paikallisestiPLUS™
Latausjärjestelmä,
joka ei kahlitse taloyhtiötä
Taloyhtiön latausjärjestelmät sähköautoilevilta sähköalan asiantuntijoilta ilman kytkykauppaa tai sekavia alihankintaketjuja – aina suunnittelusta toteutukseen.
paikallisestiPLUS™
Latausjärjestelmä, joka ei kahlitse taloyhtiötä
Taloyhtiön latausjärjestelmät sähköautoilevilta sähköalan asiantuntijoilta ilman kytkykauppaa tai sekavia alihankintaketjuja – aina suunnittelusta toteutukseen.
Varmin tapa toteuttaa latauspisteet
Haluatko, että taloyhtiössäsi tehdään asiat kerralla kuntoon? evlataa paikallisestiPLUS™ on markkinoiden tulevaisuusvarmin tapa toteuttaa sähköautojen latauspisteet taloyhtiöön.
Olemme kehittäneet sen vuosien kokemuksella sellaiseksi, että investointisi ei ole riippuvainen mistään yksittäisestä toimijasta tai laitteesta. Ei edes meistä. Latausinfraan laittamanne rahat eivät tule siis missään olosuhteissa menemään hukkaan. evlataa paikallisestiPLUS™ on yhdistelmä kokeneiden sähköautoilevien sähköalan asiantuntijoiden valmiiksi suunnittelemia ratkaisuja sekä yksilöllistä räätälöintiä juuri teidän taloyhtiönne tilanteen ja tarpeet huomioon ottaen.
Vakiovarusteina lupaamme:
- Maksuttoman tarvekartoituksen, hankesuunnittelun ja toteutustarjouksen vähintään 10 autopaikan latausinfran rakentamiseksi
- Ikioman latausjärjestelmän ilman piilokuluja
- Suunnittelun ja asennuksen avaimet-käteen-periaatteella, yhdeltä toimijalta
- Yli 10 vuoden kokemuksen taloyhtiönne käyttöön
- Yksilöllisen suunnittelun
- Suoraviivaisen asennuksen ilman alihankkijoita
- Vaivattoman käyttöönoton
- 5 vuoden täyden takuun
- Itsenäisen järjestelmän joka ei ole riippuvainen pilvipalveluista

Millaiseen taloyhtiöön evlataa paikallisestiPLUS™ sähköautojen latausjärjestelmä sopii?
Evlataa paikallisestiPLUSTM sopii taloyhtiöille, joilla on 10 – 300 pysäköintipaikkaa, jotka ovat taloyhtiön hallinnassa tai erillisiä autopaikkaosakkeita.
Taloyhtiöön, jossa autopaikat ovat asunto-osakkeen hallinnassa suosittelemme evlataa asunnoistaTM – latausjärjestelmää.
Autopaikat voivat sijaita:
- Pysäköintihallissa
- Autokatoksessa
- Autotalleissa
- Taivasalla

Kokemus evlataa paikallisestiPLUS™ – Asunto Oy RM-Talo 59
”Teimme talonyhtiössämme tarvekartoituksen liittyen sähköautojen lataukseen vuoden 2023 lopulla. Tämän kartoituksen perusteella aloitettiin tarkempi selvitystyö erilaisista latausratkaisuista.
Pyysimme tarjouksen neljältä eri toimittajalta.
Tavoitteenamme oli, että rakennettaan latausratkaisu, joka kestää aikaa ja on laajennettavissa tulevaisuudessa.
Päädyimme valitsemaan Energiavahdin, koska tarjous ja suunnitelma latausratkaisun toteuttamiseksi oli selkeä ja kilpailukykyinen, mitään ei jäänyt ns. arvailujen varaan.
Energiavahdin ratkaisussa ei myöskään sitouduttu johonkin tiettyyn operaattoriin, joka nähtiin isona plussana.
Energiavahdin palvelu oli tarjouksen tekemisestä lähtien erittäin hyvää ja ammattitaitoista. Urakan aikana työmaa-alue oli selkeästi rajattu ja tästä johtuen häiriötä asukkaille tai autopaikan käyttäjille ei juurikaan päässyt syntymään.
Kokonaisuudessa olemme erittäin tyytyväisiä valintaamme ja projekti sujui suunnitelmien mukaan ilman ongelmia.”
-Jalmari Pentikäinen, hallituksen jäsen, Asunto Oy RM-Talo 59, 2024
Miten taloyhtiön sähköautojen latausinfran tulevaisuus huomioidaan nyt?
Latausinfra on hankinta, jonka tulisi pääosin kestää 30, jopa 50 vuotta. Eihän muitakaan sähköasennuksia uusita juurikaan tuota tiheämmin? Mikään yksittäinen sähköauton latausasema taloyhtiössä ei toki tule palvelemaan noin pitkää aikaa. Siksi evlataa paikallisestiPLUS™- suunnitellaan ja rakennetaan monipuolisemmin, kuin yhden tietyn latausaseman varaan:
Latausinfran mitoitus, joka ei kahlitse taloyhtiötä
Latausinfra sähkökeskuksineen ja kaapelointeineen voidaan rakentaa hyvin monella eri tavalla ja hintaerot aiheuttavat hämmennystä. Evlataa PaikallisestiPLUSTM– latausinfra mitoitetaan aina tähdäten siihen hetkeen, että kaikilla hankkeen piirissä olevilla autopaikoilla olisi sähköauto. Siihen voi mennä aikaa, etkä todennäköisesti halua alkaa reklamaatioprosessiin useamman vuoden kuluttua latausjärjestelmän hankinnasta?
Me laadimme teille aina selkeän taulukon, josta näet miten nopeasti autot latautuvat sen perusteella, montako autoa teillä on latauksessa yhtä aikaa. Esimerkiksi näin:
*Latausnopeus: montako kilometriä lisää matkaa tunnin latauksella
Esimerkin taulukossa on yhteisteholtaan 86,6 kW (3×125 A) tehoinen latausjärjestelmä.
Taloyhtiöstä (mm. sijainti ja asukkaiden tarpeet) riippuen se olisi sopiva 20 – 40 kotilatauspisteen kohteeseen. Siitä nähdään helposti, että mikäli 20 autoa olisivat latauksessa täsmälleen saman ajan, yön (10 h) aikana, niin aamulla matkaa olisi jokaiselle kertynyt yli 200 km. Kaikki eivät suinkaan joka yö tuota kapasiteettia tarvitse, eivätkä kaikki lataa edes jokaisena päivänä, joten toteutunut määrä tarvitsijoille on yleensä 2, jopa 3 kertainen.
Huolellisella latausinfran mitoituksella, tehonjaolla ilman pullonkauloja sekä kuormanhallinnalla varmistetaan, että taloyhtiön ei myöskään tarvitse turhaan investoida rahaa ylisuureen sähköliittymään. 60 % toteuttamissamme kohteissa on pärjätty hyvin nykyisellä sähköliittymän kapasiteetilla. 30 %:ssa on ostettu tai ostetaan tulevaisuudessa sähköverkkoyhtiöltä lisää liittymisoikeutta (kertakustannus). Vain 10 %:ssa on jouduttu uusimaan liittymiskaapeli tai/ja sähköpääkeskus. Asioidessanne meidän kanssamme, kaikki nämä seikat ovat tiedossanne jo latausjärjestelmän hankinnasta päätettäessä. Ette tule yllätetyksi.
Latausasemien tiedonsiirto, joka ei kahlitse taloyhtiötä
Olet ehkä jo kuullut tai varmasti tulet kuulemaan, että langaton tiedonsiirto latausasemissa on nykyaikaa ja tiedonsiirtokaapelit ovat vanhanaikaista rahankulua?
Tämän saman kuulivat nekin, jotka hankkivat vielä vuosina 2020 – 2021 yleisesti kaupattuja ”nykyaikaisia latausasemia”, joiden tiedonsiirto hoitui näppärästi latausaseman sisäisellä 3G-modeemilla. Nyt 3G verkkoa ajetaan alas. Linkkejä sammutellaan yksitellen ja kun viimeinen katve latausaseman päältä katoaa, niin pahimmillaan vain muutaman vuoden vanha latausasema lentää roskalavalle tai maat kaivetaan uudestaan auki tiedonsiirtokaapeleita varten. Tämä tulee jollain aikavälillä eteen myös ”Elinikäisen 4G-yhteyden sisältävillä” latausasemilla.
Myynnissä on myös latausasemia, jotka hoitavat tiedonsiirron keskenään langattomasti jollain laitevalmistajan valitsemalla keinolla. Siihen ei ole tarkoituskaan saada liitettyä muita latausasemia. Entä sitten, jos valmistajaa ei enää ole?
Tästä syystä evlataa paikallisestiPLUS™ sisältää aina kaapeloidun ethernet-lähiverkon.
Siihen voidaan liittää erilaisia latausasemia myös tulevaisuudessa. Siinä vaiheessa, jos vaikkapa 4G-verkko poistuisi käytöstä, niin koko latausjärjestelmäänne tarvitsee vaihtaa vain yksi, enintään muutaman satasen modeemi uudemman sukupolven tiedonsiirtoa varten.
evlataa paikallisestiPLUS™-latausjärjestelmän omistajana voit nauttia kaikista nykyaikaisen latausjärjestelmien eduista, mutta todeta silti samaan aikaan ”vanhassa vara parempi”, kun kyse on tiedonsiirrosta.


OCPP - Latausasemat, jotka eivät kahlitse taloyhtiötä
OCPP (Open Charge Point Protocol) on yhdenmukaistettu tiedonsiirtotapa, ”kieli”, latausaseman ja taustajärjestelmien, kuten latausoperaattorien välillä. Sen avulla voidaan esimerkiksi antaa latausasemalle kuormanhallinnan ”käskyjä” lataustehon rajoittamiseksi ja lukea latausasemasta energiatiedot käyttäjän automaattista laskutusta varten.
OCPP onkin paras keino varmistaa, että latausjärjestelmänne ei ole yhden toimijan taustajärjestelmän varassa. Voit halutessasi vaihtaa latausoperaattoria, mikäli nykyinen alkaa kiskoa palveluistaan mielestäsi liian kovaa hintaa tai palvelun laatu tökkii.
Varoitus!
Varo haksahtamasta ”OCPP cloud-to-cloud” tyyppisiin markkinointihämäyksiin. Niitä viljellään latausasemista, jotka eivät ole oikeasti OCPP-latausasemia, vaan OCPP-tiedonsiirtoprotokollan yhteyspiste on laitevalmistajan pilvessä. Latausoperaattori pääsee siis kyllä latausasemavalmistajan pilvipalveluun asti yleisellä kielellä ja voi tarjota kaikki samat palvelut, mutta vain niin kauan, kuin laitevalmistajan pilvipalvelu on olemassa. Laitevalmistajan pilvipalvelun ja latausaseman välillä tiedonsiirto on jotain aivan muuta kuin OCPP-protokollaa.
Evlataa paikallisestiPLUSTM– latausjärjestelmän yhteydessä toimitamme teille aina vain aitoja OCPP-latausasemia. Eli sellaisia, missä se OCPP-kontrolleri on ihan ehta piirilevy siellä latausaseman sisällä. Ei rajapinta laitevalmistajan pilvipalvelussa.
Tällä hetkellä yleisesti käytetty protokolla on OCPP 1.6. Latausasemissamme on kuitenkin myös valmius ottaa käyttöön OCPP 2-protokolla sekä ISO 15118 standardin mukainen laajennettu tiedonsiirto, mikä tulee olemaan avainasemassa ajoneuvon tunnistavan latauksen veloituksen sekä mahdollisen V2G (autosta verkkoon sähkön syöttämisen) kanssa, mikäli autoteollisuus joskus tulisi varustamaan autoja ajoneuvon sisäisellä V2G-laturilla.
evlataa paikallisestiPLUSTM yhteydessä asennettavat latausasemat ovat aina varustettu myös MID-hyväksytyillä kulutusmittareilla. Ne täyttävät mittalaitedirektiivin sekä mittauslaitelain vaatimukset laskutuskäyttöä varten.
Hallinnointi ja sähköauton latauksen laskutus taloyhtiössä
Evlataa paikallisestiPLUSTM ei kahlitse taloyhtiötä vain yhteen mahdolliseen käyttö- ja hallinnointitapaan. Voit valita, miten haluat latausjärjestelmääsi käyttää. Palkkaa mukaan latausoperaattori, joka huolehtii laskutuksesta. Ryhdy pääkäyttäjäksi ja hyödynnä monia latausasemien ominaisuuksia, kuten kulutustietojen raportointia. Tai laitetaan latausjärjestelmä kokonaan off-lineksi, jolloin edes internetyhteyttä ei tarvita perustoimintoihin.
Operoitu - Latausoperaattori ja sähköautojen latauksen automaattinen laskutus
Latausoperaattori tekee latausjärjestelmän käyttämisestä vaivatonta. Me järjestämme latausasemiinne operaattorin, kuin Manulle illallisen. Sinun tulee vain lukea käyttöehdot ja kuitata sopimus latausoperaattorin kanssa.
Latausoperaattorien hinnoittelu on nykyään sillä tasolla, että se päihittää jo manuaalisen työn lataussähkön veloittamiseksi useimmissa taloyhtiöissä. Keskimääräinen hinta on n. 5 € / kk / latauspiste. Hinnoittelu toki vaihtelee hieman hieman latausoperaattorista riippuen. Asiantuntijamme auttavat valinnassa.
Latausoperaattori mahdollistaa:
-Ladatun sähkön automaattisen laskutuksen. Latausoperaattori veloittaa lataajia ja tilittää rahat taloyhtiölle.
-Useimmilla latausoperaattoreilla veloitus onnistuu myös pörssisähkön hinnan mukaan.
-Latausasemien käyttölupa ja käyttäjän tunnistus operaattorin sovelluksen kautta. Osalla myös RF-ID-tagien avulla.
-Mahdollisuus lisätä keskenään eri merkkisiä latausasemia, kunhan ne ovat aitoja OCPP-latausasemia. Tämä ominaisuus voi kohteesta riippuen vaatia latausoperaattorin oman kuormanhallinnan mittauksen.
Mitä taloyhtiön edustajan pitää tehdä, jos käytätte Operoidusti?
-Päättää lataussähköstä perittävä hinta
-Lisätä käyttäjät, jotka voivat ladata latausasemistanne
Evlataa paikallisestiPLUS™- latausjärjestelmissä testatut ja hyväksi havaitut latausoperaattorit:
ONline - Latausasemien sisäiset toiminnot verkon yli ja laitevalmistajan lisäpalvelut
evlataa paikallisestiPLUS- latausjärjestelmä otetaan aina käyttöön paikallisesti toimivalla kuormanhallinnalla. Se toimii niin kauan, kuin järjestelmässä käytetään saman laitevalmistajan latausasemia. Jos niitä ei enää saisi, voidaan järjestelmään liittää latausoperaattorin avulla myös muiden valmistajien OCPP-latausasemia.
Latausjärjestelmän rakentamisen yhteydessä asennettavat latausasemat mahdollistavat lisäksi:
-Kulutustietoraportin hakemisen latausasemilta
-Käyttäjien hallinnan
-RF-ID-tagien konfiguroinnin latausasemiin ”latauslupaa” varten
Vinkki! Konfiguroi eri tagit työsuhdeautoa ja omaa autoa varten, niin niiden kulutukset tulevat kulutusraportille eriteltyinä, vaikka molempia ladattaisiin samasta latausasemasta
-Type-2 kaapelin lukitsemisen latausasemaan
-Latauksen etähallinnan
Yllä mainittujen toimintojen äly on latausasemissa sisäänrakennettuna. Sen lisäksi voit hyödyntää laitevalmistajan (ainakin toistaiseksi) maksuttomia lisäpalveluita, jotka edellyttävät laitevalmistajan pilveä. Tällainen on esimerkiksi latauksen ohjaus pörssisähkön hinnan mukaan (PAC). Huomaathan, että lataamisen veloittamiseen tarvitset kuitenkin ainakin toistaiseksi latausoperaattoria.
Mitä taloyhtiön edustajan pitää tehdä, jos käytätte ONline?
-Päättää lataussähköstä perittävä hinta
-Lisätä käyttäjät, jotka voivat ladata latausasemistanne
-Nimetä järjestelmän pääkäyttäjä (voi olla useampia)
-Hakea järjestelmästä kulutusraportit
-Järjestää käyttäjien laskutus kulutusraporttien perusteella.
OFFline – yksinkertainen käyttö, jopa ilman internettiä
Kaapeli kiinni latausasemaan ja virtaa autoon. Kuormanhallinta toimii ja lukemat MID-hyväksytyissä kulutusmittareissa rullaavat. Vaikka koko internettiä ei olisi olemassakaan.
Jotkut asiakkaamme ovat kaikista hienouksista huolimatta valinneet tämän hallinnointitavan. Onhan se käyttäjälle kaikkein yksinkertaisin ja toimintavarmuus on DDR:ssä valmistetun kodinkoneen tai muuan Kalifornialaisen paloaseman katossa palavan hehkulampun luokkaa. Nykyaikaisesta turvallisuustasosta tippaakaan tinkimättä.
OFFline-vaihtoehdossa voidaan asennuksen yhteydessä ohjelmoida käyttäjille RF-ID-tagit luvattoman käytön estämiseksi.
Mitä taloyhtiön edustajan pitää tehdä, jos käytätte OFFline?
-Päättää lataussähköstä perittävä hinta
-Lukea latausasemien mittareista kulutuslukemat halutuin aikavälein
-Järjestää käyttäjien laskutus mittarin lukemien perusteella.
Miten valita taloyhtiölle sopiva käyttö- ja hallinnointitapa?
Asiantuntijamme esittelevät mielellään lisää eri käyttötapoja ja auttavat kartoittamaan kanssasi juuri teidän taloyhtiöllenne parasta tapaa.
Eikä hätää. Asiakkaanamme taloyhtiöllänne on täysi oikeus muuttaa mieltänne.
Me autamme 5 vuoden takuuajan kuluessa teitä kerran täysin veloituksetta muuttamaan toimintaa.
-Vaihto käyttöprofiilista toiseen: Operoitu, ONNline, OFFline
-Sisältäen latausoperaattorin käyttöönoton tai vaihdon.
Huom: Latausoperaattori saattaa veloittaa erikseen oman aloitusmaksunsa
Huomioithan, että latausjärjestelmänne käyttötavan muutos ei ole millään tavalla sidottu edes meihin. Kuka tahansa riittävän tietoteknisen osaamisen ja järjestelmäosaamisen omaava voi tehdä sen.

Kokemus evlataa paikallisestiPLUS™ – As Oy Espoon Suvilahti
Taloyhtiössämme toteutettiin sähköautojen latausinfraremontti toukokuussa 2023. Taloyhtiö teki urakasta laajat selvitykset sekä kilpailutukset, jonka perusteella valitsimme toimittajaksi Energiavahti Oy:n.
Perustelut yhtiön valinnalle oli selkeät; hyvä maine markkinoilla, asiantunteva ja asiakaspalveluhenkinen organisaatio, yhtiön edustamat laitteistot ovat laadukkaita ja tunnettuja brändejä, toimittaja pystyi tekemään projektin alusta loppuun itse ainoana alihankkijanaan asfalttiliike ja tarvittavat maisemoinnit hoidettiin projektin loputtua. Saimme heiltä ”avaimet käteen” kokonaisuuden, jonka kustannusarvio piti täysin paikkaansa. Mitään negatiivisia yllätyksiä ei tullut vaan kaikki tapahtui projektisuunnitelman mukaisesti.
Projektin loputtua toimittaja on myös auttanut taloyhtiötä erilaisissa käyttäjäongelmissa ja ohjeistanut osakkaita laitteiden käytössä.
Olemme olleet todella tyytyväisiä kokonaisuuteen, jonka hankimme ja voimme suositella tätä toimittajaa myös muille taloyhtiöille.
-Miika Keränen, hallituksen jäsen As Oy Espoon Suvilahti, 2024
Huom! Kommentti on annettu, kun latausjärjestelmää on käytetty jo yli vuosi
Evlataa paikallisestiPLUSTM - latauspisteiden hinta taloyhtiölle
- 1. Varsinainen latausasema, joita voidaan projektin yhteydessä hankkia vain osalle tai kaikille pysäköintipaikoille, joille valmius rakennetaan.
- 2. Latausinfran rakentaminen eli ns. latausvalmiuden toteuttaminen, jonka osia ovat mm. latauskeskus, kaapelit tai virtakiskot, asennustyöt sekä mahdolliset maanrakennustyöt.
- 3. Latausinfran muut kustannukset, kuten mahdolliset maksut kolmansille osapuolille, kuten liittymänkorotusmaksu sähköverkkoyhtiölle
Latausaseman hinta
Latausjärjestelmämme toimivat kriittisiltä osin (mm. lataaminen ja kuormanhallinta) aina paikallisesti, ilman laitevalmistajan tai kolmannen osapuolen pilvipalveluita. Siksi meiltä ei saa kirveelläkään uhattuna markkinoiden halvimpia ”pilviorja”-laitteita, vaan aitoja OCPP-latausasemia, joissa äly on todella latausasemasi sisällä. Näin latausasemanne eivät jää riippuvaisiksi jonkin toisella puolella maailmaa pesäänsä pitävän, raskaasti velkaantuneen yrityksen pilvipalveluista.
Hinnoittelumme ei ole koskaan ollut mikään salaisuus, joten tässä hinta tällä hetkellä eniten evlataa paikallisestiPLUSTM – latausjärjestelmän yhteydessä myytävästä latausasemasta:
Latausaseman hinta Garo Entity Pro, aito OCPP-asema latausinfran rakentamisen yhteydessä:
MID-mittarilla 1590 € sis alv 25,5 %.
Hinta sisältää itse latausaseman, asennuksen rakentamaamme latausvalmiuteen ko. projektin yhteydessä, konfiguroinnin järjestelmään/kuormanhallintaan sekä käyttöönottotarkastusmittaukset.
Latausinfran / latausvalmiuden hinta
Taloyhtiöt ovat keskenään niin erilaisia, että tähän on vaikea antaa kovin tarkkaa lukua. Pysäköintiruutujen sijoittuminen toisiinsa sekä sähköpääkeskukseen nähden vaikuttavat paljon. Jossain kohteessa keskimääräinen kaapelointipituus tai tarvittavien kaivuutöiden määrä voi olla tuplat toiseen nähden, vaikka pysäköintipaikkojen määrä olisi molemmissa sama. Tässä kuitenkin hintoja toteutuneista kohteistamme:
Hinnat edustavat aika hyvin keskimääräisiä toteuttamiamme kohteita vuosilta 2023 – 2024. Toki vastaan on tullut pysäköintihalleja, joissa kustannukset ovat jääneet alle tuhanteen euroon autopaikalta. Toisesta ääripäästä taas löytyy hyvin haastavia kaivettavia kohteita, joissa hinta on kohonnut jopa kolminkertaiseksi taulukossa esitettyjen keskimääräisten kohteiden hinnoista.
Jos hinnat tuntuvat ylitsepääsemättömiltä, niin ole tarkkana halvemman latausjärjestelmän suhteen. Se voi hyvinkin käydä vuosien saatossa kalliimmaksi. Hyvä keino onkin lähteä tekemään latausjärjestelmää osissa, jos kyseessä on taloyhtiön hallinnoimat autopaikat. Latausinfra voidaan rakentaa aluksi vaikkapa 20 autopaikalle 60 autopaikan pysäköintialueella. Huolehdimme kyllä suunnittelun yhteydessä siitä, miten sitä voidaan laajentaa tulevaisuudessa ilman, että aiemmin tehtyä joudutaan purkamaan.
Toinen vaihtoehto on aloittaa hyödyntämällä pysäköintialueen nykyisiä lämmityskaapeleita, jos mahdollista. Sitä varten olemme kehittäneet evlataa lämmityskaapeleistaTM -konseptin, joka voidaan myöhemmin isoilta osin hyödyntää evlataa paikallisestiPLUSTM– järjestelmän toteuttamisessa.
Latausinfran muut kustannukset
Hankkiessasi taloyhtiönne latausinfran meiltä, taloyhtiösi ei ole pakko hassata rahaa erilliseen suunnitteluun tai konsultointiin. Teemme teille selkeän hankesuunnitelman osana tarjousta ja tarvittavat sähköpiirustukset sekä kaaviot sisältyvät aina latausinfran hintaan. Latausinfran hinta sisältää myös sähköturvallisuuslain edellyttämän sähkölaitteiston varmennustarkastuksen valtuutetun(TUKES) tarkastajan toimesta.
Joskus riittävän latausjärjestelmän rakentaminen saattaa edellyttää sähköliittymän korottamista. Sinä tapauksessa edessä on kaksi vaihtoehtoa.
- Liittymiskaapelin (kaapeli, jolla taloyhtiön sähköpääkeskus yhdistyy sähköverkkoyhtiön verkkoon) sekä taloyhtiön sähköpääkeskuksen uusiminen sekä sähköliittymän korottaminen.
- Pelkkä sähköliittymän korottaminen
- Liittymiskaapelin (kaapeli, jolla taloyhtiön sähköpääkeskus yhdistyy sähköverkkoyhtiön verkkoon) sekä taloyhtiön sähköpääkeskuksen uusiminen sekä sähköliittymän korottaminen.
Hyvin usein taloyhtiön 3×160 A sähköliittymä voidaan korottaa kokoon 3×200 A tai taloyhtiön 3×320 A liittymä kokoon 3×400 A siten, että taloyhtiö ostaa vain kertamaksulla lisää liittymisoikeutta sähköverkkoyhtiöltä ja me vaihdamme pääkeskukseen suuremmat päävarokkeet. Esimerkiksi Caruna Espoo Oy:n alueella 3×160 A sähköliittymän korottaminen 3×200 A kokoon kustantaa 2449,27 €. Me kerromme aina, onko sähköliittymää tarvetta korottaa ja miten paljon sekä paljonko se teille maksaa.
Älä siis tuskaile sähköliittymäänne huhupuheiden varassa. Tarkastamme asian helposti.
Joskus tulee toki eteen kohteita, joissa pääkeskuksen sekä liittymiskaapelin kapasiteetti on kerta kaikkiaan täynnä. Mitoitus on saattanut alkujaankin olla mallia ”säästö”, tai sitten kuormitusta on jo kasvatettu alkuperäisestä jollain muulla sähkökuormalla.
Vastaan saattaa tulla myös nykyisen liittymiskaapelin ja pääkeskuksen ikä ja kunto, vaikka kapasiteettia olisikin vapaana. Yleensä tuolloin puhutaan kuitenkin jo selvästi yli 50 vuotta vanhoista sähkölaitteistoista. Tällaisessa tapauksessa annamme teille selkeän tarjouksen latausjärjestelmän rakentamisesta sisältäen myös liittymiskaapelin ja/tai pääkeskuksen uusimisen. Ellei sitten osoittaudu fiksummaksi vaihtoehdoksi hankkia erillistä sähköliittymää suoraan pysäköintipaikalle vain latausjärjestelmää varten.
Latausaseman hinta
Latausjärjestelmämme toimivat kriittisiltä osin (mm. lataaminen ja kuormanhallinta) aina paikallisesti, ilman laitevalmistajan tai kolmannen osapuolen pilvipalveluita. Siksi meiltä ei saa kirveelläkään uhattuna markkinoiden halvimpia ”pilviorja”-laitteita, vaan aitoja OCPP-latausasemia, joissa äly on todella latausasemasi sisällä. Näin latausasemanne eivät jää riippuvaisiksi jonkin toisella puolella maailmaa pesäänsä pitävän, raskaasti velkaantuneen yrityksen pilvipalveluista.
Hinnoittelumme ei ole koskaan ollut mikään salaisuus, joten tässä hinta tällä hetkellä eniten evlataa paikallisestiPLUSTM – latausjärjestelmän yhteydessä myytävästä latausasemasta:
Latausaseman hinta Garo Entity Pro, aito OCPP-asema latausinfran rakentamisen yhteydessä:
MID-mittarilla 1590 € sis alv 25,5 %.
Hinta sisältää itse latausaseman, asennuksen rakentamaamme latausvalmiuteen ko. projektin yhteydessä, konfiguroinnin järjestelmään/kuormanhallintaan sekä käyttöönottotarkastusmittaukset.
Latausinfran / latausvalmiuden hinta
Taloyhtiöt ovat keskenään niin erilaisia, että tähän on vaikea antaa kovin tarkkaa lukua. Pysäköintiruutujen sijoittuminen toisiinsa sekä sähköpääkeskukseen nähden vaikuttavat paljon. Jossain kohteessa keskimääräinen kaapelointipituus tai tarvittavien kaivuutöiden määrä voi olla tuplat toiseen nähden, vaikka pysäköintipaikkojen määrä olisi molemmissa sama. Tässä kuitenkin hintoja toteutuneista kohteistamme:
Hinnat edustavat aika hyvin keskimääräisiä toteuttamiamme kohteita vuosilta 2023 – 2024. Toki vastaan on tullut pysäköintihalleja, joissa kustannukset ovat jääneet alle tuhanteen euroon autopaikalta. Toisesta ääripäästä taas löytyy hyvin haastavia kaivettavia kohteita, joissa hinta on kohonnut jopa kolminkertaiseksi taulukossa esitettyjen keskimääräisten kohteiden hinnoista.
Jos hinnat tuntuvat ylitsepääsemättömiltä, niin ole tarkkana halvemman latausjärjestelmän suhteen. Se voi hyvinkin käydä vuosien saatossa kalliimmaksi. Hyvä keino onkin lähteä tekemään latausjärjestelmää osissa, jos kyseessä on taloyhtiön hallinnoimat autopaikat. Latausinfra voidaan rakentaa aluksi vaikkapa 20 autopaikalle 60 autopaikan pysäköintialueella. Huolehdimme kyllä suunnittelun yhteydessä siitä, miten sitä voidaan laajentaa tulevaisuudessa ilman, että aiemmin tehtyä joudutaan purkamaan.
Toinen vaihtoehto on aloittaa hyödyntämällä pysäköintialueen nykyisiä lämmityskaapeleita, jos mahdollista. Sitä varten olemme kehittäneet evlataa lämmityskaapeleistaTM -konseptin, joka voidaan myöhemmin isoilta osin hyödyntää evlataa paikallisestiPLUSTM– järjestelmän toteuttamisessa.
Latausinfran muut kustannukset
Hankkiessasi taloyhtiönne latausinfran meiltä, taloyhtiösi ei ole pakko hassata rahaa erilliseen suunnitteluun tai konsultointiin. Teemme teille selkeän hankesuunnitelman osana tarjousta ja tarvittavat sähköpiirustukset sekä kaaviot sisältyvät aina latausinfran hintaan. Latausinfran hinta sisältää myös sähköturvallisuuslain edellyttämän sähkölaitteiston varmennustarkastuksen valtuutetun(TUKES) tarkastajan toimesta.
Joskus riittävän latausjärjestelmän rakentaminen saattaa edellyttää sähköliittymän korottamista. Sinä tapauksessa edessä on kaksi vaihtoehtoa.
- Liittymiskaapelin (kaapeli, jolla taloyhtiön sähköpääkeskus yhdistyy sähköverkkoyhtiön verkkoon) sekä taloyhtiön sähköpääkeskuksen uusiminen sekä sähköliittymän korottaminen.
- Pelkkä sähköliittymän korottaminen
Hyvin usein taloyhtiön 3×160 A sähköliittymä voidaan korottaa kokoon 3×200 A tai taloyhtiön 3×320 A liittymä kokoon 3×400 A siten, että taloyhtiö ostaa vain kertamaksulla lisää liittymisoikeutta sähköverkkoyhtiöltä ja me vaihdamme pääkeskukseen suuremmat päävarokkeet. Esimerkiksi Caruna Espoo Oy:n alueella 3×160 A sähköliittymän korottaminen 3×200 A kokoon kustantaa 2449,27 €. Me kerromme aina, onko sähköliittymää tarvetta korottaa ja miten paljon sekä paljonko se teille maksaa.
Älä siis tuskaile sähköliittymäänne huhupuheiden varassa. Tarkastamme asian helposti.
Joskus tulee toki eteen kohteita, joissa pääkeskuksen sekä liittymiskaapelin kapasiteetti on kerta kaikkiaan täynnä. Mitoitus on saattanut alkujaankin olla mallia ”säästö”, tai sitten kuormitusta on jo kasvatettu alkuperäisestä jollain muulla sähkökuormalla.
Vastaan saattaa tulla myös nykyisen liittymiskaapelin ja pääkeskuksen ikä ja kunto, vaikka kapasiteettia olisikin vapaana. Yleensä tuolloin puhutaan kuitenkin jo selvästi yli 50 vuotta vanhoista sähkölaitteistoista. Tällaisessa tapauksessa annamme teille selkeän tarjouksen latausjärjestelmän rakentamisesta sisältäen myös liittymiskaapelin ja/tai pääkeskuksen uusimisen. Ellei sitten osoittaudu fiksummaksi vaihtoehdoksi hankkia erillistä sähköliittymää suoraan pysäköintipaikalle vain latausjärjestelmää varten.
Maksuton tarjouskatselmus, joka ei kahlitse taloyhtiötä
Jotkut taloyhtiöt laittavat herkästi paljon rahaa erilaisiin selvittelyihin, joiden myötä taloyhtiöiden latausasioiden kuntoon laittaminen alkaa tuntua vain kaukaisemmalta haaveelta. Pahimmassa tapauksessa selvitystä saapuu suorittamaan konsultti, joka ei ole koskaan itse edes ajanut sähköautoa. Sen myötä ei ole ihme, että jokainen käytetty euro muuttaa asioita vain epäselvemmiksi.
Jos sinä kuitenkin tähtäät siihen tilanteeseen, jossa taloyhtiössänne päästään todella kytkemään autot lataukseen ja että niitä voidaan kytkeä lataukseen vuosikausia ilman, että eteen pomppaa kalliita ongelmia, niin aloita pyytämällä meiltä tarjous. Se ei kahlitse taloyhtiötä mihinkään.
Mitä tarjouksen pyytämisen jälkeen tapahtuu:
Tarjouspyyntönne saavuttua meille, sähköautoileva myyntipäällikkömme on sinuun yhteydessä tarkemmista yksityiskohdista keskustellen tilanteestanne ja tarpeistanne latausasioiden suhteen. Sen jälkeen hän valitsee sähköautoilevista sähköalan asiantuntijoistamme teille sopivimman ja sopii kanssanne katselmuksen paikan päälle.
Katselmuksella tarkastetaan mm:
- Sähköpääkeskuksen kunto ja mitoitus
- Latausjärjestelmän liittämispiste- ja menetelmä taloyhtiön sähköjärjestelmään
- Latauspisteiden sijoittelu
- Latauskeskuksen sijoittelu (mikäli tarvitaan)
- Kaapelointireittien määrittely
- Johtoteiden määrittely
Ennen katselmusta tarkistamme tietenkin myös taloyhtiönne sähköliittymän koon, huipputehon yms. pohjatiedot sähköverkkoyhtiöltä.
Kattavan tarvekeskustelun, huolellisen kohdekatselmuksen sekä verkkoyhtiön pohjatietojen perusteella asiantuntijamme laatii juuri teidän taloyhtiöllenne räätälöidyn evlataa paikallisestiPLUSTM– hankesuunnitelman, jonka myyntipäällikkömme esittelee sinulle tarjouksen ohessa.
Sen jälkeen olet valmis viemään hanketta eteenpäin taloyhtiössäsi. Halutessasi olemme tukena myös koko hallituksenne kattavassa palaverissa tai tulemme tueksesi, vaikka yhtiökokoukseenne asti.

Kokemus evlataa paikallisestiPLUS™ – Asunto Oy Espoon Daaliarinne
”Alunperäisestä kartoituksestamme poiketen löysimme Antti Helénin (Energiavahti Oy) kartoituskäynnillä todella järkeviä muutoksia suunnitelmaan, joita muut eivät aikaisemmin olleet huomanneet, kuten sähkökeskusten sijoittelu säältä ja katseilta piiloon sekä kahden sähköliittymämme yhdistäminen laajennusvaraa jättäen. Muutamien tarjouspyyntöön vastanneiden urakoitsijoiden joukosta EVlataa tarjous erottui selkeästi asiantuntemukseltaan ja selkeydeltään. Löytyi heti yhteinen sävel siitä, että nyt tehdään hyvä eikä mennä siitä missä aita on matalin.”
-Joni Kähkönen hpj, Asunto Oy Espoon Daaliarinne, 2023
Tilaa nyt maksuton tarjouskatselmus
Jäikö jokin asia askarruttamaan?
Minä olen täällä töissä teitä varten.
Laita minulle viestiä samu.peltonen@evoy.fi
tai soita p. 0400413394 myös WhatsApp

Samu Peltonen
Energiavahti Oy
Pyydä tarjous tästä
"*" näyttää pakolliset kentät
Jäikö jokin asia askarruttamaan?
Minä olen täällä töissä teitä varten.
Laita minulle viestiä samu.peltonen@evoy.fi
tai soita p. 0400413394 myös WhatsApp

Samu Peltonen
Energiavahti Oy
Rakentamamme latausjärjestelmät kartalla
Kartalle on poimittu rakentamamme latausinfrat, joissa autopaikkakohtainen latausvalmius on 11 kW tai enemmän.
Kartalla näkyvät vuoden 2024 loppuun mennessä toteuttamamme latausjärjestelmät.

Miksi Energiavahti Oy?
Olemme vuonna 2013 perustettu sähköalan ammattilaisten (4 osakasta) omistuksessa oleva sähköalan yritys. Olemme aloittaneet sähköautojen latauslaitteiden asentamisen 2016 ja latausjärjestelmiä olemme toteuttaneet vuodesta 2018.
Suunnittelemme ja toteutamme latausjärjestelmät kokonaan omalla, palkatulla henkilöstöllä. Varsinaisen sähkösuunnittelun ja sähköasennusten lisäksi teemme itse myös projekteissamme tarvittavat kaivuu,- timanttiporaus- sekä palokatkotyöt.
Ostamalla latausjärjestelmänne meiltä, ostat sen sähköautoilevilta sähköalan asiantuntijoilta ja se toteutetaan teille suunnittelusta toteutukseen ilman kytkykauppaa tai sekavia alihankintaketjuja.