Sähköautojen lataus voidaan jakaa kolmeen pääkategoriaan: pikalataus, hidaslataus ja keskinopea lataus.
- Pikalataus mahdollistaa nopean latauksen matkan aikana. Esim. Tesla Super Chargerit.
- Keskinopea lataus on yleisin ja tehokkain tapa arjen lataukseen kotona, taloyhtiöissä ja työpaikoilla. Lataus tapahtuu kiinteällä latausasemalla.
- Hidaslataus toimii tilapäisenä ratkaisuna, mutta ei täytä nykyaikaisia turvallisuus- ja tehokkuusvaatimuksia jatkuvaan lataamiseen.
Oikein toteutettu latausratkaisu varmistaa sähköauton käyttäjälle turvallisen, tehokkaan ja sujuvan kokemuksen – oli kyseessä sitten pitkä matka, päivittäinen lataus tai äkillinen tarve saada virtaa akkuun tien päällä.
Seuraavaksi pureudutaan tarkemmin eri lataustapoihin ja niiden teknisiin yksityiskohtiin.
Pikalataus – Nopea lataus pitkille matkoilla
Pikalataus on sähköautojen lataustavoista nopein ja erityisesti pitkien matkojen kannalta hyödyllinen ratkaisu. Pikalatausasemissa sähkö muunnetaan tasavirraksi (DC) jo latauslaitteessa ja syötetään suoraan auton akustoon. Lataus ohittaa auton sisäisen vaihtovirtalaturin, mikä mahdollistaa huomattavasti suuremman lataustehon ja nopeamman latausajan.
Latausteho ja latausajat
Pikalatauksen tehot alkavat 50 kW:sta ja voivat nykyaikaisissa suurteholatureissa yltää jopa 350 kW:iin.
- 50 kW teho: 100 km ajomatkan lataaminen kestää noin 20–30 minuuttia.
- 150–350 kW teho: Samassa ajassa lataus voi kattaa jopa 250–300 km.
On tärkeää huomata, että pikalatauksen teho on suurimmillaan, kun akun varaustaso on alhainen (0–80 %). Lataus hidastuu tämän jälkeen, jotta akun lämpötila ja käyttöikä pysyvät hallinnassa.
Pikalatausliittimet ja standardit
Pikalatauksessa käytetään erityisiä liittimiä ja standardeja, jotka mahdollistavat nopeat latausvirrat:
- CCS (Combined Charging System): Euroopan yleisin standardi, joka tukee jopa 350 kW tehoja. CCS-liitin yhdistää sekä vaihtovirran (AC) että tasavirran (DC) latauksen.
- CHAdeMO: Japanilaisten valmistajien, kuten Nissanin, käyttämä standardi. CHAdeMO tukee kaksisuuntaista latausta, mutta sen suosio on laskussa CCS:n vallatessa markkinoita.
- Tesla Supercharger: Teslan oma latausverkosto, joka on optimoitu Teslan automalleille ja tarjoaa jopa 250 kW tehoja uusimmissa V3-latureissa.
Pikalatauksen käyttökohteet
Pikalatausasemia asennetaan strategisiin paikkoihin, joissa voi iskeä äkillinen lataustarve.
- Moottoriteiden varret ja huoltoasemat: Mahdollistavat nopeat lataustauot pitkillä matkoilla. Akku täyttyy näppärästi kahvi- tai lounastauon aikana
- Kauppakeskukset: Tarjoavat nopean latauksen asioinnin yhteydessä.
- Yritysten latausinfrastruktuuri: Yhä useammat yritykset investoivat pikalatausasemiin oman ajoneuvokalustonsa tarpeisiin.
Pikalatauksen haasteet
Vaikka pikalataus tuo nopeutta sähköautoiluun, sen toteuttaminen vaatii huolellista suunnittelua:
- Sähköverkon kapasiteetti: Pikalatausasemat vaativat suuria sähköliittymiä. Alueilla, joissa verkko on rajallinen, latausinfrastruktuurin rakentaminen voi vaatia lisävahvistuksia.
- Akku voi kulua: Suuret latausvirrat nostavat akun lämpötilaa, mikä voi kiihdyttää akun kulumista. Nykyisen sähköautot kuitenkin hyödyntävät tehokkaita jäähdytysjärjestelmiä akun suojaamiseksi.
- Kallis investointi: Pikalatausasema vaatii kalliimman laitteiston ja sähköjärjestelmän vahvistusta. Esimerkiksi kotiin tai taloyhtiöön kyseessä on usein turhan suuri investointi hyötyyn nähden.
Pikalatauksen rooli sähköautoilussa
Pikalataus ei ole päivittäiseen käyttöön suunniteltu ratkaisu, vaan se täydentää kotona ja työpaikalla tapahtuvaa keskinopeaa latausta. Sen rooli korostuu nimenomaan pitkillä matkoilla, joissa auton akku on ladattava nopeasti matkan jatkamiseksi.
Pikalataus omahdollistaa lyhyet lataustauot ja pitkien matkojen taittamisen tehokkaasti. Teknologian kehittyessä latausteho nousee ja latausajat lyhenevät, mikä tekee sähköautoilusta entistä kilpailukykyisemmän vaihtoehdon perinteisille polttomoottoriautoille.
Keskinopea lataus – Standardi kotona ja taloyhtiöissä
Keskinopea lataus (Mode 3 -lataus, kiinteä latausasema) on sähköautoilun arjen tukijalka ja samalla yleisin tapa järjestää lataus kotona, taloyhtiöissä ja työpaikoilla.
Latausasemasta syötetään vaihtovirtaa (AC) auton sisäiselle laturille, joka muuntaa sen tasavirraksi. Latausteho vaihtelee 3,7–22 kW välillä riippuen sekä latausaseman että auton ominaisuuksista. Keskinopealla latauksella lataus onnistuu turvallisesti ja tehokkaasti päivittäisten ajojen tarpeisiin.
Esimerkki latausajoista:
- 3,7 kW teho: 100 km ajomatkaa noin 6–8 tunnissa.
- 11 kW teho (3-vaiheinen): 100 km lataus noin 2–3 tunnissa.
- 22 kW teho (3-vaiheinen): Tuplasti nopeampi, mutta harvat autot pystyvät hyödyntämään koko 22 kW tehoa.
Kuormanhallinnan merkitys
Keskinopean latauksen yksi suurimmista eduista on sen yhteensopivuus älykkäiden kuormanhallintajärjestelmien kanssa. Kuormanhallinta varmistaa, ettei lataus kuormita kodin tai taloyhtiön sähköjärjestelmää jakaen tehoni useiden latauspisteiden välillä.
Langaton kuormanhallinta tekee keskinopeista latausasemista helppoja asentaa ja skaalata tarpeen mukaan ilman raskaita kaapelointeja tai sähköverkon laajennuksia. Lataus onnistuu siis vanhalla lämmityskaapeloinnilla.
Soveltuvuus ja käyttökohteet
- Kotitaloudet: Keskinopea latausasema on paras vaihtoehto päivittäiseen lataukseen kotona. Akku latautuu yön aikana täyteen edullisemmalla yösähköllä.
- Taloyhtiöt: Kuormanhallinnan avulla latausasemia voidaan asentaa usealle autopaikalle ilman sähköliittymän päivitystä.
- Työpaikat ja yritykset: Latausasemat mahdollistavat työntekijöiden ja yrityksen kaluston sujuvan latauksen päivän aikana.
Älykkäät ominaisuudet tuovat lisäarvoa
Keskinopeita latausasemia voidaan varustaa älykkäillä ominaisuuksilla, kuten:
- Etäohjaus ja kulutusseuranta: Mahdollistaa latauksen hallinnan ja raportoinnin älypuhelinsovelluksella.
- Ajastus ja kuormanohjaus: Optimoidaan lataus edullisimmille tunneille tai pienennetään kuormaa muiden sähkölaitteiden ollessa käytössä.
- Laskutusratkaisut: Taloyhtiöissä ja yrityksissä kulut voidaan jakaa helposti käyttäjäkohtaisesti operaattorin pilvipalvelun kautta.
Keskinopea lataus on sähköautoilun kulmakivi
Keskinopea lataus yhdistää helppouden, tehokkuuden ja turvallisuuden. Se tarjoaa sähköautoilijalle riittävän latausnopeuden arjessa, jolloin auto on aina valmiina päivän ajoihin. Taloyhtiöille ja yrityksille se mahdollistaa kustannustehokkaan latausinfrastruktuurin rakentamisen ilman ylikuormituksen tai kapasiteettivajeen riskiä.
Hidaslataus – Historian havinaa
Hidaslataus, eli sukolataus, on sähköauton lataamista tavallisesta kotitalouspistorasiasta (suko-pistorasia) käyttäen Mode 2 -latauskaapelia, jossa on sisäänrakennettu ohjausyksikkö.
Hidaslatausta voidaan käyttää väliaikaisena hätäratkaisuna, kun kunnon latausasemaa ei ole saatavilla. Jatkuvaan käyttöön sitä ei kuitenkaan suositella, sekä turvallisuuden että puhtaan käyttömukavuuden kannalta.
Tekniset rajoitukset ja latausaika
SESKO:n lataussuositus rajoittaa sukolatauksen virran 8 ampeeriin, mikä tarkoittaa enintään 1,8 kW lataustehoa. Tällä teholla lataaminen on hidasta: 100 km ajomatkaa vaatii noin 10–12 tuntia. Täysi akku voi viedä useamman päivän.
Sukolatauksen riskit ja turvallisuusongelmat
Kotitalouspistorasia ei ole suunniteltu jatkuvaan, pitkäaikaiseen kuormitukseen. Tämä voi johtaa ylikuumenemiseen, kaapelien vaurioitumiseen ja jopa tulipaloriskiin.
- Pistorasian kunto: Varmista, että pistorasia on hyväkuntoinen ja että sitä syöttävä kaapeli pääsee jäähtymään.
- Turvavaatimukset: Pistorasian tulee olla varustettu A-tyypin vikavirtasuojalla, jonka takana ei ole muita kuormia tai laitteita.
- Heikkolaatuinen kaapelointi: Pistorasiasta lataaminen kuormittaa kodin sähkökaapalointia. Jos et ole aivan varma kotisi sähkökaapeloinnin kunnosta, älä ota turhia riskejä.
Sukolataus on vanhentunut ja usein jopa vaarallinen ratkaisu, joka ei vastaa nykyaikaisen sähköautoilun vaatimuksia. Olemme lopettaneet sukolatauspisteiden myynnin, koska turvallinen ja tehokas lataus vaatii kunnolliset latausasemat. – Antti Helen
Lataustapa | Latausteho | Latausaika/100 km | Käyttökohde | Edut | Haitat |
Pikalataus | 50–350 kW | 10–30 minuuttia | Moottoritiet, huoltoasemat, kauppakeskukset | Nopea lataus pitkille matkoille, säästää aikaa | Vaatii vahvan sähköverkon, haastava asentaa kotiin |
Keskinopea lataus | 3,7–22 kW | 2–6 tuntia | Koti, taloyhtiöt, työpaikat | Helppo ja kustannustehokas päivittäiseen käyttöön | Auton sisäinen laturi voi rajoittaa lataustehoa |
Hidaslataus (Suko) | 1,8 kW | 10–12 tuntia | Tilapäinen käyttö, kotitalouspistorasia | Yksinkertainen toteutus tilapäisiin tarpeisiin | Hidas lataus, turvallisuus- ja ylikuumenemisriskit |
Fiksut ja turvalliset latausratkaisut asennettuna
Sähköauton lataus on paljon muutakin kuin auton kytkemistä laturin nokkaan. Oikea latausratkaisu tekee sähköautoilusta sujuvaa, turvallista ja kustannustehokasta.
Harkitsetko sähköautoiluun siirtymistä? Vai mietitkö vielä millä sähköautosi akun saisi tehokkaasti täyteen?
EV Lataa tarjoaa älykkäät ja luotettavat latausratkaisut kotitalouksiin, taloyhtiöihin ja yrityksiin. Kysy meiltä, miten toteutamme juuri sinun tarpeisiisi sopivan latausratkaisun!