ev lataa

Tekniikat

Muut termit: Sukolataus

Hidaslataus on tapa ladata sähköautoa sukolatauskaapelilla normaalista kotitalouspistorasiasta. Tarvittava elektroniikka on latauskaapeliin asennetussa ohjausyksikössä.

Sähköalan standardien mukaan hidaslataus tulisi rajata kahdeksaan ampeeriin, jolla saadaan 1,8kW teho, mikä tarkoittaa n. 100km latausta 10-12 tunnin aikana. Tuon rajoituksen hoitaa latauskaapelin sisäinen elektroniikka.

Kotitalouksissa käytetään jonkin verran tätä lataustapaa, kun sähköautoilija ei koe tarvitsevansa koskaan tuon nopeampaa latausta. Tällöin tulee varmistaa, että pistorasia on hyvässä kunnossa ja että sitä syöttävä kaapeli pääsee jäähtymään. Kun pistorasian pääasiallinen tehtävä on sähköauton lataus (muuten kuin erittäin satunnaisesti) tulisi se suojata erillisellä A-tyypin vikavirtasuoja, jonka takana ei ole muita laitteita tai pistorasioita.

Taloyhtiöissä tai työpaikoilla, joissa on valmiina lämmityskaapelointi, voidaan sen avulla usein toteuttaa latausmahdollisuus isolle osalle tai jopa kaikille autopaikoille olemassa olevaa kaapelointia pitkin 1,8kW teholla, jolloin sukolatausrasia usein sähköenergian kulutusmittareilla sekä autopaikkakohtaisilla vikavirtasuojilla varustettuna toteuttaa edullisesti mahdollisuuden hitaaseen lataukseen. Pelkkää hidasta latausta toteuttavia uusia kaapelointeja ei juurikaan toteuteta, koska silloin on mielekkäämpää asentaa kerralla hieman enemmän tehoa kestävät kaapeloinnit.

Haluaisitko hyödyntää lämmityskaapelointejasi sähköauton lataukseen:

Taloyhtiössä
Yrityksessä

Muut termit: Mode 3, Asiointilataus.

Keskinopea lataus on yleisin tapa järjestää sähköauton lataus. Latausasemien välille voidaan rakentaa kuormanohjausjärjestelmä, joka huolehtii, että otettava teho ei ylitä sähköliittymän tai tietyn sähkökeskuksen enimmäistehoa.

Keskinopeassa latauksessa latausasema syöttää vaihtosähköä ajoneuvon sisään rakennettuun laturiin, joka muuttaa sen tasasähköksi.

Tästä johtuu, että eri autot ottavat vastaan erilaisia enimmäistehoja.

Esimerkiksi suurin osa Nissan Leafeista lataa 1-vaiheisesti 6kW teholla, kun taas Tesla Model 3 lataa 3-vaiheisesti 11kW teholla.

Näin Nissan Leaf hyötyy siis 11kW tehoisesta 3-vaiheisesta latausasemasta vain yhden vaiheen enimmäismäärän verran eli 3,6kW, kun taas Teslan Model 3 hyötyy koko latausaseman tehon verran ottaessaan vastaan 3-vaiheista latausta.

7,2kW tehoisesta latausasemasta taas Leaf hyötyisi maksimaalisesti eli 6kW verran, kun taas Teslan kolmivaihelaturi ottaisi sisään vain 3,6kW.

22kW tehoisesta 3-vaiheisesta latausasemasta molemmat autot saisivat ottamansa enimmäistehon. Toisaalta taas 3,6kW tehoisesta latausasemasta molemmat hyötyvät sen, mitä asema enimmillään tarjoaa.

Tarvitsetko sähköauton latausasemaa:

Kotitalouteen
Taloyhtiölle
Yritykselle

Keskinopeita latausasemia on myös mahdollista varustaa operaattorien pilviohjauksella, jolloin operaattori hoitaa latauksesta veloittamisen latausaseman omistajan puolesta. Taloyhtiössä tai yrityksessä.