Garo Entity lataa Hyunddaita
ev lataa

Sähköauton latausaika – Mitkä siihen vaikuttavat?

Sähköauton latausaika voi olla ratkaiseva tekijä harkittaessa vaihtoa akkukäyttöiseen menopeliin. Latausaika ei nimittäin ole mikään vakio, vaan siihen vaikuttavat niin latauslaitteen teho, akun koko ja jopa sääolosuhteet.

Tässä artikkelissa käymme läpi huomioitavia seikkoja, jotka vaikuttavat sähköauton akun latausaikaan. Kun tiedät perusasiat, et jää tyhjällä akulla tien varteen.

Latauslaitteen teho on suurin vaikuttava tekijä

Kotona käytettävät latauslaitteet tarjoavat yleensä tehoa 3,7–22 kW välillä. Julkisilla pikalatausasemilla tehot voivat nousta jopa 350 kW:iin.

Kotilautauksessa 11kW latausasema on varsin riittävä arjen tarpeisiin – Sillä lataa akun täyteen yön yli tai vaikka työpäivän aikana. 22kW latausasema on jo tuplasti nopeasti, mahdollistaen täydellä akulla liikkeellelähdön vain muutamassa tunnissa.

Teoriassa:

Taulukoissa sovelletaan yleisimpiä kotilatauksessa käytettäviä kilowattimääriä. EV Lataan kiinteissä latausasemissa standardi on joko 11 ja 22 kW.

Latausteho Kilometriä matkaa per tunti latauksessa
1,8 kW9 km
3,6 kW18 km
4,2 kW21 km
5,5 kW28 km
7 kW35 km
11 kW55 km
22 kW110 km

Alapuolisessa taulukossa sovelletaan 60 kWh akkua, joka vastaa uusien sähköautojen keskiarvoa.

Latausteho (kW)Latausaika tyhjästä täyteen 
1.8Yli 33 tuntia
3.6Noin 16 ja puoli tuntia
4.2Noin 14 tuntia
5.5Hieman 11 tuntia
7Noin 8 ja puoli tuntia
11Noin 5 ja puoli tuntia
22Noin 2 tuntia ja 45 minuuttia

Tarkan latausnopeuden voit selvittää näppärällä laskurillamme!

Akun kapasiteetti

Akun kapasiteetti vaikuttaa merkittävästi latausaikaan: Luonnollisesti suuremman akun lataaminen ottaa enemmän aikaa.

Akun kapasiteetti on kuitenkin kompromissi latausajan ja ajomatkan välillä. Suurempi akku antaa enemmän ajokilometrejä yhdellä latauksella, mikä on eduksi erityisesti pitkien matkojen ajossa tai alueilla, joissa latausasemia on harvemmassa.

Useimmat kotilatausasemat ovat riittävän tehokkaita lataamaan suuremmatkin akut yön yli, jolloin ne ovat valmiina aamulla.

Myös kaapeli vaikuttaa latausnopeuteen – Halpa kaapeli ei päästä läpi suuria sähkömääriä

Kaapelin on oltava mitoitettu sen tehon mukaan, jota latausasema ja auton sisäinen laturi pystyvät käsittelemään. Kaapelissa on vastus, jonka auto tunnistaa ja rajoittaa latausnopeutta sen mukaisestii.

Ota huomioon, että auton mukana tullut kaapeli ei ole aina tehokkaimmasta päästä

Tämä tarkoittaa, että vaikka latausasema pystyisi tarjoamaan enemmän tehoa, kaapelin kapasiteetti voi jäädä pullonkaulaksi. Tästä syystä on hyvä varmistaa, että käytössä oleva kaapeli on yhteensopiva latausaseman ja auton tarjoaman tehon kanssa.

Jos lataat autoasi usein suuremmalla teholla, investointi laadukkaaseen ja tehokkaaseen kaapeliin kannattaa. Näin lataus on nopeampaa ja turvallisempaa, eikä kaapelin ylikuumeneminen hidasta latausprosessia tai aiheuta tulipaloriskiä.

Kaapelin kapasiteetti ei ole ongelma, jos tilaat latausasemasi meiltä. Meillä on saatavilla latausasemia kiinteällä kaapelilla, joiden kapasiteetti ei lopu kesken.

Auton sisäinen laturi voi rajoittaa latausnopeutta

Latauslaitteen tehosta riippumatta sähköauton latausnopeuden määrittää lopulta auton sisäinen laturi. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka käytössäsi olisi erittäin tehokas latausasema, latausnopeus pysyy sisäisen laturin asettamissa rajoissa.

Eli käytännössä: jos latausasema tarjoaa 22 kW tehoa, mutta auton sisäisen laturin kapasiteetti on 11 kW, lataus jää puoleen tehoon latauspisteen potentiaalisesta tehosta.

Eri automerkeillä ja -malleilla on erilaiset sisäiset laturit ja tehorajoitukset, joten tämä kannattaa tarkistaa jo autoa valittaessa.

Jos tarkoituksena on käyttää nopeampaa latauslaitetta, on tärkeää varmistaa, että auto pystyy käsittelemään laitteen tarjoaman täyden tehon.

Huomioi:

Vaihtovirtalataus (Normaali kotilataus): Lataus tapahtuu auton sisäisen laturin kautta.

Tasavirtalataus (Pikalataus): Virta syötetään suoraan auton akkuun, jolloin auton sisäinen laturi ei rajoita latausnopeutta.

Sääolosuhteet voivat vaikuttaa latausaikaan

Sääolosuhteet, erityisesti ulkolämpötila, voivat vaikuttaa sähköauton latausaikaan.

Kylmällä säällä akun kemialliset reaktiot hidastuvat, mikä tarkoittaa, että lataus alkaa hitaammin tai latausnopeus jää alhaisemmaksi. Pakkasella ladatessa osa sähköstä voi kulua auton lämmitykseen, mikä luonnollisesti hidastaa latausnopeutta.

Pienellä teholla (esim 1,8 kW) latauksella kuluu suhteessa enemmän sähkön akun lämmitykseen, jolloin latausmäärä voi jäädä hyvinkin pieneksi pakkaslukeman valuessa –20 paremmalle puolelle.

Vastaavasti hellekelit voivat kuumentaa akkua, mikä voi aiheuttaa latausnopeuden hidastumisen akun suojatoimintojen vuoksi.

Miksi ensimmäiset ja viimeiset 20% latautuu hitaammin?

Useimmat sähköautot latautuvat nopeimmin, kun akun varaustaso on noin 20–80 % välillä. Kun akku on lähes tyhjä tai lähes täynnä, lataus hidastuu automaattisesti.

Latauksen hidastuminen akkujen täyttyessä johtuu akun suojausmekanismista. Kun varaustaso lähestyy 100 %, akku hidastaa latausta, jottei akku ylilataudu. Sama pätee myös toiseen suuntaan – järjestelmä aloittaa latauksen maltillisesti suojatakseen akkua.

Kuitenkin, jos päivittäiset ajot ovat maltillisia, ei ole maailmanloppu vaikket ehtisikään lataamaan akkua täyteen joka kerta. Yhdellä latauksella ajaa helposti useamman päivän työmatkat ja satunnaiset kauppareissut.

Yhteenveto ja vinkit latausajan optimointiin

Sähköauton latausaikaan vaikuttavat monet tekijät, joiden niiden tunteminen auttaa maksimoimaan latauksen tehokkuuden sekä mukauttamaan latausprosessin omiin tarpeisiin. 

Latauslaitteen teho ja auton sisäinen laturi määrittävät yhdessä peruslatausnopeuden, mutta akun kapasiteetti, varaustaso ja sääolosuhteet vaikuttavat siihen, kuinka kauan lataaminen lopulta kestää.

Lisäksi oikein mitoitettu latauskaapeli on olennainen turvallisen ja nopean latauksen varmistamiseksi.

Kiinnostuitko nopeammasta ja tehokkaammasta latauksesta kotona? Energiavahdilta löydät laadukkaat, tehokkaat latauslaitteet, jotka takaavat turvallisen ja nopean latauskokemuksen kotioloissa.

Tutustu valikoimaamme ja löydä ratkaisu, joka sopii parhaiten sinun ja autosi tarpeisiin!

Joko luit edelliset artikkelimme?

Paljonko sähköauton lataus maksaa? Suuri hintavertailu
Sähköauton lataus aurinkosähköllä – Miksi ja miten?
Sähköauton lataus työpaikalla – Opas työntekijälle ja yrittäjälle
Sähköauton lataus taloyhtiössä: Laskutus

YouTube video
Kirjoittaja: