Sähköauton lataus yrityksessä

Lain vaatimat latauspisteet yrityksille

Laki vaatii latauspisteitä yrityksille. Sähköautoilevat sähköalan asiantuntijamme auttavat toteuttamaan lain vaatimukset vähimmäiskustannuksilla tai ottamaan aidosti kaikki hyödyt irti sähköautojen lataamisen tuomista mahdollisuuksista.

Sähköauton lataus yrityksessä

Lain vaatimat latauspisteet yrityksille

Laki vaatii latauspisteitä yrityksille. Sähköautoilevat sähköalan asiantuntijamme auttavat toteuttamaan lain vaatimukset vähimmäiskustannuksilla tai ottamaan aidosti kaikki hyödyt irti sähköautojen lataamisen tuomista mahdollisuuksista.

Latausasemat ajankohtaisia yritysten parkkipaikoilla

Lain vaatimukset ovat herätelleet yrityksiä latauspisteiden hankkimiseen. Usealla mikroyritystä suuremmalla yrityksellä on velvollisuus asennuttaa sähköauton latauspiste vuoden 2024 loppuun mennessä. Vaatimus perustuu lakiin 733/2020 ja soveltuvan, Type-2 liitännällä varustetun latauspisteen vaatimukset tulevat suoraan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksesta 2023/1804.

Vaatimukset löydät pilkulleen asiaa käsittelevästä artikkelistamme, jos haluat syventyä niihin tarkemmin. Sinun ei kuitenkaan ole pakko.
Me nimittäin annamme ratkaisuillemme lainmukaisuustakuun.
Saat lähettää saamanne uhkasakon suoraan meille, mikäli myöhemmin kävisi ilmi, että ratkaisumme ei täyttäisi toteutushetken vaatimuksia!

Lupaamme

Latauspiste - Lain vaatimuksia vai lisäarvoa?

Nyt kun olet jo käyttämässä kallisarvoista aikaasi tähän asiaan, niin eikö siitä kannattaisi myös yrittää hyötyä?

Huolellisesti suunniteltu latauspisteiden kokonaisuus – latausjärjestelmä tarjoaa paljon muutakin, kuin lainmukaisen pakkopullan pureskelun:

  • Latausmahdollisuus voi olla henkilöstölle verovapaa etu – Rekrytointi-ilmoituksessa se puhuttelee varmasti ”dynaamista työympäristöä” paremmin, oli hakijalla sitten (vielä) ladattavaa autoa tai ei.

  • Yrityksen oman autokannan sähköistyminen tulevaisuudessa tarjoaa selvän säästön polttoainekuluihin, kunhan ei ole pakko olla vain kalliiden julkisten pikalaturien varassa. ”Polttoainekustannukset” yrityksen omalla parkkipaikalla ladattuna voivat hyvin olla 2-3 € / 100 km tai jopa vielä edullisemmat.

  • Tee vaikutus asiakkaisiisi. Heinäkuussa 2024 Suomessa ylittyi 100 000 sähköauton raja. Latauksen tarjoaminen asiakkaan käynnin ajaksi on kustannuksiltaan verrattavissa kahvikupposen tarjoamiseen. Mitä luulet, kumpi tekee suuremman vaikutuksen sähköautolla pihaan kurvaavaan asiakkaaseen?

  • Vai onko liiketoimintanne luonne sellainen, että olisi järkevää ja mahdollista jopa veloittaa asiakkaitasi latauksesta? Meiltä löytyy siihenkin keinot – voit saada latausasemien hankintakustannukset ajan saatossa takaisin ja vielä tuottoa päälle.

  • Melkein jokainen yritys hehkuttaa nykyään vastuullisuuttaan. Voit jättää sanahelinän muille. Latauspisteet parkkipaikallanne ovat vastuullisuudesta yksi konkreettinen osoitus. Halutessanne me kirjoitamme yrityksenne blogiin valmiin artikkelin asiasta!

Pakollinen latauspiste –
Lain minimivaatimus pitää Trafin valvontapartiot pois kimpustasi

Jos kassan kanssa tekee juuri nyt tiukkaa tai olet vakaasti sitä mieltä, että koko aihe on ohimenevää hömppää, mutta uhkasakoilta pitäisi kuitenkin välttyä, ei hätää. Tarjoamme siihen tilanteeseen edullista, yksinkertaista latausasemaa, joka kuitenkin riittää Trafin tarkastajalle ainakin nykyisen lainsäädännön aikana. Toki tämä sopii ihan oikeastikin esimerkiksi tilanteeseen, jossa yrityksen henkilöstö saa ladata verovapaasti autojaan.

Garo GLBDC-T222WO-A asennettuna 4,2 - 11 kW teholle

Latausaseman teho rajoitetaan sähköasentajan arvion perusteella käytettävissä olevan tehon mukaan 4,2 kW – 11 kW (3-vaiheisena).

Vielä halvempi ratkaisu?

Jos joku tarjoaa merkittävästi halvempaa ratkaisua, niin muistathan lainmukaisuustakuumme. Tavallisella kotitalouspistorasialla varustetut ”sukolatausasemat” eivät vaatimuksia täytä ja Trafin tarkastaja kuroo kyllä myöhemmin hintaeron sakottamalla umpeen.

Parempi latauspiste – jolla saavutat kaikki kertomamme hyödyt

Seuraa lataustapahtumia, anna käyttöoikeuksia, laskuta latauksesta. Avoimen tiedonsiirtoprotokollan aito OCPP-latausasema, MID-hyväksytyllä kulutusmittarilla mahdollistaa haluamasi latausoperaattorin palkkaamisen hoitamaan lähes kaiken asiaan liittyvän. Näillä rakennetaan tulevaisuuden latausmahdollisuuksia jo nyt.

Garo Entity PRO OCPP-latausasema asennettuna 4,2 – 22 kW teholle

Entity pro-latausasema MID-mittarilla

Haluatko latausoperaattorin hoitamaan laskutusta?

Saat kauttamme kotimaisen Wattery-latausoperaattorin helposti samalla tilauksella kuin Entity Pro:n. 
Operattorin käyttöönotto (sekä sähköasentajan, että latausoperaattorin toimet) ja pääkäyttäjän käytönopastus latausaseman tilauksen yhteydessä 279 €.

Wattery toimii millaisessa operaattoritarpeessa tahansa.

Wattery Private on ratkaisu niille, jotka haluavat veloittaa määriteltyjä käyttäjiä, joita voivat olla vaikkapa yrityksen henkilöstö tai määritellyt asiakkaat. 
Palvelumaksu on 0,024 € / ladattu kWh.  Lataajien laskutus 0,8 € per lähetetty lasku. (Laskutusväli 1 kk)

Wattery Public muuttaa latauspisteesi julkiseksi latausasemaksi, jolloin kuka tahansa voi ladata latausasemistasi määrittelemälläsi taksalla. Käyttäjät aloittavat latauksen Watteryn sovelluksen avulla, tai ilman kirjautumista!
Palvelumaksu on 15 % kokonaislataushinnasta (min. 0,024 € / kWh). Kirjautumattomasta lataustapahtumasta veloitetaan lisäksi 0,4 € / latauskerta.

Katso videolta miten helppoa Watteryllä lataaminen on:


Useita latausasemia yritykselle – Rakennetaan latausjärjestelmä

Yllä kuvasimme yksinkertaisia, pienillä kustannuksilla toteutettavia ratkaisuja, joilla pääset turvaan Trafin valvontapartioilta.
Riittääkö yksi latauspiste sitten muuten mihinkään?
 Todennäköisesti ei ainakaan kovin pitkäksi aikaa, kun puhutaan nimenomaan mikroyrityksiä suuremmista työpaikoista.

Riippuen asiakas- tai työntekijämääristäsi tai muista yrityksesi tarpeista, tarvitaan todennäköisesti useampia, jopa kymmeniä latausasemia. Silloin on tärkeää varmistaa, että:


Kaikkeen tähän vastaa teille räätälöimämme evlataa paikallisestiPLUS™-latausjärjestelmä, joka perustuu yllä esiteltyihin Garo Entity Pro latausasemiin. Latausjärjestelmä muodostaa itsenäisesti toimivan kokonaisuuden, joka ei jätä yritystänne riippuvaiseksi yhdestäkään tietystä toimijasta. Ei edes meistä. Me toki annamme rakentamallemme latausjärjestelmälle täyden 5 vuoden takuun, jonka aikana teille ei tule mitään kustannuksia takuuvikoihin liittyvistä tarvikkeista tai töistä. Latausjärjestelmään voidaan valita useita eri latausoperaattoreita hoitamaan laskutuspalvelua. Muun muassa yllä mainitun Watteryn saatte meidän kauttamme samalla, kun sovimme järjestelmän rakentamisestakin. Koko latausjärjestelmänne rakentaa oma, palkattu henkilöstömme ilman sekavia alihankintaketjuja kaivuutöistä aina sähköasennuksiin asti. Suunnittelustakin vastaavat omat, sähköautoilevat sähköalan asiantuntijamme.

Toimintaamme on koeponnistettu vuosikausia ja prosessimme on hioutunut tehokkaaksi. Me emme tuhlaa sinun aikaasi.

Kuinka prosessi etenee:
  1. Täytä tarjouspyyntölomakkeemme (n. 5 minuuttia)
  2. Käy kanssamme alkukeskustelu (n. 15 minuuttia), jonka myötä sinä päätät haluatko edetä kanssamme.
  3. Anna meille valtakirja pyytää sähköliittymänne pohjatietoja sähköverkkoyhtiöltänne latausjärjestelmän mitoittamiseksi
  4. Esittele kiinteistönne meille (30 – 60 min)
  5. Kerää päätöksentekoon osallistuvat henkilönne kokoon ja käy kanssamme ehdotuksemme läpi (30 – 60 min)
  6. Olette valmiita tekemään päätöksen

Mikäli tarve on vain yksittäiselle latausasemalle, sen tekninen sopivuus voidaan varmistaa esimerkiksi lyhyellä videopuhelulla, jonka jälkeen vahvistamme asian sinulle sähköpostitse.

Isompaa latauspistekokonaisuutta harkitessasi sinulle herää yksi kysymys. Ehdittekö saamaan sellaisen vielä ennen vuodenvaihdetta vai ehtivätkö Trafin valvonta-agentit ennen sitä kintereillenne?

Meillä on ratkaisu: Mikäli laajempaa latausjärjestelmää ei ehdittäisi toteuttaa ennen vuodenvaihdetta, mutta sopimus on tehty ennen sitä: Me asennamme teille väliaikaisesti lain vaatimukset täyttävän latauspisteen ilman eri veloitusta pitelemään tarkastajat loitolla siihen asti, kunnes pitkäaikainen latausjärjestelmänne on valmis.

Yhteydenotto

Jäikö jokin asia askarruttamaan?

Minä olen täällä töissä teitä varten.
Laita minulle viestiä samu.peltonen@evoy.fi
tai soita p. 0400413394 myös WhatsApp

Picture of Samu Peltonen

Samu Peltonen

Energiavahti Oy

Täytä yhteydenottopyyntö
















    Jäikö jokin asia askarruttamaan?

    Laita minulle viestiä samu.peltonen@evoy.fi
    Minä olen täällä töissä teitä varten.

    Picture of Samu Peltonen

    Samu Peltonen

    Energiavahti Oy

    Miksi Energiavahti Oy?

    Olemme vuonna 2013 perustettu sähköalan ammattilaisten (4 osakasta) omistuksessa oleva sähköalan yritys. Olemme aloittaneet sähköautojen latauslaitteiden asentamisen 2016 ja latausjärjestelmiä olemme toteuttaneet vuodesta 2018.

    Suunnittelemme ja toteutamme latausjärjestelmät kokonaan omalla, palkatulla henkilöstöllä. Varsinaisen sähkösuunnittelun ja sähköasennusten lisäksi teemme itse myös projekteissamme tarvittavat kaivuu,- timanttiporaus- sekä palokatkotyöt.

    Ostamalla latausjärjestelmänne meiltä, ostat sen sähköautoilevilta sähköalan asiantuntijoilta ja se toteutetaan teille suunnittelusta toteutukseen ilman kytkykauppaa tai sekavia alihankintaketjuja.