Oma latauspiste lämmitystolpan vieressä
ev lataa

Kannattaako ostaa halvin latausasema? 

Turvallisuus ja pitkän ajan kustannukset tarkastelussa

Ymmärrän täysin, että alkaen-hintainen latausasema voi tuntua houkuttelevimmalta ratkaisulta. Eihän kalliin sähköauton hankinnan jälkeen millään huvittaisi pistää euroja kiinni kalliiseen latausasemaan.

Kuitenkin, kun puhutaan arvokkaan sähköauton lataamisesta valtavilla määrillä kilowatteja, on latausasema väärä paikka pihistellä. Se on karu fakta.

Jo ensimmäisten ongelmien ilmetessä halpa latausasema muuttuukin helposti kalliiksi. Pahimmillaan halpislaturi aiheuttaa vahinkoa autollesi, kodillesi tai jopa itsellesi.

Tässä artikkelissa käyn läpi tärkeimpiä syitä, miksi latausasemaa valitessa ei kannata valita sitä halvinta vaihtoehtoa. Eikä välttämättä edes toiseksi halvinta.

Investointi kunnon latausasemaan maksaa itsensä takaisin

  • Turvallisuudella
  • Matalammilla elinkaarikustannuksilla 
  • Käyttövarmuudella
  • Pitkäikäisyydellä
  • Huoltovapaudella

Turvallisuus, turvallisuus ja turvallisuus

Halvempi hinta on synonyymi karsituille ominaisuuksille. Valitettavasti liian usein se tarkoittaa puutteellisia turvallisuusominaisuuksia ja suojauksia.

Kunnon latausasemassa on sisäänrakennettu DC-tasavirtavalvonta ja A-tyypin vikavirtasuoja, jotka ovat nykyaikaisen latausaseman ehdottomia turvavaatimuksia.

DC-tasavirtavalvonta havaitsee mahdolliset tasavirtavuodot, jotka voivat estää henkeä turvaavaan A-tyypin vikavirtasuojan toiminnan.

A-tyypin vikavirtasuoja katkaisee latauksen välittömästi, jos latauksen aikana ilmenee ongelmia, suojaten käyttäjää sähköiskuilta.

Turvallisuusominaisuuksien lisäksi luotettavien valmistajien latauspisteiden komponentit on suunniteltu kestämään käyttöä vaativissakin olosuhteissa.

B-laatuisissa latureissa liitännät ja komponentit voivat ajan myötä kulua, mikä voi johtaa sähköiskujen tai jopa tulipalojen riskiin.

Hämärältä sivustolta ostetun halpislaturin mukana ei välttämättä edes toimiteta käyttöohjeita ja teknisiä tietoja. Myyjällä on siis mitä todennäköisimmin jotain salattavaa.

Sähköturvallisuuslain mukaan kaikkien sähkölaitteiden mukana on toimitettava selkeät ja helposti ymmärrettävät turvallisuustiedot, käyttöohjeet ja muut asiakirjat sekä suomeksi että ruotsiksi. Tämä koskee luonnollisesti myös sähköautojen latausasemia.

Halvin latausasema tarkoittaa usein sukolatausta

Sukolataus = lataus pistorasiasta.

Kaikista halvimmat netissä myytävät ”latauslaitteet” ovat todellisuudessa Suko → Type 2 -kaapeleita.

Niitä voi laittaa edes samaan lauseeseen latausasemien kanssa, sillä nehän ovat todellisuudessa vain irroitettavia kaapeleita, jotka kiinnitetään kotitalouspistorasiaan. Ja kaiken lisäksi todella hitaita.

Ihme kyllä näitä irrotettavia kaapeleita myydään Suomessa “latausasema” tai “latauslaite”  -kategorian alla.

Sähköauton sukolataus vastaa kutakuinkin sähkösavustimen käyttöä 12 tunnin ajan ulkopistorasiasta. Jättäisitkö itse sellaisen vartioimatta, jos ole täysin varma, että kotisi sähköasennukset ovat turvallisessa kunnossa?

Siksi sähköauton lataamista varten on suositeltavaa asentaa oma kaapeli suoraan sähkökeskukselta. Kiinteä latausasema ei nojaa vanhaan sähkökaapelointiin, mikä eliminoi ylikuumenemisen riskit – varsinkin vanhemmissa taloissa.

Toinen tärkeä syy on pistorasioiden kunto. Vanhoissa tai heikkolaatuisissa pistorasioissa kontaktipinnat voivat olla kuluneet, mikä lisää kuumenemisen ja oikosulkujen riskiä.

Irrotettavat suko-kaapelit ovat tarkoitettu vain väliaikaiseen lataukseen. Jos aiot ladata sähköautoasi kotona, eliminoi turhat riskit ja investoi kerralla kiinteään latausasemaan.

Halvasta latausasemasta uupuu kuormanohjaus

Dynaaminen kuormanhallinta pitää huolen, että sähköautosi lataaminen ei ylikuumenna kotisi sähköjärjestelmää.

Kuvitellaan tilanne: Kytket sähkölämmityksen täydelle teholle tai laitat saunan päälle samalla kun sähköautosi on piuhan päässä.

Dynaaminen kuormanhallinta hoksaa automaattisestii, että nyt kuluu tavanomaista enemmän sähköä ja rajoittaa lataustehoa sen mukaisesti. Kuormanhallinta pitää siis huolen, että kodin sähköjärjestelmä ja pääsulake eivät kärähdä latauksesta.

Kuormanhallinta toimii myös toisinpäin: Autosi latautuu niin nopeasti, kuin se on muun sähkönkulutuksesi puolesta mahdollista, mikä auttaa myös pörssisähkön halvimpien tuntien ja yösähkön hyödyntämisessä.

Kalliimpi latausasema voi tulla lopulta halvemmaksi – kiitos älykkäiden ominaisuuksien

Laadukkaat latausasemat tarjoavat enemmän kuin pelkkää virtaa – ne tuovat mukanaan älykkäitä ominaisuuksia, jotka tekevät lataamisesta fiksumpaa ja edullisempaa.

Yksi tärkeimmistä älyominaisuuksista on pörssisähköohjaus, jonka avulla lataaminen voidaan ajoittaa sähkömarkkinoiden edullisimmille tunneille. Manuaalinen sähkön hintojen vahtaaminen jää historiaan, kun latausasema hoitaa optimoinnin automaattisesti.

Tämä voi tarkoittaa merkittäviä säästöjä vuositasolla, etenkin paljon ajaville sähköautoilijoille. Näin ollen kalliimpi latausasema tuleekin pitkällä aikavälillä halvemmaksi.

Pörssisähköohjauksen lisäksi älykkäät latausasemat tarjoavat usein muita hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten:

  • Etähallinta mobiilisovelluksella: Näet latauksen tilan ja voit hallita asetuksia missä tahansa.
  • Energiankulutuksen seuranta: Seuraa tarkasti, kuinka paljon sähköä lataamiseen kuluu ja mitä se maksaa.
  • Yhteensopivuus aurinkopaneelien kanssa: Järjestelmä voi hyödyntää ensisijaisesti aurinkosähköä, mikä vähentää verkosta ostettavan sähkön määrää.

Jos pörssisähköohjaus on ykköskriteeri, suosittelen tutustumaan Garo Entity Pro -latausasemaan. Jos haluat ladata sähköautoasi aurinkopaneeleilla, on Beny-latausasema nappivalinta.

Kuvaohje Entity Pro:n pörssisähkölataamisen käytöstä.

Taloyhtiöiden kohdalla halvaksi naamioidut kytkykaupat ovat ikuisia rahareikiä

Kun puhutaan yksittäisten latausasemien sijaan suuremmista latausinfrastruktuureista, korostuu laitteiden laatu entisestään.

Pelkkä edullinen hankintahinta tai myyntipuheiden lupaukset eivät riitä – taloyhtiön järjestelmän täytyy olla toimiva, kustannustehokas ja pitkäikäinen.

Kuten omakotitaloon suunnatuissa järjestelmissä, myös taloyhtiöihin myytävistä halpajärjestelmistä voi puuttua kriittisiä ominaisuuksia, kuten vikavirtasuojia ja tasavirtavalvontaa, mikä voi johtaa ylikuormituksiin ja jopa vaaratilanteisiin.

Taloyhtiöden sähköjärjestelmät eivät läheskään aina ole moderneimmasta päästä, jollloin riskit moninkertaistuvat.

Kytkykauppa voi vaikuttaa paperilla halvimmalta – Älä lankea sudenkuoppaan

Monet markkinoilla olevat latausjärjestelmät toimivat täysin pilvipalveluriippuvaisesti. Näissä järjestelmissä latausasemat eivät kykene toimimaan itsenäisesti, vaan ne vaativat jatkuvan yhteyden valmistajan tai palveluntarjoajan palvelimille.

Käytännössä jokainen lataustapahtuma ja järjestelmän perustoiminnot, myös kuormanhallinta, ovat riippuvaisia ulkopuolisesta palvelusta.

Kuukausimaksullinen paketti kuulostaa aluksi näppärältä, mutta mitä tapahtuu, kun palvelu kaatuu tai valmistaja päättää nostaa hintojaan?

  • Kalliimpi lataus: Lataus on luonnollisesti kalliimpaa, kun sähkön hinnan päälle löydään palveluntarjoajan kate
  • Tulevaisuuden hinnannousut: Jos palveluntarjoaja lupaa ensimmäiseksi pariksi vuodeksi halvan kuukausihinnat, voitko olla varma että hinta on tulevaisuudessa sama?
  • Riippuvuus palveluntarjoajan elinkelpoisuudesta: Jos latauspalvelun taustalla oleva firma kaatuu tai lopettaa palvelun kannattamattomana, jäävät isolla rahalla hankitut latauslaitteet SER-jätteeksi. Niillä ei tee yhtään mitään ulkoista “älyä”.
  • Laajennus tulee kalliiksi: Jos järjestelmää päätetäänkin laajentaa, joudutaan hankkimaan saman sarjan latauslaitteita. Tässä vaiheessa on ilmiselvää, että palveluntarjoaja pyytää kovaa hintaa. Vaihtoehtojahan on kaksi: maksaa mukisematta tai joutua hankkimaan kokonaan uusi järjestelmä, mikä tulee vielä kalliimmaksi.

Investointi avoimeen järjestelmään tulee lopulta halvemmaksi

Itsenäisissä järjestelmissä äly on rakennettu latausasemiin, mikä tarkoittaa, että kuormanhallinta ja muut tärkeät toiminnot toimivat ilman internetyhteyttä. Järjestelmä on kytketään suoraan sähköverkkoon, jolloin latauksesta maksetaan vain sähkösopimuksen mukainen hinta ilman ylimääräisiä välikäsiä.

Avoin OCPP-standardi mahdollistaa sen, että taloyhtiö voi vaihtaa latausoperaattoria tai päivittää järjestelmää halutessaan ilman valtavia lisäkustannuksia.

Samoin helpottuu järjestelmän laajentaminen: Järjestelmä tukee useamman eri valmistajan laitteita.

Lue myös:
OCPP vs pilvipalvelu
Pikalataus vs. hidaslataus

EV Lataan asentamia latausasemia parkkihallissa.

Tilaa nyt – Kunnon latausasemat asennettuna

EV Lataan taustalla on aito halu edistää sähköautoilua Suomessa. Pitkän linjan sähköautoilijoina olemme nähneet vuosien varrella mikä toimii, ja mikä ei.

Yksikään valikoimamme tuotteista ei ole sattumalta esillä, vaan valikoitu sekä omien että asiakkaidemme kokemusten pohjalta.

Jos selatessasi verkkokauppaamme meinaa iskeä valinnanvaikeus, laita rohkeasti viestiä. Autamme mielellämme, ja kerromme mikä malli sopii parhaiten juuri sinun kotiisi ja lataustarpeisiisi.

  • Todistetusti parhaat latausasemat Suomen olosuhteisiin
  • Tarkasti kuratoitu valikoima latausasemia alan luotettavilta valmistajilta
  • Avaimet käteen -paketti: Asennus kuuluu aina hintaan
  • Turvalliset ja tulevaisuudenkestävät latausratkaisut jokaiseen kohteeseen

Tutustu valikoimaamme ja löydä juuri sinulle sopin latausasema! Tilauksen jälkeen aukeaa kalenteri, josta voit valita aikatauluusi sopivan asennusajankohdan.

Jos mietit useamman vaihtoehdon välillä, lue vertailumme ja ostajan oppaamme:

Paras sähköauton latausasema kotiin

Paras sähköauton latausasema taloyhtiöön

Kirjoittaja: