Myyntipäällikkö Samu Peltonen
ev lataa

Matkani rasvamontulta latausasemalle – Autoilu sähköistyi

Mistä kaikki alkoi?

Vuonna 2007 valmistuin Heltech Haagasta ajoneuvoasentajaksi ja aloitin työt Toyota Auto Finlandilla mekaanikkona. Tutustumiskierroksella pääsin maahantuojan yksityiseen automuseoon, jossa ensimmäisenä rivissä oli vuonna 1996 esitelty maailman ensimmäinen massatuotettu hybridiauto Prius NHW10. Tätä mm. C-kasettisoittimella varustettua tekniikan ihmettä myytiin virallisesti ainoastaan Japanissa. Suomeen ensimmäisen sukupolven Priusta tuotiin käsittääkseni silloin vain kaksi kappaletta. Itse ajoin tuolloin vielä vuosimallin 1973 Corollalla, jossa oli sähköllä toimiva putkiradio. Ensimmäinen ladattava hybridi euroopassa (Prius PHEV) julkaistiin viisi vuotta myöhemmin vuonna 2012.

Vielä muutama vuosi sitten työskennellessäni jälkimarkkinointipäällikkönä jälleenmyyjäliikkeessä ladattavat hybridit olivat merkkikorjaamollakin melko satunnainen näky sähköautoista puhumattakaan. Vuonna 2020 siirryin pariksi vuodeksi töihin raskaankaluston korjaamolle ja palattuani takaisin henkilöautopuolelle oli tilanne muuttunut radikaalisti. Pelkän polttomoottorin varassa liikkuvat autot olivat hyvää vauhtia jäämässä vähemmistöksi korjaamolla ja myytävistä autoista eräällä merkillä sähköautot muodostivat jo yli puolet uusien autojen kokonaismyynnistä kyseisessä autoliikkeessä.

Ensimmäisen sukupolven Prius

Tilanne tällä hetkellä?

Autoala on keskellä historiansa suurinta mullistusta. Muutos kohti sähköistymistä oli ennustettavissa, mutta sen nopeus on yllättänyt kaikki. Paatuneimmatkin epäilijät joutuvat pikkuhiljaa myöntämään, että ladattavat autot eivät ole enää marginaaliporukan harrastelua, vaan kasvavissa määrin uusi normaali. Olin itsekin vanhana bensalenkkarina pitkään sitä mieltä, että autoilun sähköistyminen on suuri sääli. Tulevaisuus näytti olevan se, että moottorin äänien ja tuoksujen katoaminen tulee viemään autoilusta kaiken hohdon. Ensimmäinen ajeluni sähköautolla muutti kuitenkin kantani täysin.

Olemme hyvää vauhtia siirtymässä kohti tilannetta, jossa parkkiruudun edessä sähköauton latausasema on yleisempi näky kuin lämmitysrasia. Muutos on tapahtunut kuitenkin niin nopeasti, että kotilatauksen hankkiminen tuntuu monesta hätiköidyltä ja tarpeelliselta “ehkä sitten joskus”. Kulut koetaan usein hyötyihin nähden suuriksi, etenkin jos omassa ruudussa seisoo vielä polttomoottorilla kulkeva auto. Asunnon ja asumisen kokonaiskustannuksissa sähköauton latausmahdollisuuden rakentaminen on kuitenkin kuluna häviävän pieni, etenkin kun pysähtyy pohtimaan sen tuomia mahdollisuuksia ja sen vaikutusta asunnon arvoon.

Latausasemien asennus onnistuu monelle alustalle Lämmitysrasioita ei ole tarvetta poistaa latausasemien tieltä

Autoilun sähköistymistä ohjataan voimakkaasti tuilla ja lainsäädännöllä ja ladattavien autojen kannan osuus kasvaa päivä päivältä. Kaikilla ei ole vielä juuri nyt mahdollisuutta siirtyä käyttämään ladattavaa autoa monista eri syistä. Tilanne kuitenkin muuttuu nopeasti, kun uusia eri tarpeisiin räätälöityjä malleja tuodaan markkinoille hurjaa vauhtia ja näitä autoja alkaa löytyä enenevissä määrin myös käytettynä. Vallitseva kehitys ajaa kohti päästötöntä autoilua, eikä edes tämä väliaikainen poikkeustilanne sähkömarkkinassa tule sitä pysäyttämään. Ladattava auto tulee olemaan pitkään itseoikeutettu kuningas automarkkinoilla.

Oma roolini muutoksessa

Vietin autokorjaamoilla eri työtehtävissä noin 20 vuotta, jonka jälkeen sain mahdollisuuden päästä konkreettisesti edistämään autoilun sähköistymistä tarjoamalla järkeviä ja kestäviä sähköauton latausratkaisuja, jotka toimivat nyt ja tulevaisuudessa. Kysyntä on tuonut markkinoille kovan rynnistyksen eri toimijoita ja latausjärjestelmiä, joiden käytännön erojen ja ominaisuuksien selvittäminen ja hahmottaminen on vaikeaa jopa sähköautoihin ja latausjärjestelmiin perehtyneelle ammattilaiselle.

Latausasemaa ei tarvitse asentaa jokaiselle autopaikalle heti Tärkeintä on että järjestelmä on mitoitettu toimimaan oikein käyttömäärän kasvaessa osana kiinteistön sähköjärjestelmää

Energiavahti Oy:llä oma asemani myyntipäällikön roolissa on tässä kentässä etuoikeutettu. Teemme projektit lähes yksinomaan ilman alihankkijoita, jolloin lupaamani aikataulut ja toteutukset ovat täysin meidän omissa käsissämme. Yrityksessä on osaava ja kokenut henkilökunta, joilla ei mene yllättävissäkään tilanteissa sormi suuhun ja joilta saan nopeasti tukea teknisissä kysymyksissä. Voin luvata töillemme takuun, joka ei ole riippuvainen kolmansista osapuolista, vaan takaamme työn laadun omilla kasvoillamme ja hoidamme mahdolliset ongelmat itse. Asennamme ainoastaan sellaisia latausjärjestelmiä, joiden toiminnan voimme taata mm. pilvipalveluiden toiminnasta ja jatkuvuudesta huolimatta ja jotka on suunniteltu palvelemaan nyt ja tulevaisuudessa. Teemme selkeät ja helposti ymmärrettävät tarjoukset, joiden tuella päätöksenteko on kivutonta. Lisäksi minulla on erittäin tervetullut olo Energiavahdille ja työilmapiiri yrityksessä on vertaansa vailla.

Milloin on oikea aika toimia?

Latausprojektin valmistelu, mahdolliset luvat ja lopullinen päätöksenteko vievät luonnollisesti aikaa, eikä latausjärjestelmien rakentamiseen myönnettävät tuet tule varmasti ainakaan nousemaan tulevaisuudessa. Latausmahdollisuus ohjaa myös valinnassa autoa hankittaessa tai vaihdettaessa. Kotilatauksen hankkiminen on siis ajankohtaista juuri nyt. Energiavahti Oy tarjoaa latausratkaisut omien työntekijöidensä käsityönä, jonka takana on kokemusta latausjärjestelmien toteutuksesta jo vuodesta 2016. Ota yhteyttä verkkosivujen www.evlataa.fi kautta, täytä esitietolomake ja aloita matka kohti päästötöntä autoilua. Autan sinut alkuun ja selvitän, miten pystymme palvelemaan juuri sinun tarpeitasi parhaimmalla mahdollisella tavalla.

Samu Peltonen
Myyntipäällikkö
Energiavahti Oy

Kirjoittaja: