Sähköauton latausasema kotiin
Oma sähköauton latauspiste on nopea ja turvallinen
Kiinteät sähköauton latausasemat omien sähköasentajiemme asentamina ilman alihankkijasekoiluja.
Sähköauton latausasema kotiin
Oma sähköauton latauspiste on nopea ja turvallinen
Kiinteät sähköauton latausasemat omien sähköasentajiemme asentamina ilman alihankkijasekoiluja.
Omakotitalot
Verkkokauppamme auttaa sinua varmasti ja mikä parasta, asennusajan pääset itse valitsemaan kalenterista, johon löytyy linkki sinulle lähetettävästä tilausvahvistuksesta!
Huom! Toistaiseksi toimimme vain Uusimaan alueella.
Sähköauton lataus on vaivatonta ja turvallista, kun kotiin on hankkittu siihen tarkoitettu, määräysten mukaisesti asennettu sähköauton latausasema.
Mikäli et osaa valita oikeaa tuotetta verkkokaupasta, voit lähettää meille linkin videoon (esim. google drive), jossa näkyy sähkökeskuksesi, ajateltu latausaseman sijoituspaikka sekä reitti keskukselta parkkipaikalle.
Voit myös tilata sähköasentajan ennakkokäynnin (maksullinen), jossa tarkastetaan millainen ratkaisu olisi sinulle sopivin.
Tarkastele vapaita asennusaikoja tästä.
Etsitkö ratkaisua sähköauton lataukseen taloyhtiössä?
- Latauspiste taloyhtiön parkkipaikalle omalla kustannuksella?
- Tilaa sopiva latausratkaisu verkkokaupastamme
- Tai lataa muutostyölomake ja lähetä se taloyhtiöösi käsiteltäväksi
Lupaamme
- Helppo tilaus suoraan verkkokaupastamme
- Turvallinen ja joustava maksu SVEA:n kautta
- Asennusajankohdan valinta varauskalenteristamme (ostoksen jälkeen)
- Tutkitut ja testatut latauspisteet
- Nopea asennus vain päivässä
- Asennamme latausasemalle tarvittavat suojalaitteet sekä syöttökaapelin sähkökeskukseltasi asti, joten latausratkaisuusi ei jää vanhoja, heikkoja lenkkejä.
Miksi latausasema on pistorasiaa parempi latauspiste?
- Voit unohtaa jonottelun kalliille yleisille latauspisteille
- Sähköautosi on aina valmiina matkaan
- Jätä vakuutusyhtiön painajaiset ja muut vaaralliset viritelmät historiaan
- Täysi akku vain muutamassa tunnissa
- Latauspiste nostaa kotisi arvoa
Moninkertainen latausteho
Monen sähköauton mukana toimitetaan latauskaapeli, jonka voi kytkeä aivan tavalliseen kotitalouspistorasiaan. Se onkin useimmille ensimmäinen tapa ladata sähköautoaan.
Suurin osa näistä latauskaapeleista on rajoitettu 8 ampeerin virralle, joka tarkoittaa 1,8 kW lataustehoa eli parhaimmillaan n. 100km latausta 10-12 tunnin aikana. Töihin lähtiessä onkin nihkeä huomata, että eihän akku ole latautunut juuri yhtään.
Kylmemmillä keleillä akuston lämmitys voi haukata ison osan tuosta 1,8 kW tehosta, jolloin yön aikana ladattu energiamäärä jää vielä paljon pienemmäksi.
Mm. kansainvälisen sähköalan standardointiorganisaatio IEC:n kansalliskomitea SESKO neuvoo lataussuosituksessaan, että pitkäaikainen kotitalouspistorasiasta otettava virta tulisi rajoittaa tuohon 8 Ampeeriin.
On siis karu fakta, että tuon enempää tehoa ei pistorasiasta lataamalla ole ainakaan turvallisesti saatavilla.
Markkinoilla on tarjolla myös vahvennettuja sukopistorasioita lataamiseen suuremmalla virralla, mutta vaikka niiden valmistajien lupaukset pitäisivätkin paikkansa, niin riskiksi jää silti mm. sukolatauslaitteen pistotulppa sekä pistorasian syöttökaapelointi.
Suurin osa sähköautoilijoista kuitenkin päätyy hankkimaan Type-2 latausaseman kotiinsa juuri siksi, että sillä voidaan toteuttaa moninkertainen latausteho pistorasiasta lataamiseen verrattuna.
Kotilatausasema asennetaan useimmiten 11 kW tehoisena, jolla saa kahdessa tunnissa 100km latausta, mutta tuonkin latausnopeuden tuplaaminen 22 kW latausasemalla on joissain kohteissa mahdollista.
Turvallisempi ratkaisu
Viime vuosituhannella rakennetuissa taloissa on hyvin yleistä, että sähkökaapelit kulkevat rakenteiden eristeissä tai niiden päälle on asennettu myöhemmin lämmöneristeitä. Kovin usein siitä ei onneksi ole koitunut ongelmia, koska ulkopistorasioita käytetään harvoin pitkiä aikoja suurilla tehoilla.
Sähköauton lataaminen on verrattavissa esimerkiksi siihen, että ulkopistorasiasta käyttäisi putkeen 12 tuntia sähkösavustinta.
Sellaista harva jättäisi yksikseen, ellei tiedä tarkalleen, että sähköasennukset ovat varmasti kunnossa.
Siksi 12 tuntia putkeen käytettävälle sähkösavustimelle tai sähköauton latauspisteelle kannattaakin asentaa oma kaapeli sähkökeskukselta asti, oli kyseessä sitten lataaminen pistorasiasta tai tehokkaampi sähköauton latausasema.
Toinen ongelma on pistorasian kunto. Pistorasia voi olla vanha tai heikkolaatuinen ja kontaktipinnat huonossa kunnossa. Vanhoissa pistorasioissa piilee omat riskinsä, varsinkin kun niitä käytetään useita tunteja yhteen soittoon.
Kunnon latausasemalla nukut yösi rauhassa, etkä joudu jännittämään, milloinhan vanha kaapelointi pamahtaa rikki.
Vaivattomuus
Moni arvostaa kiinteän latausaseman käyttömukavuutta. Reissun päällä latausjohtoa joutuu pakkailemaan autoon ja sieltä pois ihan tarpeeksi.
Etenkin aamulla töihin lähtiessä on kiva vain ottaa kaapeli irti autosta ja tökätä se latausaseman pidikkeeseen.
Kiinteällä kaapelilla varustetulla latausasemalla vältetään myös väistämättä jossain vaiheessa eteen tuleva viheliäinen tilanne, kun hidaslatauskaapelia tarvitsisi reissussa ja se onkin kodin seinällä eikä auton takaluukussa.
Älykäs ohjaus ja energiatehokkuus
Kiinteisiin sähköautojen latausasemiin on saatavilla monenlaisia hyödyllisiä, jopa rahanarvoisia ominaisuuksia. Puhumattakaan käyttömukavuudesta.
- Älykäs, dynaaminen kuormanohjaus – Ei palaneita päävarokkeita
- Pörssisähköohjaus – Säästää selvää rahaa
- Aurinko-ohjaus – Hyödynnä helposti aurinkovoimalasi tuottoa autosi akkuun
Miten nopeasti sähköauto voidaan ladata omakotitalossa?
- Beny (11-22kW) 55/110 kilometriä ajoa tunnin latauksella
- WALLe 16M (11 kW) 55 kilometriä ajoa tunnin latauksella
- WALLe 64 (11 kW) 55 kilometriä ajoa tunnin latauksella
- WALLe 64 (11 kW) 55/110 kilometriä ajoa tunnin latauksella
Sähköauton latausnopeudet
Latausteho | Kilometriä matkaa per tunti latauksessa |
1,8 kW | 9 km |
3,6 kW | 18 km |
4,2 kW | 21 km |
5,5 kW | 28 km |
7 kW | 35 km |
11 kW | 55 km |
22 kW | 110 km |
Tarkan latausnopeuden sähköautoosi voit selvittää näppärällä sähköauton latauslaskurilla
Dynaaminen kuormanhallinta – Vaivaton sähköauton lataus
Lähes kaikista myymistämme latausasemista löytyy mahdollisuus dynaamiseen kuormanhallintaan joko vakiona tai lisävarusteena. Suosittelemmekin lämpimästi sen valitsemista oikeastaan aivan kaikille.
Dynaaminen kuormanhallinta takaa sen, että sähköautosi lataaminen on vaivatonta eikä kiinteistön muusta sähkönkulutuksesta tarvitse huolehtia.
Lämmityskuorman kasvaessa tai vaikka laittaessasi sähkökiukaan päälle, latausasema rajoittaa dynaamisen kuormanohjauksen ansiosta tehoaan siten, että sähköliittymäsi päävaroke ei kuormitu liikaa.
Ja toisinpäin, dynaaminen kuormanhallinta huolehtii siitä, että autosi latautuu niin nopeasti, kuin se kulloinkin on muun sähkönkulutuksesi puolesta mahdollista, mikä auttaa esimerkiksi pörssisähkön halvimpien tuntien täysimääräisessä hyödyntämisessä.
Miten latausaseman asennus käytännössä tapahtuu?
Perinteinen tapa tilata latausasema on rimpauttaa sähköasennusliikkeeseen, josta mongerretaan jotain epämääräistä hinnasta ja usein tilaus otetaan vastaan sen verran kiireisessä paikassa, että puhelusta ei muisteta tuon taivaallista enää seuraavana päivänä.
Siksi olemme kehittäneet latausasemia varten verkkokaupan, josta voit tilata suoraan latausaseman asennettuna. Hinta on selkeästi tiedossa etukäteen ja vapaita asennusaikoja voit tarkastella ennen tilauksen tekemistä tuotesivuilta.
Varattuna aikana paikalle saapuu meidän oma sähköasentajamme eikä minkä tahansa satunnaisen alihankkijan vuokraduunari.
Sähköasentajamme asentaa latausasemasi, siivoaa jälkensa, tekee tarvittavat tarkastusmittaukset ja huolehtii työnjohtajamme kanssa siitä, että sinulle toimitetaan omakotitalosi sähköauton latausaseman asentamisesta lain edellyttämä käyttöönottotarkastuspöytäkirja.
Valitse asennustapa
Tarjoamme omakotilatausasemille kahta erilaista asennustapaa. Asennustapa valitaan puhtaasti asennusympäristön perusteella. Vertaile valittavaa asennusympäristöä huolellisesti tai lähetä meille video kohteestasi, niin autamme valinnassa.
A-ympäristö
Latausaseman asennus seinälle kaapelointi pinta-asennuksena. Kaapelointia sisällä enintään 2 metriä ja ulkona enintään 10 metriä. Sopii puuseinän lävistykseen ja autokatoksen seinälle. Arvioitu työaika 2-3h.
B-ympäristö
Pidempi kaapelointi (enintään 30 metriä), useamman puuseinän tai kiviseinän lävistys. Hieman kalliimpi B-asennustapa on täysin kotitalousvähennyskelpoinen kustannuserä. Arvioitu työaika 6-7h.
Tilaa oma latausasemasi!
Tutustu verkkokauppamme valikoimaan ja tilaa ikioma latauspisteesi jo tänään! Tehtyäsi tilauksen valitset vain itsellesi sopivimman asennuspäivan ja me laitamme sen paikalleen.
Asennus vie useimmiten vain muutamasta tunnista yhteen työpäivään, joten pääset jo seuraavana aamuna täydellä akulla liikkeelle!