tapauksissa on tärkeää tehdä perusteellinen sähköjärjestelmän tarkastus ja varmistaa kuormanohjaus, jotta lataus tapahtuu turvallisesti ja tehokkaasti.
Onko taloyhtiössänne sähköautoja? Pyydä tarjous latausjärjestelmistä
Kun taloyhtiön pihaan ilmestyy sähköautoja, on aika harkita latausjärjestelmien hankintaa. Teemme kattavan latauskartoituksen ja tarjoamme räätälöidyn suunnitelman juuri sinun taloyhtiösi tarpeisiin. Asiantuntijamme auttavat sinua kaikissa vaiheissa, aina suunnittelusta asennukseen ja ylläpitoon asti.
Pyydä tarjous ja varmista taloyhtiösi valmius sähköautoilun tulevaisuuteen.