EV Lataan asentama Garo-latausasema.
ev lataa

Sähköauton latausteho: 11kw vai 22kw?

Hankkiessa sähköauton latausasemaa on tehtävä päätös: Kuinka tehokas laturi tarvitaan?

Kaksi yleisintä vaihtoehtoa, 11 kW ja 22 kW, jakavat mielipiteitä. Lopullisen valintaan vaikuttaa moni tekijä – auton ominaisuudet, kiinteistön sähköjärjestelmä sekä lataustarve.

11 kW voi olla riittävä useimmille sähköautoilijoille, mutta tuplasti suurempi 22 kW tuo mukanaan nopeutta ja joustavuutta.

Tässä artikkelissa jaamme muutamia käytännön vinkkejä, joiden avulla valitset juuri sinulle sopivan latausratkaisun. Käymme läpi kaiken tarvittavan, jotta voit tehdä tietoon perustuvan päätöksen ja varmistaa, että latausratkaisusi palvelee sinua pitkään – kustannustehokkaasti ja turvallisesti.

Mitä latausteho tarkoittaa?

Kaikessa yksinkertaisuudessaan: Latausteho vaikuttaa suoraan siihen, kuinka nopeasti saat autosi akkuun virtaa. Latausteho ilmoitetaan kilowatteina.

Huomaathan, että latausaseman ohessa ilmoitettu kilowattiluku kuvaa järjestelmän maksimitehoa.

Jos ajat paljon tai käytät sähköautoa pitkille matkoille, suurempi teho voi tuoda kaivattua joustavuutta. Toisaalta, jos ajat harvemmin ja lataat autoasi pääasiassa öisin, pienempikin teho voi riittää vallan mainiosti.

Latausteho ei kuitenkaan ole pelkkä mukavuuskysymys – sillä on vaikutusta myös kiinteistön sähköturvallisuuteen, energiankulutukseen ja pitkän aikavälin kustannuksiin. Siksi oikean lataustehon valinta on kriittinen päätös jokaiselle sähköautoilijalle.

11 kW latausasema on usein varsin riittävä

11 kW Mode 3-latausasema on monille sähköautoilijoille se kultainen keskitie, joka riittää mainiosti päivittäiseen käyttöön. 11 kilowatin latausasema voidaan asentaa useimpiin kiinteistöihin ilman merkittäviä sähköjärjestelmän muutostöitä, mikä tekee siitä vaivattoman matalamman kynnyksen ratkaisun.

Yhteensopivuus suurimman osan sähköautojen kanssa

Monien sähköautojen sisäinen laturi tukee enintään 11 kW tehoa. Tämä tarkoittaa, että vaikka asentaisit tehokkaamman 22 kW latausaseman, lataus tapahtuu silti vain 11 kW tuntinopeudella.

Sähköliittymän kapasiteetti

Useimmissa suomalaisissa kotitalouksissa ja pienemmissä taloyhtiöissä 11 kW latausasema voidaan asentaa ilman tarvetta kasvattaa sähköliittymän kapasiteettia. Tämä säästää merkittävästi kustannuksia ja välttää kalliit muutostyöt, kuten liittymäkaapelin vaihtamisen tai pääkeskuksen päivittämisen.

Yön yli lataus

Yhden yön aikana – esimerkiksi 8 tunnin latauksella – 11 kW asema voi siirtää jopa 88 kWh energiaa akkuun. Tämä riittää useimpien sähköautojen akun täyttämiseen ja tuo noin 500–600 kilometrin toimintamatkan. Näin autosi on aina valmiina seuraavan päivän ajoihin.

22 kW latausasema – Nopeampi lataus ja sijoitus tulevaisuuteen

Kun sähköauton latausaseman valinta tulee ajankohtaiseksi, moni pohtii, riittääkö 11 kW vai kannattaako satsata kerralla 22 kW latausasemaan.

Vaikka molemmat vaihtoehdot ovat toimivia, 22 kW latausasema tuo mukanaan useita etuja, jotka tekevät siitä tulevaisuudenkestävän ratkaisun.

Hintaero ei ole suurimmasta päästä

Hintaero 11 ja 22 kW välillä ei päätä huimaa. Muutaman satasen suurempi alkuinvestointi tulee joka tapauksessa halvemmaksi kuin kokonaan uuden latausaseman hankkiminen tulevaisuudessa.

Nopea lataus säästää aikaa

Arjen aikataulut voivat olla tiukkoja, eikä aina ole mahdollista jättää autoa lataukseen useiksi tunneiksi. 22 kW latausasema lataa esimerkiksi 60 kWh akun täyteen alle kolmessa tunnissa – tuplasti nopeammin kuin 11 kW asema.

Tulevaisuudenkestävä ratkaisu

Sähköautojen teknologia kehittyy nopeasti, ja uusissa malleissa lataustehojen odotetaan kasvavan. Valitsemalla 22 kW latausaseman varmistat, että järjestelmäsi vastaa myös tulevaisuuden vaatimuksia ilman kalliita päivityksiä. Investointi tehokkaampaan laturiin kerralla voi säästää rahaa ja vaivaa pitkällä aikavälillä.

Toimii myös alemmilla tehoilla

Kaikki 22 kW latausasemat toimivat täydellisesti myös matalammalla teholla, jos sähköjärjestelmäsi tai autosi ei tue suurempaa kapasiteettia. 22 kW on latausaseman maksimiteho, ei kiveen hakattu jatkuva latausteho.

Mitä ottaa huomioon valinnassa?

Kodin sähköjärjestelmä ja pääsulake

Kaikki kiinteistöt eivät välttämättä tue 22 kW lataustehoa ilman sähköliittymän päivittämistä.  Varsinkin vanhemmissa kiinteistöissä voi tulla helposti raja vastaan, jos vanha sähköjärjestelmä on mitoitettu hieman alakanttiin.

Täydelle 22 kW lataukselle suositellaan 3x35A pääsulakekoa. Yleisin pääsulakekoko Suomessa on 3x25A.

Dynaaminen kuormanhallinta estää järjestelmän ylikuormituksen

Kuormanhallinta auttaa hyödyntämään olemassa olevaa kapasiteettia, mikä mahdollistaa suuremman lataustehon ilman kalliita muutoksia.

Dynaaminen kuormanhallinta on älykäs järjestelmä, joka rajoittaa lataustehoa kiinteistön sähkönkulutuksen mukaan. Esimerkiksi, jos laitat saunan päälle auton ollessa laturissa, rajoittaa kuormanhallinta lataustehoa. Järjestelmä estää pääsulakkeen ja koko järjestelmän ylikuormituksen.

Kuormanhallinta varmistaa turvallisen latauksen niin suurella teholla kuin kullakin hetkellä on mahdollista. Ilman kuormanhallintaa lataus puksuttaa kellon ympäri täydellä teholla, mikä voi pahimmillaan johtaa pääsulakkeen kärähtämiseen ja kalliisiin korjauksiiin.

Tarkasta sähköjärjestelmä, -liittymä sekä pääsulakekoko ennen hankintaa

Ennen ostopäätöstä kannattaa tarkistaa kiinteistösi sähköjärjestelmän nykytila ja kapasiteetti. Fiksuinta on pelata varman päälle ja tilata ammattilaisen tekemä latauskartoitus. 

Kartoituksessa asiantuntija arvioi sähköjärjestelmän lähtökohdat ja suosittelee juuri tarpeisiisi sopivinta latausratkaisua.

Paljonko ajat?

Jos viikottaiset ajot koostuvat lyhyiden työmatkojen lisäksi parista satunnaisesta kauppareissusta, on 11 kW varsin riittävä. Akku täyttyy näppärästi yön yli ja olet valmis matkaan. 

Pitkiä matkoja useammin ajaville tai esimerkiksi perheille, joissa on kaksi sähköautoa, 22 kW latausasema tarjoaa huomattavasti enemmän joustavuutta.

Tulevaisuuden tarpeet

Vaikka nykyinen autosi ei tukisi 22 kW lataustehoa, tilanne voi olla toinen muutaman vuoden päästä. Jos tiedät jo nyt, että aiot päivittää sähköautosi tulevaisuudessa, 22 kW latausasema on fiksumpi valinta.

Parhaat 11 kW latausasemat kotiin

Kuvassa Entity Compact lataa

Garo Entity Compact

Garo Entity Compact on älykkäillä ominaisuuksilla varustettu 11 kW kotilatausasema. Huippusuositun Entity Pron pikkuveli tarjoaa kaikki tärkeimmät älyominaisuudet pienemmässä koossa – ja vieläpä halvempaan hintaan.

  • Älypuhelinsovellus latauksen seuraamiseen ja ajastukseen
  • Pörssisähköohjaus
  • DC-tasavirtavalvonta ja A-tyypin vikavirtasuojaus
  • Dynaaminen kuormanhallinta valittavana lisävarusteena
  • Viiden vuoden takuu
  • Mahdollisuus integroida latausasema älykotiin

WALLe 16M

WALLe 16M (11 kW)

Kotimainen avainlipputuote tehokkaaseen ja luotettavaan kotilataukseen. Helppokäyttöinen vaihtoehto: Rehellinen plug and play -järjestelmä ilman monimutkaisia älypuhelinsovelluksia.

  • Suomalainen tuote Suomen sääolosuhteisiin
  • DC-tasavirtavalvonta ja A-tyypin vikavirtasuojaus
  • Lisävarusteena langaton kuormanhallinta
  • Teho: 3,6 kW – 11 kW

Parhaat 22 kW latausasemat kotiin

Garo Entity Pro -latausasema

Garo Entity Pro

Garo Entity Pro on nimensä mukaan pro-tason latausasema. Tässä latausasemassa on kaikki älykkäät ominaisuudet, joita tarvitset tehokkaaseen ja edulliseen lataamiseen. Kun vain paras kelpaa, on Entity Pro paras vaihtoehtosi.

  • Pörssisähköohjaus
  • Garo Connect -sovellus
  • Dynaaminen kuormanhallinta valittavana lisävarusteena
  • Viiden vuoden takuu
  • Mahdollisuus integroida latausasema älykotiin

Beny latausaseman kuva

Beny (11-22kW) latausasema

Beny on varmatoiminen ja luotettava latausasema omakotitalokäyttöön. Benyn vahvuus on saumaton yhteensopivuus aurinkopaneelien kanssa – jokainen tuottamasi kilowattitunti siirtyy suoraan auton akkuun. Beny latausasemassa on valmiina dynaaminen kuormanhallinta, joka varmistaa tehokkaimman mahdollisen latauksen ilman riskejä.

  • Helppokäyttöinen latausasema
  • Näppärä älypuhelinsovellus
  • Älykäs aurinkosähkölataus
  • 2 vuoden täysi huoltovapaustakuu

YouTube video
Kirjoittaja: