Valtion valvontapartio kyttää autoa
ev lataa

Lainsuojaton latauspiste – Mitä laki oikeasti yrityksiltä vaatii?

Anteeksi. Olen myöhässä. Lainsäädäntö edellyttää monia ei-asuinkäytössä-olevia kiinteistöjä hankkimaan latauspisteen parkkipaikalleen 2024 loppuun mennessä. Minä kuitenkin kirjoitan aiheesta vasta nyt. Olemme olleet viime vuodet kovasti kiinni taloyhtiöiden latausjärjestelmäprojekteissa, joissa olemmekin rakentaneet jo yli 3000 latauspistettä. Viime aikoina olen kuitenkin huolestunut erityisesti pk-yritysten asemasta. Monella tuo lain vaatima latauspiste on vielä tekemättä ja mikä ikävämpää, jotkut ovat tietämättään hankkineet latauspisteen, joka ei kuitenkaan täytä sille asetettuja vaatimuksia.



Kenelle latauspiste on pakollinen?

Käsittelen tässä artikkelissa olevassa olevaa rakennuskantaa, en uudisrakennuksia.
Asuinkäytössä olevilla rakennuksilla ei ole toistaiseksi velvoitetta asentaa latausasemia, vaikka niihin pitääkin tietyissä tilanteissa valmistautua. Lainsäädännön vaikutuksista taloyhtiöiden latauspisteille olemme kirjoittaneet erillisen artikkelin.

Olemassa olevien, ei-asuinkäytössä olevien kiinteistöjen velvollisuudesta asentaa latauspiste säädetään uudehkossa laissa: ”Laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä” 733/2020:

7 §

Olemassa olevan rakennuksen varustaminen sähköajoneuvojen latauspisteillä

Rakennuksen omistajan on huolehdittava, että sellaisessa käytössä olevassa muussa rakennuksessa kuin asuinrakennuksessa, jonka yhteydessä on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa rakennuksessa tai kiinteistöllä, on asennettuna vähintään yksi latauspiste viimeistään 31 päivänä joulukuuta 2024.”

Edelleen laki täsmentää vaatimusten kohteena olevia tahoja. Tiivistän vaatimukset taulukkoon. Mikäli vastaat kaikkiin kohtiin ”Kyllä”, niin kiinteistösi on todennäköisesti lain mukaan velvollinen hankkimaan latauspisteen

Rakennuksen kerrosalasta alle puolet on asumiskäytössäKyllä
Rakennuksessa käytetään energiaa sisäilmaston  ylläpitoon, esim. lämmitykseenKyllä
Rakennuksen yhteydessä on yli 20 autopaikkaaKyllä
Autopaikat sijaitsevat samalla kiinteistöllä tai rakennuksen sisälläKyllä
Rakennuksen omistaja mikroyritystä suurempi yritys/yhteisöKyllä

Mistä näkee ovatko autopaikat samalla kiinteistöllä rakennuksen kanssa?

Maanmittauslaitoksen karttapalvelu on hyödyllinen työkalu. Siellä voit valita näkyviin, kartan tai ilmakuvan päälle kiinteistörajat, josta näet helposti ovatko pysäköintipaikkanne samalla kiinteistöllä rakennuksenne kanssa. Alla olevassa kuvankaappauksessa nähdään (sattumanvaraisesti poimittu) parkkipaikka, joka ei ole samalla kiinteistöllä rakennuksen kanssa, vaan omalla tontillaan.

Karttakuva, jossa näkyy parkkipaikan kiinteistön rajat

Miten määritellään mikroyritys?

733/2020 rajaa latauspisteen asennusvelvoitteen piiristä pois ne kiinteistöt, jotka ovat mikroyritysten omistuksessa ja käytössä. Mikroyrityksen määritelmäksi annetaan komission suositus 2003/361/EY, joka määrittelee mikroyrityksen toisen artiklansa kohdassa 3:
”Pk-yritysten luokassa mikroyritys määritellään yritykseksi, jonka palveluksessa on vähemmän kuin 10 työntekijää ja jonka vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa.”
Eli mikäli palveluksessanne on vähintään 10 työntekijää ja liikevaihto tai taseen loppusumma on yli 2 miljoonaa euroa, täyttyy sen osalta kohdallanne velvoite latauspisteen asentamisesta.

Onko pakko?

Palataan vielä yllä esittämääni taulukkoon. Mikäli vastasit kaikkiin kohtiin ”Kyllä”, niin sitten on pakko hankkia yksi latauspiste. Laissa ei ole sellaista porrastusta, että latausasemien asennusvelvoite kasvaisi määrällisesti parkkipaikan koon mukaan. Yli 20 pysäköintipaikkaa tuo velvollisuuden hankkia yksi latauspiste. Ei ole väliä onko pysäköintipaikkoja 21 vai 210, niin vaaditaan yksi latauspiste.


Millaista latauspistettä laki edellyttää

733/2020 ilmaisee 9 §:aan: ”Latauspisteiden on oltava teknisiltä ominaisuuksiltaan jakeluinfra-asetuksen liitteessä II tarkoitettujen teknisten eritelmien mukaisia normaalitehoisia tai suuritehoisia latauspisteitä.”

Edelleen (EU) 2023/1804 Liitteen II mukaan:
”Sähköajoneuvojen normaalitehoiset vaihtovirtalatauspisteet on varustettava yhteentoimivuuden varmistamiseksi vähintään standardissa EN 62196-2:2017 kuvailluilla tyypin 2 pistorasioilla tai ajoneuvon liittimillä”

Normaalitehoinen latauspiste taasen on 22 kW tai alle. (Artikla 2 kohta 37).

Yksinkertaistettuna laki edellyttää Type-2 liittimellä varustettua latausasemaa. Esimerkiksi sukolatauspiste ei siis vaatimusta täytä. Normaalitehoisen latauspisteen voi korvata myös suuritehoisella ns. pikalatausasemalla.

Esimerkkejä normaalitehoisista latausasemista löydät sivuiltamme



Miksi lainmukainen latauspiste on tärkeä?

Myönnän että itseänikin hieman ällöttää se, miten pilkun n.. viilaamiselta tämäkin teksti tuntuu. Lisäksi yrityksemme tapoihin ei ole koskaan kuulunut markkinoida mitään vain siksi, että ”laki vaatii”. Haluamme pärjätä sillä, että tuotamme lisäarvoa asiakkaillemme. Tätä latauspistelakisekoilua ei kuitenkaan enää yksinkertaisesti vain pysty seuraamaan sivusta. Olen itsekin kompuroinut siihen liittyvien vaatimusten kanssa, kun säädökset ovat jopa muuttuneet kesken kaiken, ennen määräaikaa.

Minä edustan itse mikroyritystä suurempaa yhtiötä. Hallussamme ei kuitenkaan ole yli 20 autopaikan parkkipaikkaa, joten meitä tämä laki ei koske. Olen kuitenkin yrityksen perustamisesta asti ehtinyt rämpiä aika monen velvoitteen ja säädöksen täyttämiseksi ja tunnen kyllä tällaisiin asioihin liittyvän tuskan.

Minun mielestäni pk-yritykset ansaitsevat parempaa. He ansaitsevat tarkkaa tietoa, mikäli heidän edustajillaan on aikaa ja halua sellaiseen paneutua. Silloin tarvitaan totuudenmukaisia kirjoituksia. Toisaalta ymmärrän hyvin, jos kaikki aika menee oman varsinaisen liiketoiminnan parissa. Niinhän sen pääasiassa pitäisikin mennä. Silloin tarvitaan hyviä tekijöitä, asiantuntijoita.

Valitettavasti monen suomalaisen asennusliikkeen liiketoimintakäsitys perustuu siihen, että aina pitäisi valita halvin, tarpeista viis. Monenko pihalla siis nököttää jo lainsuojaton latauspiste? Trafin valvontapartiot aloittavat tarkastukset heti vuoden vaihteen jälkeen.


Onko lain vaatimille latauspisteille edes tarvetta?

Jostain syystä tätä kysytään minulta aina, kun asiasta tulee keskustelua. Olen kuitenkin yrittäjä enkä poliitikko. En siis lähtökohtaisesti pidä tämän kaltaisista velvoitteista. Ei siksi, että ne olisivat kustannuksiltaan isoja, vaan siksi, että ne vievät yleensä aikaa, koska mokaamisen mahdollisuus jää suureksi, ellei asiaan oikeasti perehdy itse. Ja se on pois omalta liiketoiminnalta. Toisaalta taas laki on kohtuu tynkä.

Suomessa on kuitenkin jo nyt yli 100 000 sähköautoa. Jos halutaan oikeasti järjestää latausmahdollisuus työntekijöille, asiakkaille tai yrityksen omalle (ehkä vielä tulevalle) kalustolle, niin on aika vaikea nähdä, että tuo yksi latauspiste isommalla parkkipaikalla olisi vielä mikään sateentekijä. Positiivisena asiana laissa näen sen, että yrityksen päättäjissä, aivan kuten taloyhtiöissäkin voi olla mukana se klassinen, yksi kovaääninen änkyrä, joka jarruttaa hommaa. Laki antaa nyt muille päättäjille hyvän työkalun ohittaa sellaisen. Tulevaisuudessa moni voi kuitenkin päästä tilanteeseen, jossa sähköautojen lataus ei ole pois omasta liiketoiminnasta. Ehkä se on jopa osa sitä.


Esimerkiksi näin – latauspisteiden hyödyt yrityksille

  • Latausmahdollisuus voi olla henkilöstölle verovapaa etu – Rekrytointi-ilmoituksessa se puhuttelee varmasti ”dynaamista työympäristöä” paremmin, oli hakijalla sitten (vielä) ladattavaa autoa tai ei.
  • Yrityksen oman autokannan sähköistyminen tulevaisuudessa tarjoaa selvän säästön polttoainekuluihin, kunhan ei ole pakko olla vain kalliiden, julkisten pikalaturien varassa. ”Polttoainekustannukset” yrityksen omalla parkkipaikalla ladattuna voivat hyvin olla 2-3 € / 100 km tai jopa vielä edullisemmat.
  • Latausmahdollisuus tekee vaikutuksen asiakkaisiin. Heinäkuussa 2024 Suomessa ylittyi 100 000 sähköauton raja. Latauksen tarjoaminen asiakkaan käynnin ajaksi on kustannuksiltaan verrattavissa kahvikupposen tarjoamiseen.
  • Vai onko liiketoimintanne luonne sellainen, että asiakkaille voisi tarjota maksullista latausta? Siten latauspisteet haukkuvat hintansa olemalla osa ihan oikeaa businesta.
  • Melkein jokainen yritys hehkuttaa nykyään vastuullisuuttaan. Latausasema on siitä yksi konkreettinen osoitus. Pelkkä sanahelinä asian suhteen on jo nyt alettu kokea lähinnä luotaantyöntäväksi.

Me olemme apunasi, kun haluat oikeasti lainmukaisen latauspisteen. Haluat sitten vain turvaan Trafin valvontapartioilta tai oikeasti rakentaa latausmahdollisuudella lisäarvoa yhteisöllenne. Katso ratkaisumme.


Kirjoittaja: