Osakaslataus

Sähköauton latausasema taloyhtiöön osakasmuutoksena. Tarjoamme ohjeet, muutostyöilmoituslomakkeet sekä tietenkin sopivat latausasemat asennettuna – Helppo tilaus suoraan verkkokaupastamme ja asennus enintään kahden viikon kuluessa.

Hankkiaksesi latausaseman taloyhtiöön sinun tulee saada siihen ensin lupa taloyhtiön hallitukselta.

 

Sähköauton latausasema taloyhtiöön osakkaan hankkimana

Ennen sähköauton latausaseman hankkimista taloyhtiöön osakasmuutoksena, kannattaa keskustella taloyhtiön isännöisijän tai hallituksen kanssa. Taloyhtiö voi olla jo teettänyt latauskartoituksen ja päättänyt yleisistä ehdoista osakkaiden asennuttamille latausasemille.

Taloyhtiön osakkaana voit osaltasi olla vaikuttamassa siihen, että latausasemastasi tulee pitkäikäinen hankinta eikä se jää jyrän alle, kun taloyhtiö tulevaisuudessa rakennuttaa uuden sähköautojen latausinfran.

Lue lisää oppaastamme:

Kuvassa on hyväksytty muutostyöiloitus sähköauton latausaseman asentamiseksi taloyhtiöön. Taustalla sähköasentaja asentaa sähköauton latausasemaa

OCPP-latausasemat taloyhtiöön

Latausasemavalikoimamme tähtää siihen, että latausasemat voisivat jatkaa palvelustaan, vaikka olosuhteet muuttuisivat. Tulevaisuudessa taloyhtiö rakennuttaa yhteisen latausjärjärjestelmän ja ei-yhteensopivat latausasemat jäävät käyttökelvottomiksi.

Natiivit OCPP-latausasemat takaavat sen, että useita erimerkkisiä latausasemia voidaan liittää samaan kuormanhallintaan ja latausjärjestelmään voidaan valita vapaasti latausoperaattori hoitamaan laskutusta. 

Osakasmuutoksena asennettavilta latausasemilta vaaditaan yleensä tehonrajoitusta 3,7 kW tai jopa 1,8 kW tasolle. Se onnistuu valikoimamme latausasemilla. Kulutuslukemat voidaan lukea MID-hyväksytyistä kulutusmittareista. Täysi teho ja älykkäät ominaisuudet saadaan käyttöön siinä vaiheessa, kun taloyhtiö teettää yhteisen latausinfran, joka perustuu avoimuuteen – esimerkiksi evlataa avoimesti

Lataa OCPP-latausaseman muutostyöilmoitus

Saatuasi luvan toteutukselle tai mikäli sinulla on jo lupa, niin voit siirtyä tilaamaan.

Asennus seinälle tai tolppaan
Asennetaan autolämmitysrasian rinnalle enintään 3,7 kW teholle
MID-hyväksytty kulutusmittari
Natiivi OCPP - Liitettävissä latausoperaattoriin
Kysy myös muita asennustapoja, isompaa lataustehoa ja lisävarusteita!
Hinta sisältää asennuksen!
Asennus seinälle tai tolppaan
Asennetaan autolämmitysrasian rinnalle enintään 3,7 kW teholle
MID-hyväksytty kulutusmittari
Natiivi OCPP - Liitettävissä latausoperaattoriin
4G-yhteys - Garo Connect lisäpalvelut kuten pörssisähköohjaus
Hinta sisältää asennuksen!

Muut latausasemat taloyhtiöön

Tästä löydät muut, kuin natiivit OCPP-latausasemat. 

Erityisesti pienemmissä, alle 10 asunnon taloyhtiöissä ei välttämättä koskaan haluta palkata latausoperaattoria hoitamaan laskutusta ja kuormanhallintaa. Silloin yksinkertaisempi tekniikka voi olla riittävä ratkaisu myös pidemmälle tulevaisuuteen. 

Lataa latausaseman muutostyöilmoitus

Saatuasi luvan toteutukselle tai mikäli sinulla on jo lupa, niin voit siirtyä tilaamaan.

Asennus seinälle tai tolppaan lämmitysrasian tilalle
Latausteho 3,7 - 11 kW
Sisältää Type-2 latauspisteen sekä pistorasian lämmityskäyttöä varten
MID-hyväksytty kulutusmittari lataukselle - Vain manuaalinen laskutus
Mahdollista lisätä WALLe:n langaton kuormanhallinta myöhemmin
Hinta sisältää asennuksen!
Asennus seinälle tai tolppaan
Asennetaan autolämmitysrasian rinnalle enintään 3,7 kW teholle.
MID-hyväksytty kulutusmittari - Vain manuaalinen laskutus
Yksinkertainen ja edullinen latausasema
Saatavilla mekaaninen kytkin luvattoman lataamisen estämiseksi
Hinta sisältää asennuksen!!

Usein kysytyt kysymykset - Sähköauton latausasema taloyhtiöön osakkaan hankkimana

1. Paljonko sähköauton latausaseman hankinta maksaa osakkaalle osakasmuutoksena?

Tyypillisesti osakkaan hankkiman latausaseman kustannus on 800–1 800 € asennettuna, riippuen mallista ja ominaisuuksista. Hinta sisältää laitteen ja asennuksen taloyhtiön autolämmitystolppien rinnalle.

2. Mitä eroa on osakkaan hankkimalla latausasemalla ja taloyhtiön yhteisellä latausinfralla?

Osakkaan hankkima latausasema palvelee vain yksittäistä käyttäjää, kun taas yhteinen latausinfra mahdollistaa useampien latauspisteiden liittämisen, laskutuspalvelun sekä kuormanhallinnan sekä varmistaa riittävän tehon kaikille lataajille. Katso esimerkiksi evlataa avoimesti

3. Pitääkö latausaseman asentamiselle olla aina lupa taloyhtiöltä?

Kyllä. Latausaseman asentaminen on osakasmuutos, joka vaatii hallituksen luvan. Ilman lupaa asennusta ei saa tehdä.

4. Voiko taloyhtiö kieltää latausaseman asentamisen osakasmuutoksena?

Taloyhtiö voi kieltää latausaseman asennuksen taloyhtiön hallinnassa oleville autopaikoille. Jos autopaikka on osakkeenomistajan hallinnassa, niin täysi kieltäminen vaatii raskaat perustelut. Taloyhtiö voi kuitenkin aina asettaa ehtoja muutostyölle.

5. Miksi latausasemassa kannattaa suosia OCPP-yhteensopivuutta osakasmuutoksessa?

OCPP-yhteensopiva asema voidaan liittää myöhemmin taloyhtiön yhteiseen kuormanhallintaan ja laskutusjärjestelmään, jos taloyhtiö toteuttaa latausinfran järkevästi Näin vältytään turhalta uusimiselta. Lue lisää

6. Miksi osakasmuutoksena hankittavassa latausasemassa pitää olla MID-hyväksytty kulutusmittari?

Mittalaitedirektiivi ja mittalaitelaki edellyttävät kulutusmittarilta MID-hyväksyntää, jos mittarin lukemaa käytetään laskutusperusteena.

7. Kuinka nopeasti osakas voi saada luvan latausaseman asentamiseen?

Päätökset taloyhtiön ensimmäisen latauspisteen suhteen voivat kestää hyvinkin kauan, mutta jos taloyhtiöönne on asennettu latausasemia jo aiemmin, niin muutostyöilmoitus pitäisi käsitellä hallituksessa muutaman viikon sisällä.

8. Mitä tapahtuu osakkaan latausasemalle, jos taloyhtiö myöhemmin rakentaa yhteisen latausinfran?

Taloyhtiön yhteisessä latausinfrassa olennaista tulee olemaan latausasemien liittäminen yhteiseen kuormanhallintaan ja laskutuspalveluun. Iso osa markkinoilla olevista latausasemista ei ole keskenään yhteensopivia. Paras ratkaisu on natiivi OCPP-latausasema.

9. Miksi evlataa.fi ei tarjoa sukopistorasiaan perustuvia latauspisteitä?

Sukorasia oli ennen halvin tapa toteuttaa latauspiste. Autojen mukana ei kuitenkaan enää toimiteta sukolatauskaapeleita, kuten ennen, mikä nostaa ratkaisun kokonaishinnan jo Type-2 latausaseman tasolle. Lisäksi markkinoilla on paljon heikkolaatuisia sukolatausjohtoja. Lue lisää siitä, miksi päätimme, satojen sukolatausrasioiden jälkeen lopettaa niiden myymisen vuonna 2024.

Tarjoamme taloyhtiöille myös useiden latauspisteiden latausinfrat sekä latauskartoitukset:

Katso kaikki vaihtoehdot toteuttaa sähköauton latauspisteet taloyhtiöön.