Garo Entity- tuoteperhe on saanut uuden jäsenen. Garo Entity Home:n. Ruotsalaiset insinöörit ovat onnistuneet asemoimaan uuden sähköauton latausaseman hienosti juuri omakotitaloihin. Tässä hintaluokassa, aiemmin vähintään joko kuormanhallinnan laskenta tai OCPP-rajapinta on jäänyt laitevalmistajien pilvipalveluun. Entity Home tuo molemmat latausasemaan asti. Minulle se on minimivaatimus, kun puhutaan älykkäästä latausasemasta.
Garo Entity Home perusominaisuudet – tekniset tiedot
Perusominaisuuksiltaan Garo Entity Home täyttää kaikki kotilataukselta vaadittavat asiat Suomen oloihin.
Kotelointiluokka ja ilkivallankesto ovat erinomaiset; IP54 ja IK10. Toiminnan lämpötila-alueeksi Garo ilmoittaa -40°C pakkasesta aina +40°C lämpöihin. Riittää varmasti Suomen joka kolkassa. Laitteesta löytyy sisäänrakennettuna ylivirtasuoja, A-tyypin vikavirtasuoja sekä DC-vuotovian suojaus.
Latausasema on varustettu kiinteällä 5 metrin pituisella Type-2 kaapelilla.
Entity Home on mahdollista asentaa 13,9 kW teholle eli 3×20 Ampeerin syöttöön.
Me olemme kuitenkin speksanneet asennuksen verkkokaupassamme 11 kW tehoon, mikä on suurimmalle osalle kotilataajista riittävä. 13,9 kW asennus saattaa kohteesta riippuen onnistua samalla hinnalla, jos kaapelointireitillä ei ole esimerkiksi eristettyjä läpivientejä. Ne vaativat yleensä (11 kW vs 13,9 kW) syöttökaapelin poikkipinnan kasvattamista pykälää suuremmaksi, että varmistutaan syöttökaapelin kuormituksenkestosta.

Sähköauton latausaseman vaatimukset omakotitaloon
Mielestäni hyvän kotilatausaseman tunnistaa seuraavista ominaisuuksista:
-
- Paikallisesti, ilman pilvipalveluita tai internetyhteyttä toimiva kuormanhallinta
-
- Hyvät rajapinnat kolmansien osapuolten palveluihin tai kotiautomaatioon liittämiseksi
-
- Mahdollisuus ohjata latausta vaivattomasti pörssisähkön hinnan mukaan
Toki kaikkiin tarpeisiin (ja mieltymyksiin) noita kaikkia ominaisuuksia ei tarvita. Hyvin usein asiakkaamme kuitenkin kaipaavat noita kaikkia, joten olen iloinen esitellessäni Entity Homen, josta ne löytyvät.
Homesta puuttuu tiettyjä ominaisuuksia, kuten MID-hyväksytty kulutusmittari, mikä estää sen soveltamisen vapaalla autoedulla otetun työsuhdeauton tai muun yrityksen kaluston lataamiseksi kotona. Nuokin tarpeet kuitenkin ratkeavat enemmänkin taloyhtiöille ja asiointilataukseen suunnatulla ”isoveljellä” Garo Entity Pro:lla, joita olemme asentaneet jo yli 1000 kappaletta alkaen keväästä 2022. Palataan yritysten omistamien autojen lataamiseen kotona myöhemmin tässä artikkelissa.
Paikallisesti toimiva kuormanhallinta kotilatausasemassa
Garo Entity Homella voidaan toteuttaa paikallisesti toimiva kuormanhallinta kahdelle latausasemalle. Kaksi on määrä, joka riittää 99 %:iin omakotitaloista. Ei tule heti mieleen omakotitaloa, johon joku olisi kaivannut yli kahta latausasemaa. Talon sähkökeskukseen asennetaan kuormanhallinnan mittaus, jolle luetaan tietoa kokonaiskuormituksesta joko virtamuuntajilla tai sähköverkkoyhtiön mittarin HAN-portista.
Paikallisesti toimiva tarkoittaa sitä, että varsinainen laskenta tapahtuu latausasemassa itsessään.
Suurin osa markkinoilla tarjolla olevista kotilatausasemista toimii siten, että kokonaiskuormituksen mittaustietoa syötetään internetin yli laitevalmistajan pilvipalveluun, jossa varsinainen kuormanhallinnan laskenta tapahtuu. Jos nettiyhteys tökkää, niin latausasema menee jollekin tehdasasetteiselle tai applikaatiosta ennalta asetettuun tilaan: Joskus se voi olla minimiteho (tuskaisen hidas lataus), joskus maksimiteho (riskinä pääsulakkeen palaminen).
Netin tökkiminen on hetkellinen ongelma. Suurempi murhe tulisi siitä, jos laitevalmistajan pilvipalvelu syystä tai toisesti loppuu tyystin. Siihen loppuisi myös kuormanhallinta sillä latausasemalla. Entity Homella se ei lopu.
Yrityksessämme on ollut ehdoton linja sen suhteen, että myymme ja asennamme vain latausasemia, joissa on paikallisesti toimiva kuormanhallinta. Myönnän, verkkokauppamme vetovoima on viime aikoina kärsinyt tuosta periaatteestamme. Tarjontamme omakotitaloympäristöön on jäänyt tuon periaatteen vuoksi joko vanhanaikaiseksi tai kalliiksi. Vanhanaikaisella tarkoitan ”ensimmäisen sukupolven” latausasemia, joissa kyllä on paikallinen kuormanhallinta, mutta ei muita älykkään latausaseman ominaisuuksia. Kalliilla tarkoitan sitten taas turhan varusteltuja, enemmänkin taloyhtiö- tai asiakaslatauskäyttöön tarkoitettuja latausasemia, joiden ominaisuudet eivät oikein pääse oikeuksiinsa omakotitalossa, vaikka ne muissa ympäristöissä ovatkin ehdottomia.
Paikallisesti toimiva kuormanhallinta on harvinaista herkkua
Olen tutkinut ja kironnut asiaa jo pari vuotta. En voi ymmärtää sitä, että esimerkiksi kotiautomaatioharrastajien suosikissa, Go-e:ssä on panostettu monipuolisiin rajapintoihin, mutta edes staattinen kuormantasaus kahden latausaseman välillä ei onnistu ilman laitevalmistajan pilveä (tai erillistä kotiautomaatiojärjestelmää), dynaamisesta kuormanhallinnasta puhumattakaan. Selvittelin, josko laitetta ottaisi meille myyntiin ilman kuormanhallintaa, älykotien rakentajille myytäväksi. Sitä nimittäin kysyttiin meiltä paljon. Keskustelu asiakkaiden kanssa johti kuitenkin usein siihen, että ”Vois ottaa kyllä alkuun sen laitteen oman kuormanhallinnan. Rakentelen sitten myöhemmin itse Home Assistantilla paremman”… No me emme voi tietää kumpi tulee aiemmin: Pilvipalvelun ongelmat vai asiakkaan kotiautomaatioonsa rakentama kuormanhallinta. Entity Home voidaan jättää odottamaan kotiautomaatiota aivan huoletta, vaikka vuosiksi.
Hyvät rajapinnat – OCPP latausasema
Erilaisten kotiautomaatiojärjestelmien suosio on suorastaan räjähtänyt. Kaupallista tarjontaa löytyy paljon ja tarjolla on myös paljon vapaan lähdekoodin, maksuttomia sovelluksia, kuten vaikkapa Home Assistant-kotiautomaatiojärjestelmä. Aihepiirin harrastajamäärä kasvaa jatkuvasti ja moni asiakkaamme haluaakin ainakin mahdollisuuden siihen, että latausaseman voi liittää kotiautomaatioon. Garo Entity Home tarjoaa tähän mahdollisuuden järkevällä kustannuksella.
Entity Home on aito OCPP-latausasema. Siihen pääsee siis kotiautomaatiolla ”suoraan käsiksi” lähiverkon yli ilman, että tarvitsee rakennella epävakaita rajapintoja laitevalmistajan pilvipalvelujen kautta.
Kodin ulkopuolelta tulevat palvelut
OCPP-tiedonsiirto kotilatausasemalle saa kokonaan uusia näkökulmia eduskunnan käsittelyyn arviolta viikolla 26/2025 menevästä sähkömarkkinalain uudistuksesta. Tarkoituksena on mm. avata jakeluverkkoyhtiöiden/datahubin tiedonkeruuta markkinaehtoiseen kuormanhallintaan.
Tällä hetkellä kohistaan myös kovasti erilaisista kotiakuista. Monet ihmiset ovat hankkineet tai ovat aikeissa hankkia akuston, jolla voi osallistua Fingridin reservimarkkinoille osana jonkin palveluntarjoajan aggregointia eli osana reservimarkkinoille osallistuvan palveluntarjoajan kasaan haalimia pienempiä säätökykyisiä laitteita. Keskustelu akuista on asia erikseen, mutta huomionarvoista tässä kohtaa on se, että Fingrid ei puhu reservimarkkinoiden kohdalla vain akuista, vaan ”kotitalouksien säätökykyisistä laitteistoista”. Jos sellaiseksi mainitaan lämminvesivaraaja, niin miksi sellainen ei olisi myös sähköauton lataus. Tämä on yksi syy, miksi nyt latausasemaa hankkiessa valitsisin kyllä aidon OCPP-latausaseman myös omakotitaloon.
Minä en lupaa mitään tuollaisia toimintoja tulevaisuudelle. Sanon vain, että latausasemaa hankkiessa hintaero OCPP-latausaseman ja ns. ”tyhmän latausaseman” välillä ei lopulta ole kovin paljon. Entity Homessa on 5 vuoden takuu. Siinä ajassa energiajärjestelmämme ehtii myllertyä aika paljon.
Sähköauton kotilataus pörssisähkön hinnan mukaan
2024 pörssisähkösopimusten suosio tuntuu vakiintuneen siten, että noin joka kolmannen kotitalouden sähkösopimus on pörssisähköä tai ainakin jollain tavalla pörssisähköön sidottua. Eipä siis ihme, että moni kotilatausasemaa hankkiva pitää tärkeänä sitä, että latausasema osaa itse hoitaa latauksen ohjauksen pörssisähkön hinnan mukaan.
Garo Entity Homessa on mahdollisuus käyttää tätä ominaisuutta laitevalmistajan pilvipalvelun, Garo Connectin kautta. Se on käyttäjille maksuton sovellus.
Olen paasannut laitevalmistajien pilvipalveluita vastaan, mutta nyt pitää huomioida, että pörssisähköohjaukseen tarvitaan joka tapauksessa yhteyttä internettiin. Eihän mikään pörssisähköohjaus voi toimia ilman, että se saa päivittäin tiedon tulevan päivän pörssisähkön hinnoista.
Tässäkin siis ruotsalainen insinööri on osunut oikeaan. Kriittiset toiminnot, kuten kuormanhallinta eivät ole orjallisia pilvipalveluille. Myöskään OCPP-tiedonsiirto ei tyssää laitevalmistajan pilveen, vaan menee latausasemalle asti. Sen sijaan pilvipalvelut tämän tyyppisissä ”lisävarusteissa”, kuten pörssisähköohjauksessa ovat oikein jees. Niitä on helppo käyttää, satunnainen toimintahäiriö ei aiheuta suurempia vahinkoja ja toisaalta, jos pilvipalvelu joskus katoaisi, niin OCPP-yhteys asemaan asti antaa mahdollisuudeen toteuttaa ohjauksia vaihtoehtoisilla tavoilla.

Garo Entity Home yhteenveto
Kaiken kaikkiaan Garo Entity Home on mielestäni valmistajalta lähes nappisuoritus hintaluokassaan ja asiakkaidemme tämän päivän toiveet huomioiden kotilatausasemaksi omakotitaloihin.
Ihme kyllä ainut keksimäni miinus tulee aivan perusasioista. Nimittäin kokemukseni mukaan kiinteä 5 metrin Type-2 kaapeli on joihinkin paikkoihin, tai pikemminkin monen pysäköintitottumuksiin liian lyhyt. Olen laittanut valmistajalle palautetta päivittää muuten mainio tuote siten, että se toimitettaisiin 6 metrin kaapelilla. Ero on hiuksen hieno, mutta siinä missä 5 metrin kaapeli saattaa joidenkin automallien osalta määrätä sen, pitääkö auto peruuttaa vai ajaa etuperin parkkiin, 6 metrin kaapelin kanssa ei ole merkitystä, miten päin auton ajaa lataukseen.
No kovin monelle tuo ei onneksi ole kynnyskysymys, kun kyseessä on muuten hintaluokassaan erinomainen latausasema.

Sähköauton latausasema työsuhdeautolle tai yrityksen autojen lataamiseksi kotona
Siinä missä Entity Home on mielestäni markkinoiden parhaimmistoa oman auton lataamiseksi omassa kodissa, loppuu siitä ominaisuudet kesken, kun kyse on työsuhdeauton lataamisesta kotona. Muitakin yritysten autoja saatetaan ladata ihmisten kodeissa. Mieleen tulee esimerkiksi huoltoliikkeen päivystäjän auto tai vaikkapa taksin lataaminen kotona.
Yhteistä noissa tilanteissa on sillä, että kodin omistajan pitäisi saada latauksista rahaa auton omistajalta.
Tässä hypätään Entity Home:n vanhemman ja isomman veljen, Entity Pro:n puolelle.
Garo Entity Pro – lisää ominaisuuksia
Kuten aiemmin kirjoitin, Entity Pro on tähdätty pääasiassa mm. taloyhtiöiden ja asiointilatauksen tarpeisiin. Kotilatauksessa harvemmin tarvitaan vaikkapa sen mahdollistamaa 4-portaista kuormanhallintaa, mutta seuraavat ominaisuudet nousevat esille, kun kotona ladataan yrityksen autoja:
-
- MID-hyväksytty kulutusmittari
-
- SIM-korttipaikka
-
- Vaiheentasaus ja yli kahden aseman keskinäinen kuormanhallinta
-
- Jopa 22 kW teho

MID-hyväksytty kulutusmittari mahdollistaa kulujen laskuttamisen
Mittauslaitelaki ja Mittaulaitedirektiivi (MID) edellyttävät MID-hyväksyttyä kulutusmittaria, milloin mittarin lukeemaa käytetään veloituksen perusteena. Sähkönkulutuksen periminen työnantajalta työsuhdeauton lataamisesta tai vaikkapa omalta yritykseltä työauton lataamisesta on järkevintä ja reiluinta toteuttaa juuri kulutusperusteisesti. Eli sähkösopimuksen haltija saa korvausta sillä perusteella, paljonko hän on itse autoon ladatusta sähköstä maksanut. Entity Homessa ei ole MID-hyväksyttyä mittarissa, mutta Entity Pro:sta sellainen löytyy. (Entity Prosta on saatavilla myös malli ilman MID-mittaria, mutta me emme katsoneet järkeväksi laittaa sitä mallia lainkaan verkkokauppaamme)
Kulutuksen veloitus kiinteällä hinnalla
Jos kotona on kiinteä sähkösopimus, niin voit helposti ladata Garo Connect-sovelluksen kautta raportin latausaseman kulutuksesta toimitettavaksi työnantajallesi. Tällöin työnantaja voi hoitaa korvausten laskemisen ja tilityksen esimerkiksi osana palkan laskentaa ennalta sovitulla, sähkösopimukseesi perustuvalla hinnalla. Sovelluksessa on mahdollista myös eritellä kulutuksia RF-ID tagien perusteella. Näin sama latausasema soveltuu vaikkapa perheen oman auton ja työsuhdeauton lataamiseksi.
Kulutuksen veloitus pörssisähkön hinnalla latausoperaattorin avulla
Jos kotona on pörssisähkö, niin kulutuksen veloittamiseksi työnantajalta tarvitaan latausoperaattoria. Tarjolla on jo useampiakin toimijoita. Latausoperaattori voi olla aivan varteenotettava vaihtoehto hoitamaan myös kiinteään sähkösopimukseen perustuvaa veloitusta. Etenkin jos yritys haluaa hoitaa kaikkien työsuhdeautojensa latausmaskujen hyvitykset yhdenmukaistetulla tavalla. Kysy meiltä lisää latausoperaattoreista, niin autamme valitsemaan yritykselle sopivimman.
Latausaseman SIM-korttipaikka
Jos työsuhdeauton kotilataukseen halutaan palkata latausoperaattori, niin latausasemalle tulee saada internetyhteys. Joskus LAN-kaapelin tuominen latausasemalle saattaa olla hankalaa eikä latausasema ole Wi-Fi:n kantaman sisällä. Tai kodin nettiyhteyttä ei haluta sekoittaa yrityksen latausaseman tarpeeseen. Tällöin Garo Entity Pro:n sisäisestä modeemista ja SIM-korttipaikasta on apua. Sellaista ei Entity Homesta löydy.
Vaiheentasaus ja yli 2 aseman kuormanhallinta
Entity Prossa on tavallisen kuormanhallinnan lisäksi myös vaiheentasaus. Se tarkoittaa sitä, että jos jollain kodin sähköverkon kolmesta vaiheesta on enemmän kuormitusta, siirtyy latausasema lataamaan 1-vaiheisesti sen sijaan, että lopettaisi lataamisen, kunnes kaikilla vaiheilla on riittävästi ”tilaa”. Tämä on harvoin millään tavalla merkittävä ominaisuus tavanomaisessa kotilatauksessa, mutta jos kotona ladataan vaikkapa taksia, voi hyvinkin olla perusteltua tehdä kaikki mahdollinen latausnopeuden maksimoimiseksi.
Entity Pro mahdollistaa myös Entity Homen rajoittaman kahden latausaseman määrän ylittämisen paikallisessa kuormanhallinnassa. Se voi olla merkittävää, jos kodin yhteydessä on vaikkapa hieman laajempi yrityksen toimitila, mikä ei etenkään kaupunkien ulkopuolella ole aivan tavatonta
Jopa 22 kW teho kotilatauksessa
Hieman sama juttu, kuin vaiheentasauksessa. Ei kovinkaan merkittävää monelle, mutta erityisesti ammattiautoilijoille tai muuten ajaville tämä voi olla jopa ratkaisevaa. Entity Pro:lla saadaan otettua enemmän lataustehoa, kuin Entity Homella. Huomaathan, että 22 kW lataustehosta alkaa olla todellistä hyötyä vasta, kun kodin päävarokkeet ovat vähintään 3×35 A. Useimmissa omakotitaloissa päävarokkeet ovat 3x25A. Niiden kanssa 22 kW latausaseman lisäarvo jää yleensä hyvin marginaaliseksi.
