Tutustuessasi sähköautojen lataukseen olet varmasti törmännyt ihmeellisiltä kuulostaviin termeihin, kuten Mode 3, Type-2 tai CSS.
Näiden termien ymmärtäminen on avainasemassa, kun valitset latausratkaisua kotiin, työpaikalle tai taloyhtiöön.
Mode kuvastaa mitä kautta sähkö siirtyy verkosta auton akkuun. Esimerkiksi Mode 2 tarkoittaa latausta kotitalouspistorasiasta ja Mode 3 puolestaan kiinteästä latausasemasta.
Type puolestaan kertoo käytettävästä liittimestä eli siitä, millainen kaapeli yhdistää auton ja latausaseman. Esimerkiksi Type-2 on Euroopan standardi, kun taas Type-1 on yleisempi Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa.
Tässä artikkelissa hyppäämme terminologian syvään päätyyn ja käymme läpi keskeisimmät “typet ja modet”, jotka jokaisen sähköautoilijan olisi hyvä ymmärtää.
Eri latausmoodien erot
Mode 3: Kiinteä latausasema tehokkaaseen ja turvalliseen lataamiseen
Mode 3 on moderni ja turvallinen ratkaisu sähköauton päivittäiseen lataamiseen. Siinä sähkö kulkee suoraan kiinteästä latausasemasta autoon, ja mukana ovat kaikki nykyaikaiset turvaominaisuudet sekä älykkäät latausmahdollisuudet.
Mode 3 onkin sähköautoilijoiden suosituin valinta erityisesti kotikäyttöön, taloyhtiöihin ja työpaikoille.
Miten Mode 3 -lataus toimii?
Mode 3 -järjestelmä koostuu kiinteästi asennetusta latausasemasta, joka on suoraan yhteydessä kiinteistön sähköjärjestelmään. Lataaminen ei kuormita kodin sähkökaapelointia, toisin kuin vanhanaikainen sukolataus.
Latausasemassa on omat turvamekanisminsa, kuten DC-tasavirtavalvonta ja A-tyypin vikavirtasuoja, jotka varmistavat turvallisen ja tehokkaan latauksen.
Mode 3:n edut
- Tehokkuus: Kiinteä latausasema mahdollistaa huomattavasti nopeamman latauksen kuin pistorasiapohjaiset ratkaisut. Latausteho voi olla jopa 22 kW.
- Turvallisuus: Kiinteistä latausasemista löytyy kaikki sähköauton lataukseen tarvittavat turvaominaisuudet, kuten kuormanhallinta ja vikavirtasuojaukset.
- Älykkäät ominaisuudet: Useimmat Mode 3 -latausasemat tukevat etähallintaa, pörssisähköohjausta ja energiankulutuksen seurantaa.
- Pitkäikäisyys: Mode 3 -latausasemat on suunniteltu kestämään vuosikymmeniä, mikä tekee niistä kustannustehokkaan pitkän ajan investoinnin.
Mode 3 on nykyaikaisen sähköautoilun selkäranka. Sen tehokkuus, turvallisuus ja älykkäät ominaisuudet tekevät siitä parhaan valinnan niille, jotka haluavat ladata autonsa nopeasti ja vaivattomasti.
Mode 2: Kannettava latausratkaisu kotitalouspistorasioihin
Mode 2 -latauksessa käytetään kannettavaa latauslaitetta, joka kytketään tavalliseen pistorasiaan. Yleensä tämä tarkoittaa auton mukana tullutta laturia tai löysää tarvikekaapelia.
Mode 2 on toimiva väliaikainen ratkaisu esimerkiksi mökille tai paikkoihin, joissa kiinteää latausasemaa ei ole saatavilla.
Mode 2:n rajoitukset
- Hidas lataus: Kotitalouspistorasian teho rajoittaa latausnopeutta (yleensä 1,8 kW), mikä tarkoittaa, että suuremman akun lataaminen voi kestää vuorokausia.
- Rasitus sähköjärjestelmälle: Pistorasiaa ei ole suunniteltu pitkäaikaiseen ja suuritehoiseen käyttöön, mikä voi aiheuttaa ylikuumenemista.
- Ei pitkän aikavälin ratkaisu: Vaikka Mode 2 toimii tilapäisenä vaihtoehtona, se ei ole optimaalisin ratkaisu päivittäiseen käyttöön, erityisesti suuremmille sähköautoille.
Mode 4 on pikalatauksen standardi
Mode 4 -lataus tarkoittaa tasavirralla (DC) toimivaa pikalatausta, joka on yleisin ratkaisu julkisilla latauspisteillä. Esimerkiksi Tesla Supercharger -latausasemat toimivat juuri Mode 4 -periaatteella.
Mode 4 -järjestelmässä latausasema muuntaa sähköverkon vaihtovirran (AC) tasavirraksi ennen kuin se siirtyy auton akkuun. Tämä nopeuttaa merkittävästi latausprosessia, sillä virta siirtyy suoraan auton akkuun ohittaen auton sisäisen laturin.
Entä mikä on Mode 1?
Mode 1 ei viittaa “vanhan sukupolven” sähköauton lataukseen, vaan kevyiden sähkölaitteiden, kuten sähköpotkulautojen ja -pyörien lataukseen.
Mode 1 -latauksessa ei ole turvaominaisuuksia, kuten vikavirtasuojaa tai kuormanhallintaa, jotka ovat välttämättömiä sähköauton lataukselle. Useimmissa maissa, Suomi mukaan lukien, Mode 1 -lataus ei täytä sähköturvallisuusvaatimuksia sähköauton lataamiseen.
“Type” viittaa latauskaapelin liittimeen
Type viittaa latausliittimen tyyppiin, joka yhdistää auton ja latausaseman. Liittimen tyyppi vaikuttaa suoraan auton ja latauslaitteen yhteensopivuuteen, latausnopeuteen ja käyttökokemukseen.
Esimerkiksi, jos kotilatausasema on varustettu Type-2-liittimellä, mutta autossa on Type-1 -liitin, eivät ne keskustele keskenään ilman oikeanlaista välikaapelia. Purkkaratkaisuja, kuten halpoja adaptereita ei suositella.
Type-2 on Euroopan standardi
Type-2 on latausstandardi, joka löytyy käytännössä kaikista Euroopan alueella myytävistä uusista sähköautoista ja latausasemista. Type-2-liitin on kolmivaiheinen, mikä mahdollistaa jopa 22 kW lataustehon kotilatauksessa.
Type-2 tunnetaan sen loistavasta yhteensopivuudesta ja kyvystä tukea sekä Mode 2- että Mode 3 -latausta.
Type-1 on harvinainen Suomessa
Type-1 -liitin on yleinen Pohjois-Amerikassa ja Japanissa, mutta Suomessa se on harvinaisuus. Se on yksivaiheinen liitin, joka mahdollistaa enintään 7,4 kW lataustehon.
Type-1:n kapasiteetti voi olla riittävä normaaliin kotilataukseen, mutta sen rajallinen yhteensopivuus eurooppalaisten latausasemien kanssa tekee sen tehokkaasta hyödyntämisestä lähes mahdotonta.
CCS on yleisin pikalatausasemilla
CCS (Combined Charging System) perustuu Type-2 -liittimeen, mutta siihen on lisätty kaksi erillistä kontaktia pikalatausta varten. CCS on suunniteltu mahdollistamaan sekä vaihtovirta- että tasavirtalataus, jolloin samalla liittimellä voidaan saavuttaa jopa 350 kW latausteho pikalatausasemilla.
Suositukset – Millä kannattaa ladata kotona?
Kun puhutaan sähköauton lataamisesta turvallisesti ja tehokkaasti, Mode 3 ja Type-2 ovat suosituksemme kotilataukseen.
Turvallisuus on ykkösprioriteetti
Mode 3 -lataus eroaa vanhemmista lataustavoista, kuten Mode 2:stä, siinä, että turvallisuus on otettu huomioon jokaisessa vaiheessa. Latausasemassa on älykästä rautaa, joka valvoo latausprosessia, tunnistaa mahdolliset häiriöt ja katkaisee latauksen heti ongelmien ilmetessä.
Type-2-liitin puolestaan tarjoaa vahvan ja turvallisen kytkennän, joka kestää kovaakin käyttöä. Se on suunniteltu suurille tehoille ja pitkille latausajoille, mikä tekee siitä erinomaisen valinnan niin koti- kuin julkiseen lataukseen.
100% yhteensopivuus
Type-2 on Euroopan standardi, mikä tarkoittaa, että se on yhteensopiva kaikkien Suomessa myytävien uusien sähköautojen kanssa.
Mode 3 -lataus on standardisoitu lataustapa, joka takaa yhteensopivuuden kaikilla latausasemilla, jotka noudattavat tätä normia. Saumaton yhteensopivuus on erityisen tärkeää, kun suunnittelet pitkän aikavälin investointia.
Tehokkuus ja nopeus
Mode 3 ja Type-2 yhdistelmä mahdollistaa huomattavasti nopeamman latauksen kuin perinteinen sukolataus. Type-2 -liittimellä varustettu Mode 3 -latausasema voi ladata jopa 22 kW teholla, kun taas suko-pistorasiasta lataus rajoittuu parhaimmillaankin vain alle 4 kW tehoon.
Suurempi teho tarkoittaa vähemmän odottelua ja enemmän ajokilometrejä.
Älykkäät ominaisuudet
Mode 3 -latausasemat tukevat nykyaikaisia älyominaisuuksia, kuten kuormanhallintaa ja pörssisähköohjausta. Näillä ominaisuuksilla lataus voidaan ajoittaa halvimpiin sähkön hintatunteihin ja sähköverkon kuormitus voidaan optimoida, mikä säästää rahaa ja suojelee kotisi sähköjärjestelmää.
Tilaa modernit Mode 3 ja Type-2 -latausasemat Energiavahdilta
Kaikki EV Lataan tarjoamat latausasemat tukevat Mode 3 -latausta ja ovat varustettuja Type-2 -liittimellä. Tarjoamme vain parasta – turvallisia, tehokkaita ja pitkäikäisiä latausasemia, jotka on suunniteltu pohjoisen vaativiin olosuhteisiin.
Jos mietit useamman vaihtoehdon välillä, lue vertailumme ja ostajan oppaamme: