Espoossa sijaitsevalla 2014 rakennetulla taloyhtiöllä on kahdessa pysäköintihallissa yhteensä 65 autopaikkaa. Niihin kaikkiin toteutettiin latausvalmius joulukuussa 2021 ja peräti 41 autopaikalle asennettiin projektin yhteydessä myös latausasema. Taloyhtiön sijainti on sellainen, että moni asukas käyttää yksityisautoa liikkumiseen ja toisaalta taas uutta vastaavassa kunnossa olevan taloyhtiön tällaisella sijainnilla voi hyvinkin ajatella olevan kohde, jonka potentiaalinen asunnon ostaja on sähköautoilija tai ainakin potentiaalinen sähköauton ostaja.
Hankinnan suunnittelu
Moni ei tule ajatelleeksi, että suurin osa latausjärjestelmän suunnittelusta tehdään jo tarjousvaiheessa.
Turvautuu hallitus sitten konsultteihin, teknisiin isännöitsijöihin tai mihin tahansa, niin lopulta kuitenkin taloyhtiön hallitus vastaa osakkaiden edessä vähintään henkisesti siitä, että ovat löytäneet parhaan mahdollisen ratkaisun. Valinta on siinä mielessä haastava, että usein se, joka tarjousvaiheessa suunnittelee huolimattomimmin laittaa tiskiin halvimman hinnan. Tälläkään kertaa se toimija ei käsittääkseni ollut Energiavahti Oy.
Sen sijaan olimme huomioineet tarjouksessamme sen, miten taloyhtiön vapaa kapasiteetti jaetaan mahdollisimman tehokkaasti ilman pullonkauloja autopaikoille asti. Lisäksi saimme kiitosta siitä, että me olimme ottaneet huomioon, miten suuren käynnistehon vaativien parkkihallin savunpoistopuhaltimien käynnistyminen tultaisiin täydellä lataustehollakin turvaamaan.
Tällaisilla terveisillä minulle kerrottiin meidän olevan kilpailussa mukana, kun osa tarjoajista putosi pois.
Loppusilauksen toimittajan valinnalle antoi taloyhtiön hallituksen käynti katsomassa meidän aiemmin toteuttamaa latausjärjestelmää toisen taloyhtiön pysäköintihallissa.
Paras hankintakonsultti onkin lopulta aina keskustelu tarjoajan aiemman asiakkaan kanssa yhdistettynä siihen, että näkee itse paikan päällä työn jäljen.
Tahtotila oli alusta asti hankkia järjestelmä, jonka toiminta ei ole riippuvainen latausoperaattorista tai pilvipalveluista, joten järjestelmäksi valikoitui evlataa paikallisestitm mukainen toteutus Garon latausasemilla.
Lähtökohdat ja tekniset tiedot sähköauton lataukselle.
En jaarittele projektista kovin laajasti, sillä meillä oli kunnia olla Suomen kovimman sähköautojournalistin, Sähköautomiehet-podcastistakin tunnetun Antti Rantasen haastattelemana Asunto Oy Tawastikalliolla töiden ollessa käynnissä ja niiden valmistuttua, josta kuvattu video löytyy tästä artikkelista.
Tässä kuitenkin joitain keskeisiä tietoja:
Lähtökohdat
- Sähköliittymä 3×400 A (277 kW)
- Otettu huipputeho 80 kW
- Savunpoistojärjestelmälle tarvittava teho 70 kW
- 65 osakkaiden hallinnassa olevaa pysäköintipaikkaa
- Kahdessa eri pysäköintihallissa
Latausjärjestelmä taloyhtiöön
- Täysi valmius kaikille autopaikoille eli syöttökaapeli autopaikalla latausaseman kiinnityspaikalla asti.
- Yhteisteho 173 kW, joka on syötettävissä mille tahansa autopaikkayhdistelmälle ilman pullonkauloja.
- Latausasman enimmäisteho 22 kW
- Liittymän tehoa mittaava dynaaminen kuormanohjaus
- Kytkentä, joka katkaisee sähkön latausjärjestelmältä pelastuslaitoksen hätäkytkimeltä tai savunpoiston laukaisussa
- Infra/valmius 1230 € / autopaikka
(huom. tätä kirjoittaessa 9.3.2022 tarjottava hinta olisi n. 10 % kalliimpi materiaalikustannusten nousun vuoksi) - Latausasema asennettuna projektin yhteydessä 1099 €
Latausnopeudet lataajien määrän mukaan
Yhtäaikaisten lataajien määrä | Latausteho (kW) | Kilometrejä tunnissa |
8 | 22 | 110 |
16 | 11 | 55 |
31 | 5,5 | 28 |
41 | 4,2 | 21 |
Video projektista
Siirrytäämpä nyt pysäköintihalliin Antti Rantasen haastatteluun:
Kiitokset Antille kiinnostuksesta työtämme kohtaan.
Lisää Antin tuottamaa materiaalia pääset katsomaan Laturille.com blogista.
Lopuksi
Haluan kiittää taloyhtiön hallitusta siitä, että juuri me saimme toteuttaa tämän projektin.
Nyt Euroopan ja Suomen hakiessa ikävien ja yllättävien tapahtumien vuoksi entistäkin nopeammin uutta suuntaa energiapolitiikalleen kiitän teitä erityisesti siitä, että tämän projektin myötä on taas monta kymmentä ihmistä lisää, joilla sähköautoiluun siirtyminen ei jää ainakaan kotilatauksesta kiinni!
Pyydä tästä tarjous teidänkin taloyhtiönne pysäköintihalliin. Tarjouskatselmus on maksuton.