Lyhyen talven ansiosta pääsimme tänä vuonna (2025) aloittamaan kaivuukauden jo helmikuun loppupuolella. Se tarkoitti myös sitä, että Espoossa, Magnus Enckellin kuja 7:ssä asukkaat pääsivät kytkemään sähköautonsa kotilatauspisteisiin jo maaliskuussa.
Vaikka avitimmekin kevään tuloa hieman routamattojen kanssa, ei positiivista yllätystä nopeasta toimituksesta voi silti laskea meidän ansioksemme. Kaivuutöiden aloitusajankohta keväisin on luontoäidin eikä meidän käsissä, oli lopputulos sitten aloitusajankohdan kannalta positiivinen tai negatiivinen. Moni muu asia onnistumisen suhteen sen sijaan on täysin meidän omissa käsissämme. Emmekä jääneet luontoäidille kakkoseksi.
”Jokainenhan sitä itteensä kehuu”, mutta katsohan taloyhtiöltä saamamme palaute:
”Asunto Oy Espoon Kilon Siili , Magnus Enckellin kuja 7:ssä ei voi muuta kuin kehua EV:tä. Työ tehtiin hyvin suunnitellusti ja aikataulun mukaisesti. Työntekijät informoivat selkeästi ja selvästi ja vastasivat myös ehkä tyhmiin kysymyksiin. Suurkiitos, Pidämme teidät mielessä myös kun tarvitsemme sähkömiestä jatkossa!”
Dorita Rasinaho, hallituksen puheenjohtaja Asunto Oy Espoon Kilon Siili



Latausinfran rakentaminen taloyhtiölle sopivaksi
Espoon Kilon Siili koostuu kuudesta asunnosta, joilla jokaisella on asuntokohtainen autokatospaikka. Autokatoksia on kaksi, toisessa neljä autopaikkaa ja toisessa kaksi. Jokaisen asunnon autopaikalle kaapeloitiin ja rakennettiin latausvalmius 11 kW tehoiselle lataukselle. Kunkin asunnon latauspaikka kytkettiin asuntokohtaisen sähkömittarin taakse. Näin jokainen maksaa lataussähkönsä osana asuntonsa sähkölaskua eikä taloyhtiön ole tarpeen järjestää laskutusta.

Latausinfran kaapelointi- ja kaivuutyöt – Kunnossapitosuunnitelma huomioiden
Tällaisessa taloyhtiössä kaapelointi- ja kaivuumatkaa tulee aika paljon autopaikkojen määrään nähden, mikä vaikuttaa merkittävästi siihen, paljonko sähköauton latauspisteet lopulta tulevat maksamaan. Espoon Kilon Siilissä kaivuun määrää saatiin hieman vähennettyä fiksulla suunnittelulla. Osa kaapeloinnista tehtiin pinta-asennuksena aitoja pitkin. Taloyhtiö on aikeissa uusia aidat kunnossapitosuunnitelmansa mukaisesti, mikä edellyttää joka tapauksessa kaivamista aitojen alueella, kun niitä uusitaan. Mitoitimmekin kaapelit siten, että niihin jäi pituuden osalta ”löysää” niin paljon, että ne on helppo irroittaa aidasta ja upottaa maahan aitojen uusimisen yhteydessä. Vain aitoihin nyt asennetut koteloinnit jäävät siinä kohtaa turhiksi.


Sähköauton latausasemat osakkaiden hankintana
Latausinfra rakennettiin jokaiselle asunnolle valmiiksi. Asunto Oy Espoon Kilon Siilissä se oli järkevää, kuten se on lähes aina. Etenkin kaivuutöitä edellyttävissä kohteissa. Kustannukset asuntoa kohden pysyvät kurissa. Sen sijaan latausasemia asennettiin projektin yhteydessä niille osakkaille, joilla oli sille tarvetta heti tai jotka kokivat tarvitsevansa sellaista pian. Lopuille autopaikoille osakkaat saavat tilattua meiltä (tai miksei jostain muualtakin) latausasemat helposti ja nopeasti, kun tarve sellaiselle tulee.
Latausasemia varten taloyhtiön sähköliittymään rakennettiin dynaaminen kuormanhallinta. Se huolehtii siitä, että taloyhtiön sähköliittymän päävarokkeen kapasiteettia ei ylitetä. Asuntokohtaista kuormanhallintaa ei toteutuneiden kuormitusten ja asuntokohtaisen varokekoon vertailun perusteella tässä kohteessa tarvittu. Sellainen on asennettavissa myös jälkikäteen, mikäli asunnon kokonaiskuormitusta tulisi tarve rajoittaa alaspäin.

Sähköautojen latausjärjestelmän rakentaminen talvella
Katsomme taloyhtiöitä tarkalla silmällä jo tarjouskatselmuksella senkin mukaan, mihin vuodenaikaan kohde sopisi toteutettavaksi. Sydäntalvella on mahdollista rakentaa latausjärjestelmiä vain pysäköintihalleihin tai autokatoksiin, jotka sijaitsevat sähköpääkeskuksen välittömässä läheisyydessä.
Maahan, tolppien nokkaan perustettavien latauspisteiden rakentaminen taas on vähän kuin perunan istutus. Maan olisi sulamisen jälkeen hyvä kuivuakin vähän.
Asunto Oy Espoon Kilon Siilin kaltaisia kohteita, joissa on kaivamista, mutta latauspisteet sijoitetaan kuitenkin seinälle, voidaan sen sijaan urakoida hyvin alku- tai lopputalvesta. Asunto Oy Espoon Kilon Siilin kanssa sopimus allekirjoitettiin tammikuussa ja autot voitiin kytkeä lataukseen jo maaliskuussa. Siis ennen, kuin pystymme toden teolla aloittamaan kokonaan maahan rakennettavien latausjärjestelmien rakentamista.
Mikäli tunnistat oman taloyhtiösi vastaavanlaiseksi, niin pelaa ajoitus oikein. Saat nopeamman toimitusajan.
Tutustu lisää taloyhtiöiden sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen ja pyydä tarjous linkin sivun alalaidasta löytyvällä lomakkeella.
Palaan vielä myös Dorita Rasinahon palautteeseen: ”Pidämme teidät mielessä myös kun tarvitsemme sähkömiestä jatkossa!” Me todella teemme hyvin monipuolisesti kiinteistöjen sähköasennuksia. Mikäli latausjärjestelmä ei ole juuri nyt ajankohtainen, mutta tarvitset muuten hyvää sähköliikettä, niin muut palvelumme löydät osoitteesta https://evoy.fi/