Autot laturin nokassa
ev lataa

Sähköauton lataus taloyhtiössä: Laskutus ja sen hallinnointi

Taloyhtiön parkkiruutujen täyttyessä akkukäyttöisillä menopeleillä herää väistämättä kysymyksiä: Millä ihmeellä ne ladataan ja miten tämä lysti maksetaan? Tasapuolinen sähköauton lataus taloyhtiössä vaatii fiksun systeemin, jossa kustannukset on eritelty sentin tarkkuudella.

Vielä muutama vuosi saatettiin katsoa läpi sormien, kun taloyhtiön ainoa sähköauto oli vuoden ympäri lämmitystolpan nokassa.

Sähköautoista oli harva edes kuullut, jolloin oli helppoa ladata salaa taloyhtiön piikkiin.

Tänä päivänä tilanne on toinen: Sähköautoja mahtuu jo useampi tusinaan – myös taloyhtiöiden parkkipaikoille.

Ei ole kovinkaan reilua, että sähköautoa ladataan taloyhtiön (ja nousseiden vastikkeiden kautta asukkaiden) piikkiin.

Tasapuolinen ja läpinäkyvä laskutus vaatii aina kokonaisvaltaisen keskitetyn ratkaisun.

Tässä artikkelissa esittelemme niistä fiksuimmat.

YouTube video

Perusteet: Miten taloyhtiön latausjärjestelmä toimii?

Ennen kuin perehdytään tarkemmin laskutuspuoleen, kerrataan lyhyesti miten taloyhtiön latausinfrastruktuuri toimii.

Jos taloyhtiöiden latausjärjestelmät ovat entuudestaan tuttuja, voit skipata seuraavaan osioon.

Yleensä latausjärjestelmän perustana on parkkipaikan sähköverkko, joka yhdistää useita latausasemia taloyhtiön sähköjärjestelmään.

Järjestelmä jakaa sähköä tasaisesti eri latausasemille ja varmistaa, että käytettävissä oleva kapasiteetti riittää mahdollisimman monelle autolle yhtä aikaa.

Latausjärjestelmään kuuluu myös kuormanhallinta, joka optimoi sähkönjakelun ja estää pääsulakkeen ylikuormituksen. Koska sähköverkon ja pääsulakkeen kapasiteetti on yleensä rajallinen, jakaa dynaaminen kuormanhallinta saatavilla olevan virran tasaisesti käytössä oleville latauspisteille.

Taloyhtiön latausjärjestelmässä latausasemat ovat usein yhteydessä keskitettyyn hallintajärjestelmään, jossa seurataan latauksen tilaa ja kustannuksia reaaliajassa.

Keskitetty hallinta mahdollistaa sen, että asukkaiden lataustiedot voidaan tallentaa ja käyttää laskutukseen tai kulutuksen seurantaan.

Oikein suunniteltu järjestelmä mukautuu asukkaiden tarpeisiin ja voi kasvaa sähköautojen määrän lisääntyessä.

OCPP-protokolla on nykyajan standardi

Avoin OCPP (Open Charge Point Protocol) -protokolla on nykyään yleisin standardi taloyhtiön latausjärjestelmissä. Se mahdollistaa yhteensopivuuden eri latausasemien ja hallintajärjestelmien välillä.

Tiivistettynä: OCPP-latausasemat mahdollistavat valitun latausoperaattorin pääsyn suoraan latausasemiin ilman riippuvuutta laitevalmistajan pilvipalveluista

OCPP-protokollan ansiosta taloyhtiö voi valita latausoperaattorinsa ja jopa vaihtaa sitä tarvittaessa ilman, että koko järjestelmää tarvitsee uusia.

OCPP:n mahdollistama avoimuus ja joustavuus ovat avainasemassa silloin, kun latausjärjestelmän hankinnassa halutaan varmistaa pitkäaikainen toimivuus ja kustannustehokkuus.

Varo OCPP-hämäyksiä. Joillain laitevalmistajilla teknisten tietojen yhteydessä lukee pienellä präntillä esim: OCPP cloud-to-cloud, jolloin tieto kulkee OCPP-kielellä vain latausoperaattorin ja laitevalmistajan pilvipalveluiden välillä, mutta ei latausasemille asti.

Tutustutaan seuraavaksi miten asukkaiden lataus voidaan laskuttaa:

EV Lataan suositukset:

Asukkaalle edullisin: Täysin paikallisesti toimiva järjestelmä

Taloyhtiön täysin itsenäinen laskutusmalli on oikea valinta, kun halutaan täysi kontrolli latausjärjestelmän ylläpidosta ja laskutuksesta.

Tässä mallissa taloyhtiö ostaa sähkön suoraan sähköntoimittajalta ja jakaa kustannukset käytön mukaan asukkaille, jotka lataavat sähköautojaan. Järjestelmästä riippuen kWh-lukemat katsotaan asemien mittareista, latausjärjestelmän käyttöliittymästä paikan päältä tai netin yli.

Omatoiminen ratkaisu toimii loistavasti, kun lataajien määrä on maltillinen ja latausjärjestelmän ylläpito pysyy taloyhtiön hallinnassa.

Itsehallittu OCPP-latausjärjestelmä tekee tästä mallista kustannustehokkaan. Käytännössä jokainen ladattu kilowattitunti kirjautuu, ja tiedot voidaan jakaa suoraan laskutukseen ilman kolmannen osapuolen palvelumaksuja. 

Näin ollen taloyhtiö voi suoraan seurata kulutusta, tehdä laskutuksen läpinäkyvästi ja jakaa kustannukset reilusti todellisen käytön mukaan.

Lisäksi taloyhtiön oma laskutusmalli antaa täyden päätösvallan. Jos hallitus tai asukkaat haluavat muuttaa järjestelmän asetuksia tai tehdä päivityksiä, mitään lupia tai kalliita sopimuksia ei tarvitse pyytää kolmansilta osapuolilta.

Kuitenkin, itsenäisessä laskutusmallissa taloyhtiö kantaa täyden vastuun järjestelmän ylläpidosta. Se vaatii hallitukselta tai taloyhtiön valitsemalta taholta jonkin verran hallinnollista työtä, jotta kulutus- ja laskutustiedot pysyvät ajan tasalla.

Edut:

  • Taloyhtiö maksaa ainoastaan käytetystä sähköstä
  • Kustannustehokas ratkaisu
  • Täysi autonomia järjestelmän hallinnan suhteen
  • Läpinäkyvä ja rehellinen hinnoittelu

Mahdolliset haasteet:

  • Vaatii jonkin verran työtä ja perehtymistä aiheeseen
  • Hallinnointi voi muodostua haasteeksi, jos lataajia on useampia

Helpoin ja kustannustehokas: OCPP-järjestelmä latausoperaattorin kanssa

Kun taloyhtiö haluaa minimoida oman hallinnollisen työnsä ja laskutuksen kanssa säätämisen, latausoperaattorin käyttäminen voi olla järkevä ratkaisu.

Ulkopuolinen latausoperaattori hoitaa laskutuksen taloyhtiön puolesta ja veloittaa käyttäjiä heidän latauskäyttönsä perusteella.

Käyttäjäkohtainen laskutus on tarkkaa ja läpinäkyvää, mikä helpottaa asukkaita hahmottamaan omat kustannuksensa ja tekee latausjärjestelmän käytöstä vaivatonta. 

Taloyhtiö säästää aikaa ja hallitustyöskentelyyn käytettyjä resursseja, kun erillistä laskutusta ei tarvitse hoitaa itse.

Avoimen OCPP-järjestelmän ansiosta taloyhtiöllä on myös mahdollisuus kilpailuttaa operaattoreita ja vaihtaa tarvittaessa toiseen palveluntarjoajaan, jos hinnat tai palvelun laatu eivät vastaa odotuksia.

Toisin kuin suljetuissa pilvipalvelujärjestelmissä, OCPP mahdollistaa operaattorin vaihtamisen ilman, että koko järjestelmää joudutaan uusimaan.

On kuitenkin hyvä huomioida, että latausoperaattori perii usein kiinteän kuukausimaksun tai prosentin latauskustannuksista, mikä voi pitkällä aikavälillä nostaa kustannuksia. Jos taloyhtiössä on suuri määrä sähköautoja, voi ulkoistettu laskutusmalli kuitenkin olla hintansa väärti, sillä se säästää huomattavasti aikaa ja vaivaa.

Edut:

  • Helppous ja vaivattomuus
  • Jos operaattori ryhtyy hankalaksi, sen voi potkaista pellolle ja ottaa uuden tilalle

Mahdolliset haasteet:

  • Operaattori ottaa aina oman siivunsa välistä
  • Hämärät operaattorit voivat tarjota hämäriä sopimuksia
  • Jos lataajia on vähän, voi hinta nousta turhan korkeaksi riippuen latausoperaattorin hinnoittelumallista

Osakaslataus: Lataaja vastaa henkilökohtaisesti kuluista

Jos taloyhtiö ei ole valmis investoimaan kokonaisvaltaiseen latausinfraan, on yksittäisten osakkaiden mahdollista hankkia latausasemat osakasmuutoksina.

Tällaisessa tilanteessa osakas vastaa itse hankinnan, asennuksen sekä lataamisen kuluista. Latauksen laskutus perustuu paikan päällä luettavaan kWh-mittariin, jonka lukeman osakas ilmoittaa isännöitsijälle, joka sitten kirjoittaa laskun sovitun sähkön hinnan perusteella.

Huomaathan, että latausasemaa ei voi asentaa omin päin, vaan se vaatii muutöstyöilmoituksen. Ennen kuin säikähdät byrokratiaa ja paperityöruljanssia, meiltä löydät valmiit asiakirjapohjat ja selkeät ohjeet.

Ennen asennusta suositellaan myös latauskartoitusta, jotta voidaan olla täysin varmoja, että vanha kaapelointi kestää latauksen.

Edut:

  • Osakaslataus ei aiheuta kuluja taloyhtiölle tai muille asukkaille
  • Matalan kynnyksen vaihtoehto lataamiselle, jos taloyhtiöllä ei ole paukkuja tai tarvetta investoida suurempaan latausinfraan

Mahdolliset haasteet:

  • Jos taloyhtiö päättää tulevaisuudessa hankkia suuremman latausinfran, voi osakasmuutoksina asennetut omat latausasemat saada purkutuomion
  • Taloyhtiön sähköjärjestelmän huono kunto tai matala kapasiteetti voi estää hankinnan. Taloyhtiö ei mitä todennäköisimmin ala tekemään tuhansien eurojen remonttia yhden latausaseman takia
  • Taloyhtiöstä ei aina löydy halua investoida edes sen vertaa, että toteutettasiin latauskartoitus. Osakas saattaa siis joutua laittamaan rahansa likoon tietämättä yhtään, että kuinka monta lataajaa olemassa oleva kaapelointi kestää.
  • Kaapeloinnin kapasiteetin tultua täyteen hallitus joutuu yleensä yhdenvertaisuuden nimissä tekemään jonkinlaisen päätöksen. Pahimmassa tapauksessa, yhteisen investointihalukkuuden edelleen puuttuessa se on lataamisen kieltäminen.

Kierrä nämä kaukaa:

Pilvipalvelujärjestelmä on helpoksi ratkaisuksi naamioitu rahareikä

Pilvipalveluihin perustuvat latausjärjestelmät markkinoidaan usein ”avaimet käteen” -ratkaisuna, joka tuo huolettomuutta latausjärjestelmän hallintaan.

Näissä järjestelmissä latausverkko on suoraan yhteydessä palveluntarjoajan pilvipalveluun, joka hallitsee niin latausten seurannan, käyttäjälaskutuksen kuin ylläpidonkin.

Pilvipohjainen järjestelmä voi tuntua houkuttelevalta valinnalta, sillä taloyhtiö pääsee ikään kuin valmiiseen pakettiin, jossa kaikki hoidetaan automaattisesti.

Pilvipalvelujärjestelmissä kaikki “äly” tapahtuu kaukana palveluntarjoajat servereillä, eikä itse latausjärjestelmässä.

Pilvipalvelumallissa piilee kuitenkin merkittäviä riskejä. Kun nimet on paperissa, taloyhtiö jää kokonaan palveluntarjoajan hinnoittelun armoille.

Pilvipohjaiset latauspalvelut sisältävät usein kiinteitä kuukausimaksuja ja käyttöön perustuvia lisäkuluja, jotka voivat kasvaa tuntuvasti, kun lataajien määrä lisääntyy tai palveluntarjoaja päättää nostaa hintoja. Taloyhtiö voi joutua maksamaan korkeita summia, vaikka latausasemien käyttö olisi vähäistä.

Toinen merkittävä ongelma liittyy riippuvuuteen palveluntarjoajasta. Koska järjestelmä on kytketty suoraan pilveen, taloyhtiö on sidottu yhteen toimijaan.

Jos palveluntarjoajan laatu heikkenee tai koko firma lopettaa toimintansa, taloyhtiö voi jäädä ilman toimivaa järjestelmääi joutua vaihtamaan koko latausjärjestelmän uuteen.

Myös tietoturva ja jatkuva internet-yhteyden tarve voivat olla huolenaiheita, sillä latausjärjestelmä toimii vain niin hyvin kuin pilvipalvelun luotettavuus sen sallii.

Jos pilvipalveluiden taustalla oleva firma kaatuu, jäävät latauslaitteet SER-jätteeksi.

Käytännön vinkit – Näin valitset taloyhtiöön sopivimman ratkaisun

1. Arvioi käyttäjämäärä ja lataustarve

Onko taloyhtiössä vain muutama lataaja vai odotetaanko sähköautojen määrän kasvavan nopeasti? Jos käyttäjämäärä on pieni, taloyhtiön oma laskutusmalli voi olla helpoin ja kustannustehokkain ratkaisu.

Jos taas lataajia on paljon tai käyttö kasvaa tasaisesti, operaattorille ulkoistettu laskutus voi säästää hallituksen aikaa ja varmistaa sujuvan hallinnan.

2. Vertaile ja kilpailuta palveluntarjoajat

Jos päädytte latausoperaattoriin, kilpailuttaminen kannattaa. Eri latausoperaattorit tarjoavat erilaisia palveluja ja hinnoittelumalleja. Koska OCPP-järjestelmä mahdollistaa operaattorin vaihdon, taloyhtiö voi varmistaa, että ei joudu maksamaan turhasta.

3. Valitse avoin järjestelmä joustavuuden vuoksi

Avoin OCPP-järjestelmä on varma valinta taloyhtiöille, jotka haluavat säilyttää mahdollisuuden muuttaa latausjärjestelmää tai operaattoria tarpeen mukaan. Tämä takaa, että taloyhtiö ei ole sidottu yhteen toimijaan, ja kustannukset sekä palvelut pysyvät kilpailukykyisinä tulevaisuudessa.

4. Pidä huolta läpinäkyvyydestä ja kustannusten hallinnasta

Taloyhtiön asukkaat arvostavat reiluutta ja selkeyttä kustannusten jakamisessa. Selkeän, avoimen laskutusjärjestelmän avulla kustannukset pysyvät tasapainossa, ja kaikki tietävät, mitä maksavat latauksestaan.

Laskutuksen läpinäkyvyys ja kyky sopeutua mahdollisiin hinnankorotuksiin ovat tärkeimpiä tekijöitä hyvän järjestelmän valinnassa.

5. Mieti laskutustapoja jo järjestelmän valinnan yhteydessä

Miten latausjärjestelmää halutaan hallinnoida, vaikuttaa usein myös latausjärjestelmän valintaan. Päättäkää etukäteen, miten haluatte toteuttaa sen tai millaisia erilaisia mahdollisuuksia haluatte sen toteuttamiseksi.

Kun latausjärjestelmä on jo rakennettu kiinteistölle, niin siinä kohtaa on ikävää törmätä tilanteeseen, että järjestelmä ei mahdollistaisikaan jotain haluttua tapaa. Ottakaa mahdollisuuksista selvää latausjärjestelmän myyjältä.

Yhteenveto

Sähköautojen latauksen laskutus taloyhtiössä kannattaa suunnitella huolellisesti, sillä valitulla toimintamallilla on merkittäviä vaikutuksia kustannusten hallintaan ja taloyhtiön riippumattomuuteen.

OCPP-järjestelmä on varma valinta. Voit hoitaa laskutuksen itsenäisesti tai voit palkata latausoperaattorin vaivattomaan laskutukseen. Halutessasi pääset myös eroon latausoperaattorista tai voit vaihtaa sen toiseen.

Pilvipohjainen järjestelmä voi tuntua helpolta, mutta se sitoo taloyhtiön palveluntarjoajaan ja tuo mukanaan piilokustannuksia sekä täyden riippuvuuden yhdestä toimijasta.

Täyttyykö taloyhtiön parkkipaikka sähköautoista? Ota yhteyttä Energiavahtiin –  autamme sinua valitsemaan juuri teidän tarpeisiinne parhaiten sopivan latausjärjestelmän.

Räätälöimme järjestelmät taloyhtiöille ilman turhaa byrokratiaa ja varmistamme, että lataus sujuu kustannustehokkaasti, riippumattomasti ja joustavasti.

YouTube video
Kirjoittaja: