ev lataa

Lämmityskaapeleista™

Tarve tehokkaalle lataukselle, mutta ei vielä mahdollisuutta investoida uusiin kaapelointeihin?

evlataa lämmityskaapeleista™ tarjoaa tehokkaan latausinfran edut ensimmäisille lataajille pienillä kustannuksilla ja on päivitettävissä myöhemmin uudeksi latausinfraksi ilman, että investoitua rahaa heitetään hukkaan.

  • Kaikki irti olemassa olevasta autolämmityskaapeloinnista
  • Teho jopa 22kW
  • Kuormanohjaus
  • Valitse latausoperaattori
  • Tai käytä ilman latausoperaattoria
As Oy Saarniportin latauspisteitä

Sähköauton lataus taloyhtiössä ilman uusia kaapelointeja.

ARA:n latausinfratuet taloyhtiöille ovat taakse jäänyttä elämää ja monessa taloyhtiössä painitaan alkuun pääsemiseksi sähköautojen latausratkaisujen kanssa. Muna-kana-efekti vaivaa kovasti. Latausinfran rakentamisesta ei saada päätettyä, koska lataajia on vielä liian vähän. Toisaalta taas sähköautoilusta kiinnostuneet eivät rohkene tuoda pihaan ladattavaa autoa vailla tietoa sen lataamisesta. Olemme myös olleet jo ratkomassa useita tapauksia, joissa taloyhtiö on hyvän alun jälkeen alkanut kaipaamaan sukolatausta nopeampaa ja turvallisempaa latausratkaisua.

Tähän ratkaisu on evlataa lämmityskaapeleista™, joka ottaa olemassa olevasta  autolämmityskaapeloinnista turvallisesti ja tehokkaasti irti kaiken, mitä siitä on otettavissa. Näin mahdollistetaan astetta parempi kotilataus yleensä siihen asti, että joka kolmas tai joissain tapauksissa jopa puolet taloyhtiön autoista ovat ladattavia.

evlataa lämmityskaapeleista™ saavuttaa hyvin monet samat edut, kuin lippulaivajärjestelmämme evlataa paikallisestiPLUS™, mutta monin kerroin pienemmillä perustamiskustannuksilla. Me toki suosittelemme edelleen hoitamaan homman kerralla kuntoon asti emmekä lupaa teille tästä turbosaabeilla ajelevien myyntitykkien tapaan samaan aikaan ”halpaa”, ja ”vuosikymmeniä palvelevaa” järjestelmää, mutta tämä on siihen hyvä, pienen kynnyksen alku.

Turvallinen sähköauton lataus autolämmityskaapeleista

Autolämmityskaapelointi on yleensä toteutettu ketjutettuna kaapelointina, jossa voi olla pitkälle toistakymmentä autolämmitysrasiaa, jotka harvoin ovat kovin uusia. Ryhmää syötetään useimmiten 3×25 A (17,3 kW) tai 3×35 A (24,2 kW) varokkeilla. Autolämmityskaapeloinnin tyypillistä käyttöä on se, että tehoa otetaan 1-2 kW sieltä täältä eri autopaikoille ja yleensä hieman eri aikoihin. On hyvin epätodennäköistä, että ketjutetun kaapeloinnin viimeisiin pisteisiin osuisi kerralla kovinkaan suuri (suhteellinen) teho. Sähköauton latauksessa tilanne on toinen. Jo yksi, tehokkaampi kotilataus saattaa kuormittaa jonkin aikaa koko ryhmää niin paljon, kuin se on mitoitettu kestämään. Siksi vanhoja liitoksia ei voida jättää ketjuun, vaan evlataa lämmityskaapeleista™- ”latausinfran kulmakivi onkin lämmitysrasioiden tilalle asennettavat sovitteet, joihin saadaan tehtyä luotettavat liitokset, joiden myötä sovitteisiin voidaan asentaa latausasemat ja tarvittaessa myös autolämmitysrasia. Sovitteiden sisään asennetaan aina myös autopaikkakohtaiset kuormakytkimet, jotka mahdollistavat latausasemien lisäämisen tai/ja huoltamisen ilman, että koko ryhmästä on pakko katkaista sähköjä yksittäisen latausaseman vuoksi.

Oheinen kuva havainnollistaa sitä, miten monta vanhaa liitosta välissä voi olla, jos ketjun päässä ladataan sähköautoa.

Sovitteet voidaan asentaa kaikkien autolämmitysrasioiden tilalle. Yhtä hyvin taloyhtiö voi lähteä liikkeelle pienemmällä määrällä, kunhan huolehditaan siitä, että ensimmäiset latauspaikat perustetaan ketjun alkupäähän.

 

 
Uusi latauskeskus kiinteistökeskuksen vieressä
Uusi latauskeskusosa on asennettu vanhan kiinteistökeskuksen viereen. Autolämmityskaapelit on kytketty irti kiinteistökeskuksesta ja liitetty uuteen latauskeskukseen.

Latauskeskus

evlataa lämmityskaapeleista™ perustuu Garo Entity Pro latausasemiin, jotka pystyvät langattomaan tiedonsiirtoon oman MESH-verkkonsa avulla. Näin kuormanohjaus latausasemien välillä saadaan toimimaan ilman uusia kaapelointeja.

Tällaisessa tilanteessa kuormanohjauksen mittaustiedon saaminen pää- ja kiinteistökeskuksesta latausasemille, parkkipaikalle asti on yleensä hyvin epävarmaa. Siksi ratkaisu on useimmiten irroittaa autolämmityskaapelointi kiinteistökeskuksesta ja kytkeä se omaan, erilliseen latauskeskukseen, jonka kautta ei siirretä muuta kuormaa, kuin autojen lataus ja lämmitys.Tämän lisäksi latauskeskukseen saadaan erillinen sähköverkkoyhtiön mittari, jolloin autopaikkojen sähkökulut pysyvät selkeästi erillään muista kiinteistön sähkökuluista. Latauskeskus voidaan räätälöidä kohteen mukaan yhdelle tai useammalle sähköverkkoyhtiön mittarille mm. siirron perusmaksujen kontrolloimiseksi riippuen, minkä sähköverkkoyhtiön alueella toimitaan. Latauskeskus kytketään kiinteistön nykyiseen pääkeskukseen.

Tietyissä tilanteissa, etenkin toteuttaessa latausmahdollisuus vain pienelle osalle autopaikoista evlataa lämmityskaapeleista™ – latausjärjestelmä voi olla toteutetavissa myös, vaikka autolämmityskaapeloinnit pidettäisiin kiinni nykyisessä kiinteistökeskuksessa.

Kuormanohjaus ja vaihetasapainostus

Kuormanohjauksen mittaus asennetaan autolämmityskaapelointiin, ketjun ensimmäiseen asennussovitteeseen, jolloin saadaan huomioitua myös lämmityskaapeloinnin kuormitus. Garo Entity Pro osaa myös vaiheiden tasapainotuksen huolehtien siitä, että kaapeloinnin sallima teho saadaan aina tehokkaimmalla mahdollisella tavalla lataajille. Latausasemat vaihtavat kolmivaiheisesta latauksesta yksivaiheiseksi tarpeen mukaan ja osaavat valita kulloinkin vähiten kuormitetun vaiheen, mikä on hyödyllistä kun rajallista kokonaistehoa on jakamassa myös lämmittäjiä ja yksivaiheisesti lataavia autoja.

Lataustehot autolämmityskaapeloinnista

autolämmitysvarokkeet

Oheisessa taulukossa on esitetty latausnopeudet lataajien yhtäaikaisen määrän mukaan tavanomaiselle autolämmityskaapelille, jota voidaan kuormittaa 3×32 A varokkeilla. Eli asennustavasta riippuen MCMK 4×6+6 tai MCMK 4×10+10.

Tällaisia ryhmiä voidaan kytkeä 2 kpl yhden 3×63 A verkkoyhtiön mittauksen taakse, jolloin siirron perusmaksut pysyttelevät pääkaupunkiseudun kohteissa muutamassa eurossa per kk.

Yhtäaikaisten lataajien määrä

Latausteho (kW)

Kilometrejä tunnissa

1

22

110

2

11

55

4

5,5

28

5

4,2

21

6

3,6

18

7

3

15

9

2,3

12

12

1,8

9

Kuten taulukosta voidaan päätellä, niin lataustehot ovat kelvollisia varmasti vielä 6-9 lataajalle. Määrä on toki pienempi, mikäli tavoite on optimoida lataajien lataukset pörssisähkön halvimmille tunnneille. Taloyhtiöstä riippuen tällaisia kaapelointeja voi olla yksi tai useampia ja yhden kaapeloinnin perässä voi olla autopaikkoja vain muutamasta kappaleesta aina kymmeniin autoipaikkoihin.

Osana evlataa lämmityskaapeleista™ – konseptia tehdäänkin aina latauskartoitus, jonka perusteella teemme juuri teidän taloyhtiöllenne esitetyn taulukon kaltaiset tarkat laskelmat.

Latausjärjestelmän hallinnointi

Lämmityskaapeleihin toteutettavassa latausjärjestelmässä on hallinnoinnin kannalta kaikki samat ominaisuudet, kuin kokonaan uuden latausinfran rakentamiseen perustuvassa evlataa paikallisestiPLUS™ – järjestelmässäkin

  • MID-hyväksytyt energiankulutusmittarit
  • Paikallisesti toimiva kuormanohjaus
  • Voit lukea ja laskuttaa manuaalisesti jopa ilman internetyhteyttä
  • Garo Connect applikaatio, jolla käyttäjät voivat hallinoida latausta ja pääkäyttäjä voi hakea raportit kootusti netin yli.
  • Mahdollisuus ottaa latausoperaattori hoitamaan laskutusta.

Huom! Latausasemat ovat aitoja OCPP-latausasemia, mutta ilman kattavampaa latausinfraa tiedonsiirtokaapeleineen ei voida tuudittautua siihen ajatukseen, että järjestelmään voisi lisätä myöhemmin muiden valmistajien latausasemia helposti edes latausoperaattorin avulla, kuten evlataa paikallisestiPLUS™- latausinfrassa.

Latausjärjestelmän tulevaisuus

Isommassa osassa taloyhtiöitä lämmityskaapeloinnin rajat tulevat jossain kohtaa vastaan. Siksi olemme suunnitelleet järjestelmän siten, että se voidaan hyvin pienillä alkuinvestoinnin menetyksillä myöhemmin päivittää evlataa paikallisestiPLUS™ tai evlataa asunnoista™ – latausjärjestelmiksi. Muun muassa asennussovitteet sekä latausasemat käyvät niihin sellaisinaan. Turhaksi jäävä osuus tulee olemaan vain lämmityskaapeleista-latauskeskus ja siitäkin me hyvitämme 30 % hankintahinnasta, mikäli latausinfra päivitetään yllä mainittuihin seuraavan 5 vuoden kuluessa.

Tilaus ja asennus

Myyntipäällikkö Samu Peltonen
  • Täytä tarjouspyyntölomakkeemme
  • Myyntipäällikkömme on sinuun yhteydessä ja käy kanssasi tilanteenne läpi
  • Saatte alustavan hinta-arvion keskustelun ja autopaikkamäärän perusteella
  • Sovitaan latauskartoituksen toteuttamisesta
  • Teemme teille laskelman tehoista ja annamme sitovan tarjouksen
  • Hyväksytte tarjouksen ja sovimme aikataulusta.
  • Toteutus yleensä muutaman kuukauden kuluessa tilauksesta
  • Asennusaika kohteesta riippuen parista päivästä pariin työviikkoon.

Hinnoittelu

Edullisimmillaan evlataa lämmityskaapeleista™ latausvalmius on vain muutaman satasen per autopaikka, silloin kun se toteutetaan kerralla ainakin 10-20 autopaikalle, jolloin latauskeskuksen kustannus jää autopaikkaa kohden vähäiseksi.
 
Yleensä hintataso on 500-1000 € välillä per autopaikka, riippuen paikkojen määrästä, tarvittavista keskusmuutoksista latauskeskuksen liittämiseksi sekä siitä tarvitaanko autopaikoille myös lämmitysrasioita.
 
Latausasema Garo Entity Pro asennettuna projektin yhteydessä 1590 € / kappale.
 

Mitään kustannuksia ei tule, ennen kuin olet hyväksynyt selkeän ja tarkan tarjouksemme.

Pyydä tarjous tästä

    Lomakkeen täyttämisestä ei tule taloyhtiöllenne mitään kuluja. Saat keskustelun perusteella myyntipäälliköltämme alustavan hinta-arvion evlataa lämmityskaapeleista™- latausjärjestelmästä, jonka jälkeen päätät edetäänkö latauskartoitusvaiheeseen.

    Referenssejä

    Tutustu blogissamme evlataa lämmityskaapeleista™ kohteisiin:

    As. Oy Saarniportti